Zaagtafel advies oud vs nieuw gevraagd voor uitbreiding werkplaats

Dnaleor

Actieve deelnemer
18 jan 2020
28
1
Den Haag
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, maar nog niet eerder gepost, omdat ik voor mijn gevoel nog niet voor het echie mee kon doen qua uitrusting.

Wat is het geval?
Ik deel een werkplaats met een maatje. Ik maak hobbymatig meubels (bankjes, kastjes etc). Maatje heeft een schilders- woning-inrichtingsbedrijf en gebruikt de werkplaats voor zagen van panelen, kozijndelen, diverse verbouwklussen en schilderen. We hebben nu al heel wat goed gereedschap; festool invalzaag en stofzuiger, Bosch 1250 frees, Hitachi schaafmachine en een compressor. Maar we lopen qua nauwkeurigheid en vooral het formaat van de werkstukken tegen onze grenzen aan.

We hebben nu ca 30m2 en mogen binnenkort naar 60m2 uitbreiden (uitbouw). Het idee is dat we dan een schone (kantoor/werkplek) en vuile ruimte hebben van beide ca 30m2.

We hebben dan eindelijk de ruimte om een grote zaagtafel te plaatsen. Een lang gekoesterde droom.
Maatje heeft het idee om een HBM zaagtafel te kopen:
HBM 1600 Professionele Paneelzaag, Cirkelzaagtafel met Roltafel.

Deze tafel ziet er prima uit, maar is niet op krachtstroom (terwijl we wel een aansluiting hebben), maar zouden we dan voor dat geld (budget max ca 1.500 EUR) niet veel beter een gebruikte tafel kunnen kopen? Mijn gevoel zegt van wel, maar ik kan dat niet onderbouwen met argumenten of ervaringen (om vervolgens de discussie met mijn maatje aan te gaan). Dus daar wil ik heel graag jullie hulp bij. Adviezen waar ik vervolgens zou moeten beginnen met zoeken (2e hands handelaars) zijn ook heel welkom.

Het idee is dat er op termijn ook nog een vlak-/diktebank en freesbank bij komen. Maar wellicht is het ook te overwegen om een combinatiemachine te kopen. Al zal dat budgettair een uitdaging worden.


Alvast enorm bedankt voor jullie adviezen!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom

wanneer ik het woord 'professioneel' lees, dan kijk ik altijd minstens 2 keer
voor 1.200 euro, zelfs 2.000 euro vind je geen professionele zaagtafel
daarmee bedoel ik niet dat wat je aanhaalt, geen goede verhouding kwaliteit/prijs heeft
als voorbeeld: om zonder haperingen, dus mooi, te zagen heb je een roltafel nodig
ik zie dat er eentje op zit met een verplaatsing van 1.600 mm
waarom ze die maat vermelden, mag joost weten
want net daar onder lees ik dat de maximale lengte van de plaat voor de zaag 1.200 mm is
en alleen daar gaat het 'm om
we weten allemaal dat een standaardplaat 2.400 mm of meer is
hoe ga je ooit een plaat in de lengte in 1 stuk doorzagen ?
alternatief is uiteraard een invalzaag met een geleider van 3.000 mm

heb je 1.500 euro, en wil je wat kwaliteit en mogelijkheden, dan kijk je beter rond voor een degelijke 2dehands

een combinatiemachine is op termijn beterkoop dan aparte machnines
uiteraard moet je dan meer instellen + je kan er maar met 1 persoon aan werken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Persoonlijk zou ik voor losse machines gaan. Als je bijvoorbeeld naar een grotere vandiktebank toe groeit, is het onhandig als hij aan je zaagtafel vast zit. Ik zou voor je budget kijken naar gebruikte machines van goede fabrikanten. Die zijn aardig waardevast .
 

Dnaleor

Actieve deelnemer
18 jan 2020
28
1
Den Haag
Zeer bedankt voor jullie tips!
Iemand nog een idee waar ik voor 2e hands kan kijken, kom ik dan bij zaken als Mibo terecht? Sorry hoor, voor de newbie-vragen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Voor een zaagtafel zou ik heel ver bij HBM wegblijven. Wat ik lees hier op het forum is dat ze heel moeilijk goed in te stellen zijn (oa haaksheid) en ook niet haaks blijven staan. Ik heb ze ook wel in de showroom zien staan daar, en het voelt ook inderdaad redelijk als speelgoed. Ze noemen het zelf professioneel, maar het is echt hobbyspul. (niet dat er mensen niets moois mee kunnen maken, maar het kost gewoon veel meer tijd om 'm accuraat te krijgen en houden).
Ik zou eerder gaan kijken naar een 2e hands machine van een groter merk (Harvey, Hammer, SCM, etc). Dan moet je misschien je budget wat opschroeven, maar zeker als je maatje 'm ook professioneel gaat gebruiken denk ik dat je snel tegen de grenzen van een machine uit de klasse HBM (en Tendotools idem) aan gaat lopen.

Ik zou zelf ook voor losse machines gaan als je de ruimte ervoor hebt. Het ombouwen van het een naar het ander kost best ff wat tijd, en je zult altijd zien dat je aan het schaven bent, en erachter komt dat je toch nog iets had moeten zagen wat daarna ook nog geschaafd moet worden. Kan je nog 2x extra ombouwen. En je instellingen zijn dan ook weg.
En als je je machines op een onderstel met wielen zet, kan je de machine die je niet gebruikt ook aan de kant zetten om meer open werkruimte te krijgen (of juist zo tov elkaar dat je een handige werkroute hebt van zaag naar schaaf naar werkbank etc).

Als je de mogelijkheid hebt voor krachtstroom, zou ik adviseren om altijd daarvoor te gaan. Een krachtstroommotor loopt een heel stuk rustiger en heeft meer kracht/vermogen dan 230v.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk; met m'n Harvey op 400V schulp ik 7 cm eiken bijna zo makkelijk alsof het karton is (natuurlijk wel met een scherp zaagblad).
En het stukje nauwkeurigheid; ik hoef eigenlijk nooit iets bij te stellen, en als ik de geleider op 90 mm zet, is het ook exact haaks 90mm en geen 88 of 92. Idem voor de Hammer vlak-vandiktebank.

Bedenk ook, als hij idd door je maatje professioneel gebruikt gaat worden, of je zit met ARBO-keuringen van de machine. Ik weet dat bij bedrijven met personeel het gereedschap periodiek gekeurd moet worden volgens bepaalde veiligheidsnormen, en dat dat bij machines uit het lagere segment nog wel eens wil tegenvallen. Het zit er als het goed is wel allemaal op, maar soms zo waardeloos dat het snel wordt verwijderd of bij het eerste gebruik afbreekt. Maar ook met oudere machines moet je daarmee oppassen, die hebben niet altijd alle moderne veiligheidstoebehoren (noodstop, vingerbescherming etc). Ik weet alleen niet 100% zeker hoe het met de keuringen zit als je zelfstandig werkt, dus zonder personeel.

Maar qua aanschaf, misschien kan je BTW-vrij kopen als je maat 'm op naam van de zaak aanschaft? Scheelt ook weer wat.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Voor een ZZP-er gelden wat dat betreft dezelfde veiligheidseisen als voor iedere andere werknemer. Anders zou er al snel concurrentievervalsing optreden. Alleen een particulier doet eigenlijk alles op eigen verantwoording.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Kijk dan ook uit met oude gietijzeren bakbeesten. Ik zeg niet dat ze slecht zijn maar als veiligheidseisen mee gaan spelen voldoen ze meestal niet zondermeer.
laat je vooral niet gek maken en koop iets wat bij je budget past en waarmee je uit de voeten kunt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Iemand nog een idee waar ik voor 2e hands kan kijken, kom ik dan bij zaken als Mibo terecht?
als ik op mibo google, dan komt dit bovenaan
verwijs je daar naar ?
1602270348213.png

tenzij kms malen voor jou geen probleem is, is het altijd handig dat je in je profiel minstens jouw regio zet
dan weten de collega's of het zin heeft om een bepaalde handelaar te vermelden

1602270316250.png
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik bedoelde Mibo machines. Ze staan veel op MP.
Volgens mij heeft @trigger daar onlangs nog een aankoop gedaan. Zelf ken ik deze partij niet.
Ik heb er gekocht, een Jet Vlak/Vandiktebank uit 2019. Niks mis met de machine, deze is precies zoals geadverteerd (maar met een jaar oud verwacht ik ook geen gekke zaken). Een snelle blik in zijn loods leerde dat er mooie/professionele (oude en nieuwe, ook combinatie) machines te vinden zijn. De verkoper zelf is echter een typische sjacheraar eerste klas. Zo eentje met slippers, een BMW X5 en nul verstand van zaken die wel 25 keer in een verkoopgesprek roept dat het 'gewoon een mooi machientje is'. Ik stel me zo maar voor dat hij bij een noodlijdend bedrijf of oudere van dage een mooie machine voor weinig komt scoren met de instelling 'tja, het is ouwe troep en niet veel waard, maar als ik hem nu mee mag nemen geef ik je er nog wel geld voor'. En dan voor penning zestien op marktplaats pleurt.

Hij heeft een nichemarkt te pakken en dat weet hij, want de handel loopt zo te zien vrij aardig, hoge doorloop van machines. Hij is bereid garantie te geven... tot de deur ;). Dus weet wat je koopt en zorg dat je zelf onderhoud/reparatie kunt uitvoeren. Bij mij was hij vriendelijk, maar ik had 1600 euro op zak en geen klachten. Als je komt reclameren denk ik niet dat je ver komt.

Waarom zeg ik dit allemaal: Voor 6/700 euro extra had ik de machine nieuw kunnen krijgen bij de dealer (in Nederland) met garantie. Dat vond ik het niet waard (en dat budget had ik ook niet) voor een machine van een jaar oud en zoals ik zei, ik heb geen klachten (gelukkig). Maar Jet schijnt toch ook hele mooie zaag- en combinatiemachines te maken, dus wellicht kun je dan toch binnen budget blijven voor jouw aanschaf.

Deze bijvoorbeeld:


Nou weet ik niet of die 1500 euro ex of in de btw is, maar ex btw komt deze heel dichtbij.
 

Dnaleor

Actieve deelnemer
18 jan 2020
28
1
Den Haag
Dat is inderdaad een mooi ‘machientje‘ 😉
Iemand nog andere suggesties in dezelfde prijsklasse?
Ik had verwacht dat het verschil tussen nieuw en gebruikt veel groter was trouwens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.