Werkplaatsvloer meubelmakerij

wyced4

Nieuw lid
30 aug 2020
13
1
Heemstede
Mijn werkplaats is een halfsteens schuur, met een ongeisoleerd dak en een betonvloer.
Ik wil de vloer wat aangenamer maken en het condensvocht reduceren. Ik heb zitten denken aan een dampwerkende laag, dunne isolatie platen en en underlayment bovenlaag (kan niet te hoog worden), maar vrees dat ik dan mijn Hammer B3 en A3 niet meer kan verplaatsen, omdat de wieltjes misschien een te hoge piekbelasting geven. Heeft iemand hier ervaring mee. Zou een PVC vloer als alternatief werken (zonder isolatie)? andere suggesties?

Mvg ,

Cees
 
  • Leuk
Waarderingen: rolandvs

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
137
Alleen hout op de vloer scheelt al heel veel.
Ik weet niet of het verstandig is de vloer af te sluiten met plastic. Ik heb oud Novilon weggehaald van de betonvloer. Vloer was flink nat er onder. Na een paar weken was de vloer helemaal opgedroogd. Ik moet nog de keus maken of ik er iets opleg wat waterdicht is of juist iets wat vocht doorlaat.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
94
39
Almen aan zee
Waar heb je nu het condensvocht?

Is dat wat er in de ruimte op je spullen condenseert (en op de vloer druipt?)
of is het vocht dat in /op de vloer condenseert?

En weet je zeker dat het vocht niet van onder / buiten je betonvloer in komt?

Ik denk dat je met het aanpakken van de vloeralleen niets aan je condensatieprobleem verbetert

Ventileren, isoleren, en een beetje de kou eruit houden werkt wel, maar is een forse operatie...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
863
449
Noord-Veluwe
Ik heb een krukdroge gladde betonvloer, dus dat helpt in de opties die voor mij open stonden. Eigenlijk had ik garagetegels in gedachten, maar toen ik eind vorig jaar een leuke deal tegenkwam voor click-PVC in projectkwaliteit heb ik de gok genomen. Dat scheelde nogal in de centjes. Het was een pestwerk om de vloer erin te leggen (visgraat en 65m2), maar ik heb er geen spijt van. Hij blijft keurig liggen en is niet te glad. Ook niet met zaagsel erop. De pompwagen die ik gebruik als ik de grote machines verplaats rijdt er zonder problemen overheen. Er is nog geen krasje op te zien. Er ligt een 4mm dikke ondervloer onder. Meer niet. Misschien heb je iets aan deze ervaringen.
 

wyced4

Nieuw lid
30 aug 2020
13
1
Heemstede
Dank voor alle reacties.

@MarcelvdW Het condensvocht slaat neer op de koude vloer (nergens anders). Er komt geen vocht door de vloer omhoog (staat op zand en grondwater vrij diep).

@TonP Aangezien het het condensvocht is dat neerslaat denk ik dat een damp werende laag OK is.

@hdv Interessant optie. Wat voor soort ondervloer (4mm) heb je gebruikt? Mijn betonvloer is glad en op zich droog, alleen 's-winters slaat er condens op neer. Wat de belasting betreft, een pompwagen heeft ook vrij klein wieltjes, dus dat biedt hoop. Mijn Zaagtafel weegt 600kg. is dat vergelijkbaar?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
863
449
Noord-Veluwe
Volgens mij was het deze ondervloer:


Ik zie dat je niet in de buurt woont, maar als je interesse hebt en toevallig in de buurt bent, dan heb ik nog 3 rollen voor je staan die je voor een prikkie mee mag nemen. Hier staan ze toch maar te verstoffen.
 

wyced4

Nieuw lid
30 aug 2020
13
1
Heemstede
Bedankt HdV. Ik zie dat de ondergrond zeer geschikt is voor vloerverwarming (lage R waarde). Zal anders dan geluid demping en egalisatie weinig opleveren. Als de vloer al vlak is en geluid geen probleem, is er dan een goede reden voor de ondervloer. Ik zou wel geïnteresseerd zijn in een onder vloer met hoge R waarde, maar zie dat deze hoge belasting niet toestaat (te zacht) ….
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
574
135
Je zegt dat je muren halfsteens zijn en je dak niet geisoleerd is.
Verder geef je aan dat je vloer vochtig wordt door condenserend vocht.
Wanneer je nu je vloer gaat aanpakken en de rest niet zul je condens blijven houden.
Je hebt dure machines, wanneer je nu condenserend vocht op de vloer hebt, loop je kans dat je machines die flink wat massa hebben en dus niet zo snel opwarmen last gaan krijgen van condens.

Isoleren van muren en dak en als 2e stap iets van verwarming zouden voor mij logische stappen zijn. Wanneer je een betonvloer hebt op een droge zandgrond en je dak en wanden zijn geisoleerd wordt die vloer ook niet meer zo koud..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.