Bij gebrek aan een vdv en een zaagtafel heb ik bedacht om een (semi) traditionele werkbank te maken van kant en klaar hout van de bouwmarkt. Het doel is om een stabiel werkoppervlak te krijgen waar ik werkstukjes makkelijk op kan klemmen met holdfasts, benchdogs, doefeet e.d. om met handtools te bewerken. Als beginnende houtbewerker heb ik nog niet een uitgebreid assortiment aan fancy tools, dus ik wil ook kijken hoever je komt met een klein setje aan tools.
Het werkblad is een kant en klaar gevingerlast eiken blad van 26mm dik, de poten zijn 75x75mm vuren balken en een frame van vuren latjes van 18 en 28mm dik. Een kant en klaar blad omdat ik niet zag hoe ik een mooi vlak blad zou kunnen krijgen zonder vdv of heel veel schaven + timmermans oog en zeker niet zonder grote lijmklemmen.
Het hele ontwerp is gemaakt op basis van standaard houtmaten van de bouwmarkt(en). Het frame bestaat uit vier poten met direct onder het blad en iets boven de grond dwarsbalken. Links is er een kleine oversteek zodat ik daar een bankschroef kan monteren. Schetsjes met de hand gemaakt:
de boodschappen:
- eiken werkblad 121x61
- 10stuks 18x44mm x 210cm vuren schaaflatten
- 18x69mm x 270cm vuren schaaflat
- 18x18mm x 270cm vuren schaaflat
- 75x75mm x 420cm vuren balk (op maat gezaagd*)
- 2x 28x44mm x 260cm schaaflat
Ik ben onderhand al een end, maar zal met terugwerkende kracht verslag doen van mijn bevindingen, mocht men het interessant vinden.
*) dit had ik op maat laten zagen omdat ik niet makkelijk netjes haaks een 75mm balk kon doorzagen en ze het daar vast beter konden, dat was een misrekening, totaal niet haaks
Het werkblad is een kant en klaar gevingerlast eiken blad van 26mm dik, de poten zijn 75x75mm vuren balken en een frame van vuren latjes van 18 en 28mm dik. Een kant en klaar blad omdat ik niet zag hoe ik een mooi vlak blad zou kunnen krijgen zonder vdv of heel veel schaven + timmermans oog en zeker niet zonder grote lijmklemmen.
Het hele ontwerp is gemaakt op basis van standaard houtmaten van de bouwmarkt(en). Het frame bestaat uit vier poten met direct onder het blad en iets boven de grond dwarsbalken. Links is er een kleine oversteek zodat ik daar een bankschroef kan monteren. Schetsjes met de hand gemaakt:
de boodschappen:
- eiken werkblad 121x61
- 10stuks 18x44mm x 210cm vuren schaaflatten
- 18x69mm x 270cm vuren schaaflat
- 18x18mm x 270cm vuren schaaflat
- 75x75mm x 420cm vuren balk (op maat gezaagd*)
- 2x 28x44mm x 260cm schaaflat
Ik ben onderhand al een end, maar zal met terugwerkende kracht verslag doen van mijn bevindingen, mocht men het interessant vinden.
*) dit had ik op maat laten zagen omdat ik niet makkelijk netjes haaks een 75mm balk kon doorzagen en ze het daar vast beter konden, dat was een misrekening, totaal niet haaks