Welke zaagmachine aan te schaffen?

vinne

Nieuw lid
4 apr 2017
3
2
Hallo,

Mijn eerste bericht op dit forum, dus ik hoop dat deze op de juiste plek is geplaatst. Ik heb al aardig wat research gedaan naar een nieuwe machine en ook op dit forum veel interessante berichten gelezen. Nu heb ik nog geen zaagmachines en sta ik op het punt om wat aan te schaffen voor lig het volgende projectje:

Ik heb 2 eiken planken van 19x195x2500mm die ik compleet wil verzagen in latjes van 19x19x300mm. Daarnaast zal het gebruik van de machine vooral hobbymatig zijn. Te denken aan gebruik voor het maken van meubels, renovatie klussen in en rondom huis. Graag koop ik een mooie machine waar ik lang mee door kan, budget is afhankelijk van het systeem maar zat aan de prijs te denken van onderstaande machines.

Ik kwam in het volgende dubio terecht:
  1. DeWalt DW743N. Mijn eerste idee was deze te kopen, te gebruiken als afkortzaag en als je deze omdraait als zaagtafel. Dan ben ik in een keer klaar maar wellicht niet het beste van beide werelden? (mobiel te gebruiken)
  2. DeWalt DWE7492 zaagtafel Lijkt me erg makkelijk om latjes op hetzelfde formaat mee te zagen, afkorten dan weer minder. (mobiel en later evt. in te bouwen in een tafel) (evt. combineren met aanschaf van een afkortzaag?)
  3. Of toch een invalzaag op lineaal (veelzijdig, maar lastig om veel kleine latjes mee te zagen?)

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken, tips en aanbevelingen zijn welkom!
Groeten Vincent
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Een zaagtafel zoals je nummer 2 in combinatie met een zaagslede (die je zelf kan maken) zorgt ervoor dat je voor het fijne zaagwerk geen afkortzaag nodig hebt. Ik gebruik mijn afkortzaag enkel nog voor grof werk, gezien ik het preciezer kan op de zaagslede (mits het past).
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric H en rinusdevos

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Een zaagtafel zoals je nummer 2 in combinatie met een zaagslede (die je zelf kan maken) zorgt ervoor dat je voor het fijne zaagwerk geen afkortzaag nodig hebt. Ik gebruik mijn afkortzaag enkel nog voor grof werk, gezien ik het preciezer kan op de zaagslede (mits het past).

Dat is ook eigenlijk de koninklijke volgorde;
Grof afkorten op de afkortzaag
Grof schulpen op de tafelzaag
Vlakken op de vlakbank (of combi)
Van dikte op de van dikte bank (of combi)
Dan pas op maat afkorten/verstekken op de zaagtafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK en Superkees

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
De 7492 is zonder meer de beste keuze voor dit werk, zeker in combinatie met een een invalzaag voor groot plaatmateriaal. Wel zou ik een hulpstuk als bijv. de Incra 1000 erbij nemen voor afkorten/verstekzagen en een echt goed zaagblad gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: vinne

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Bedankt voor jullie reacties, de DWE7492 is inmiddels aangeschaft! 🤩
Kijk, om teleurstelling te voorkomen, ook even dit filmpje, afstellen van de zaagtafel is in de meeste gevallen nodig. Bijkomend voordeel is dat je je zaagtafel ook gelijk beter leert kennen. En koop er een fatsoenlijk zaagblad bij. Ik heb zaagbladen van CMT, maar als het budget meer een ding is: de professionele lijn van Ecotools zijn meer dan prima bladen

 
  • Leuk
Waarderingen: vinne en hansth

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.