Welke schroef

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
21
15
Hallo,
Ik ben bezig met de bouw van een schuurtje.
Houtskelet op gemetselde borstwering.
Aan de buiten kant damp open folie. Geïmpregneerde regel en dan Zweed Rabat.
Zweeds Rabat wordt met RvS schroeven vast gezet. Maar nu de vraag, de geïmpregneerde regels vastzetten net RvS of volstaat de geel verzinkte schroeven van forgefast ook.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik gebruik al 35 jaar vrijwel uitsluiten roestvast stalen schroeven voor bijna alles. Stalen schroeven, ongeacht hun coating (of die nou gewoon verzinkt, of geel of grijs verzinkt is), gaan hoe dan ook roesten.
Gelukkig zijn rvs schroeven heel veel goedkoper geworden. Waar ik vroegâh 3 gulden per stuk voor betaalde, kosten die nu nog maar 20 eurocent.

Kies rvs schroeven wel een maat dikker dan de stalen, want je draait ze sneller kapot. En voorboren op de schachtdikte is aan te bevelen.

Binnenkort ga ik een buitenwand van mijn eigen houten werkplaats aanpakken, daar gaat bijna 100 vierkante meter Zweeds rabat tegenaan. Met rvs torx schroeven 6x70.
Wim.

PS Ik heb erg slechte ervaringen met de schroeven van de grote bouwmarkten. De kwaliteit en roestbestendigheid is vaak knudde.
Ik koop ze bij Fabory, de professionele gereedschapswinkels of bij rvspaleis.nl (geen aandelen!)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
21
15
Bedankt Wim,
Waarom 6x70 voor Zweeds Rabat?
Mijn planken hebben een maximale dikte van 22 Mm.
Welke formaat raad je aan? Ik dacht aan 4x50
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
O ja, mijn rabat is zwaarder, 28 mm.
Ik zou jou 5x60 aanraden.
Doe maar geen 4 mm, want die draai je kapot. De ziel van die 4 mm schroefjes is maar 2 mm of minder.

Eigenlijk is het wel grappig hoe je schroefgevoel zich ontwikkeld. Toen ik 40 jaar geleden begon met timmerwerk, nam ik als iets héél goed vast moest zitten een heel grote schroef van wel 5x60. Of een bout van 6 mm.
Tegenwoordig neem ik een 5x60 als het een lichte verbinding moet zijn, als het effe vast moet zitten..... En gebruik ik bouten van M48
Maar dat geheel terzijde.
Wim.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
RVS heeft voordelen maar ook nadelen. Minder sterk dan staal. Een schroef die juist voorgeboort is heeft 40 tot 60% meer trekkracht. Een maatje meer en verzinken in harde houtsoorten kunnen problemen voorkomen. Ja ik weet het volksstammen doen het niet en hebben "nooit" problemen. Ook het juist instellen van het koppel kan voorkomen dat je hout splijt.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als je zekerheid wil, neem schroeven met een AR c4 coating zoals die van Dynaplus. Schroeven/spijkers met dit soort coating worden in Zweden veelal gebruikt, ik heb ze nog nooit zien roesten en ook breken ze niet af zoals RVS kan doen
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je zekerheid wil, neem schroeven met een AR c4 coating zoals die van Dynaplus. Schroeven/spijkers met dit soort coating worden in Zweden veelal gebruikt, ik heb ze nog nooit zien roesten en ook breken ze niet af zoals RVS kan doen
+1 geweldige schroeven
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
En dan de vraag of je zwart rabat neemt. Dan zijn namelijk de zwarte RVS potdeksel schroeven ook heel fraai.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
rvs is er in heel veel soorten als je ze echt wilt vergelijken moet je ook het soort rvs en de sterkteklasse van de schroeven er bij vermelden.

persoonlijk zou ik rvs nagels gebruiken

maar als je voor schroeven kiest
heeft spax hele mooie voor je
Eancode 4003530184086.
die hebben deeldraad en een iets afgeronde kop zodat ze nooit scherp zijn
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Meestal worden voor bouten en moeren A2 of A4 aanduiding gebruikt, A2 is goedkoper maar niet zeewater bestendig. A4 is zeewater bestendig en kan tegen corrisieve middelen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
+1 geweldige schroeven

Die Dynaplus zijn inderdaad goede en sterke schroeven, ik gebruik ze ook voor allerlei doeleinden.
Maar in contact met water gaan ze toch roesten. Niet zo snel als de standaard spaanplaatschroefjes, maar toch.
Kijk, hoe goed een coating ook is, het blijft een coating. Dus een laagje dat er af kan slijten.

Mijn keuze is dus heel duidelijk: voor geveltimmerwerk gebruik ik alleen maar rvs.
Qua prijs maakt dat op het hele project ook bijna niet uit, enkele tientjes.

#Bigfoot: ja, er zijn allerlei soorten rvs. Voor gewoon gebruik is A2 (RVS 304) helemaal geschikt.
Uitsluitend in omgevingen waar er inwerking van chloor te verwachten is (zeewater, zwembaden), is er risico op interkristallijne corrosie. Ook met A4 (RVS 316).
Maar voor geveltimmerwerk is het gewone A2 perfect.

Wim.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
rvs is er in heel veel soorten als je ze echt wilt vergelijken moet je ook het soort rvs en de sterkteklasse van de schroeven er bij vermelden.

persoonlijk zou ik rvs nagels gebruiken

maar als je voor schroeven kiest
heeft spax hele mooie voor je
Eancode 4003530184086.
die hebben deeldraad en een iets afgeronde kop zodat ze nooit scherp zijn

RVS nagels hebben het grote nadeel dat ze er langzamerhand uit komen. Ze zijn te glad.
Als je wilt nagelen met RVS, gebruik dan die getordeerde nagels, die blijven wel zitten.

Die spax-schroeven zijn inderdaad goed.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb nog wel een gekke ervaring met die Dynaplus schroeven.

Ze schroeven echt super fijn maar ik heb mijn schutting rabatdelen er mee gedaan en ik heb toch al enkele schroeven gezien die kats door midden gebroken zijn. Niet tijdens het schroeven, maar gewoon op hun plekje in de schutting.

Er staat geen spanning op ofzo, gewoon een douglas plank tegen een paal aan geschroeft.

Het waren er maar een stuk of 4 maar ik keek wel heel erg vreemd op toen ik ineens merkte dat er op 2 plekken een losse schroefkop uitstak en dat 1 van mijn schuttingplanken zowat los hing door 2 gebroken schroeven.

ze waren allemaal gebroken op het deel tussen het schroefdraad en de kop.

Raar maar waar :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
ze komen er niet uit als je ze op de juiste gebruikt en op de goede manier aanbrengt.

professioneel word gevels altijd genageld dat gaat ontzettend veel sneller en je hoeft niet voor te boren
blind of met een bolle kop net wat je mooi vind
nagels zijn inderdaad geprofileerd of getordeerd

maar dan komen ze er echt niet uit sloop maar eens een euro pallet als je wilt weten hoe vast dat zit
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik heb nog wel een gekke ervaring met die Dynaplus schroeven.

Ze schroeven echt super fijn maar ik heb mijn schutting rabatdelen er mee gedaan en ik heb toch al enkele schroeven gezien die kats door midden gebroken zijn. Niet tijdens het schroeven, maar gewoon op hun plekje in de schutting.

Er staat geen spanning op ofzo, gewoon een douglas plank tegen een paal aan geschroeft.

Het waren er maar een stuk of 4 maar ik keek wel heel erg vreemd op toen ik ineens merkte dat er op 2 plekken een losse schroefkop uitstak en dat 1 van mijn schuttingplanken zowat los hing door 2 gebroken schroeven.

ze waren allemaal gebroken op het deel tussen het schroefdraad en de kop.

Raar maar waar :)

Dat is niet raar Maarten.
Dynaplus schroeven zijn, net als alle gewone spaanplaatschroeven, gemaakt van gehard staal.
Dat harden heeft voordelen. De schroef buigt niet, en de uitsparing voor de schroefbit blijft ook beter in vorm.
Maar dat harden heeft ook nadelen. Als de schroef wordt overbelast, zal hij niet kunnen meebuigen of meetorderen, maar direct bros breken. Bij langdurige kleine vormveranderingen zal zo'n schroef eerder vermoeiïngsbreuken vertonen. En verder zorgt dat geharde koolstofstaal voor veel snellere roestvorming.

En als laatste nadeel: een gewone stalen schroef of nagel geeft meestal geen schade aan je hardmetalen zaagblad, maar een spaanplaatschroef laat geen tand heel (ik spreek uit héél ruime ervaring :mad:;))

Wim.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dat is niet raar Maarten.
Dynaplus schroeven zijn, net als alle gewone spaanplaatschroeven, gemaakt van gehard staal.
Dat harden heeft voordelen. De schroef buigt niet, en de uitsparing voor de schroefbit blijft ook beter in vorm.
Maar dat harden heeft ook nadelen. Als de schroef wordt overbelast, zal hij niet kunnen meebuigen of meetorderen, maar direct bros breken. Bij langdurige kleine vormveranderingen zal zo'n schroef eerder vermoeiïngsbreuken vertonen. En verder zorgt dat geharde koolstofstaal voor veel snellere roestvorming.

En als laatste nadeel: een gewone stalen schroef of nagel geeft meestal geen schade aan je hardmetalen zaagblad, maar een spaanplaatschroef laat geen tand heel (ik spreek uit héél ruime ervaring :mad:;))

Wim.

thanks Wim, dat is een mooi uitleg. altijd fijn zulke (ervarings)deskundigen op een forum :)


met mijn "raar" bedoel ik als hobby-ist dat het teleurstellend is dat zo'n dure stalen schroef domweg breekt hahahaha ding hoeft alleen een plank vast te houden, 3 schroeven per kant, hoe "vermoeiend" kan het zijn ;-)

gelukkig zijn het er maar een paar, ik kan me voorstellen dat zo'n houten schutting voldoende beweegt en het hout zelf ook werkt om die vermoeiingsbreuken te veroorzaken.

Zou het helpen om ze wat minder strak vast te draaien? een beetje speling mee te geven?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Maarten,
Wim Kluck schreef het ook al, ergens hierboven. Goed voorboren is altijd goed. Voor elke schroef.
De houtkracht is vaak beter, het hout heeft minder neiging tot splijten en splinteren, je zet minder kracht met inschroeven waardoor er veel minder schroeven zullen breken.
Daarom heb ik vaak 3 accumachientjes tegelijk in actie. Nummer 1 met een boortje voor het voorboren. Nummer 2 met een souverein (verzink-)boor en nummer 3 met de juiste schroefbit.
Tegenwoordig kosten die accutolletjes niet zoveel meer dus dat is makkelijk.
Wim.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
753
Enschede, Twente
professioneel word gevels altijd genageld dat gaat ontzettend veel sneller en je hoeft niet voor te boren
blind of met een bolle kop net wat je mooi vind
nagels zijn inderdaad geprofileerd of getordeerd

maar dan komen ze er echt niet uit sloop maar eens een euro pallet als je wilt weten hoe vast dat zit

Ja maar dat soort nagels voor pallets zijn juist opzettelijk niet RVS. Ze hebben een coating die in reactie gaat met het hout en er als het ware een verbinding mee aangaat. Dat maakt het moeilijker ze eruit te trekken. Ze houden dus beter.
Vanuit die gedachte zouden stalen spijkers die roesten op termijn beter houden dan spijkers die niet roesten.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Voorboren doe ik altijd braaf hoor :) dikte van de spoed zo'n beetje.

Ik schroef met mijn 14,4 panasonic en heb inderdaad zo'n kleine 10,8v bosch pro er extra bijgekocht.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2020-05-08-21-42-48.jpg
    Screenshot_2020-05-08-21-42-48.jpg
    26,7 KB · Weergaven: 45

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
bevestigings- middelen die roesten zitten inderdaad even beter vast omdat roest meer volume heeft dan het oorspronkelijke staal.
maar op termijn is het waardeloos roest heeft immers geen sterkte
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.