Welke DADO stack?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hi,

Ik ga een Dado stack bestellen voor m'n Zaagtafel (Fusion 3) en ben even aan het orienteren. Bij Sautershop zie ik twee sets die op mijn 30mm asgat passen, namelijk:


of


De laatste kan je wat nauwkeuriger instellen, per 0.1mm ipv per mm bij die van Freud.

Ik betwijfel of dat dat nodig is, zijn er mensen die dit gebruiken en hier een mening over hebben? Ik weet dat Freud kwalitatief goed is, het andere merk ken ik niet.

EDIT: Ik snap dat DADO stacks niet zomaar mogen in NL...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Ik gebruik geen dado stack, maar heb er natuurlijk wel een mening over.
Als je groeven voor kastplanken gaat maken dan is het instellen op een 0.1 mm wel nodig.
Mdf bijvoorbeeld is nooit aan de maat, 17.8 of 18.1. Dan heb je aan de vaste maten van die andere stack niet zoveel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
EDIT: Ik snap dat DADO stacks niet zomaar mogen in NL...
zo had ik het ook begrepen
ik heb er geen, dus kan er niet over meeschrijven
'mogen' kan je ook als 'sterk afgeraden' lezen
ieder is voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk
wie werknemers heeft en dado's gebruikt, komt op een dag de ongevallenverzekering tegen
op mijn vaste freesas heb ik verstelbare groevenfrezen met wegwerpmesjes
die gaan bv van 8 tot 15 mm
het voordeel van de wegwerpmesjes is dat je de oorspronkelijke breedte altijd behoudt
ik vermoed dat dit type frezen ook op de zaagas kan en mag
 
  • Leuk
Waarderingen: Dnaleor

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik gebruik geen dado stack, maar heb er natuurlijk wel een mening over.
Als je groeven voor kastplanken gaat maken dan is het instellen op een 0.1 mm wel nodig.
Mdf bijvoorbeeld is nooit aan de maat, 17.8 of 18.1. Dan heb je aan de vaste maten van die andere stack niet zoveel.
Natuurlijk 😁

Maar dit is dus wat ik ook denk. per mm leek me niet echt nauwkeurig genoeg..
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
zo had ik het ook begrepen
ik heb er geen, dus kan er niet over meeschrijven
'mogen' kan je ook als 'sterk afgeraden' lezen
ieder is voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk
wie werknemers heeft en dado's gebruikt, komt op een dag de ongevallenverzekering tegen
op mijn vaste freesas heb ik verstelbare groevenfrezen met wegwerpmesjes
die gaan bv van 8 tot 15 mm
het voordeel van de wegwerpmesjes is dat je de oorspronkelijke breedte altijd behoudt
ik vermoed dat dit type frezen ook op de zaagas kan en mag
Er loopt hier al een hele tijd een onderwerp over dadostacks en o.a. wetgeving. Ik snap de problematiek hierin maar wil die discussie graag daar houden... dit gaat echt even om de verschillen tussen beide stacks (of wellicht andere die ik nog niet ken).
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Als je de groef altijd in 1x wilt kunnen maken, dan moet je voor die 0.1-versie kiezen. Als de groef (altijd) breder is dan wat de stack aan kan, moet je met een verstelbare aanslag werken. Dan maakt het niet uit of je in 1 of 0.1 mm nauwkeurig kunt stapelen.

Die 0.1 versie gaat tot 13mm (als ik de beschrijving goed begrijp). Dus moet je daar ook in 2 gangen zagen als je een groef van ~18mm nodig hebt. In dat geval zou ik voor de beste verhouding van prijs en kwaliteit kiezen en die 1.0 vs 0.1 voor lief nemen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Als je de groef altijd in 1x wilt kunnen maken, dan moet je voor die 0.1-versie kiezen. Als de groef (altijd) breder is dan wat de stack aan kan, moet je met een verstelbare aanslag werken. Dan maakt het niet uit of je in 1 of 0.1 mm nauwkeurig kunt stapelen.

Die 0.1 versie gaat tot 13mm (als ik de beschrijving goed begrijp). Dus moet je daar ook in 2 gangen zagen als je een groef van ~18mm nodig hebt. In dat geval zou ik voor de beste verhouding van prijs en kwaliteit kiezen en die 1.0 vs 0.1 voor lief nemen.
Hier kan ik me wel in vinden maar heb wel die in 0.1mm verstelbare incrementen aangeschaft. Ik heb namelijk regelmatig ladebodems die ik inmiddels standaard in 9mm multiplex uitvoer en dan heb ik breedte genoeg aan de duurdere variant EN kan ik het nauwkeurig instellen.

Geen probleem om bij bredere groeven 2x te zagen. Aangezien het bijna altijd "maar" 2x zagen is, is het eenmalig rustig naar het ideale punt toewerken om vervolgens al het hout aan 1 stuk door eroverheen te halen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik meen me te herinneren dat Europese merken die dado’s toepassen danwel het gebruik ervan toestaan (lengte van de as), zich beperken tot een maximum van 19 mm.
In de manual van de zaag staat het volgende:

"Only circular blades which are solid chrome vanadium (CV) or tungsten carbide tipped (TCT) and have a diameter of 250mm , arbor size 30mm,as well as a maximum width of 20mm are allowed for the main saw"
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
In de manual van de zaag staat het volgende:

"Only circular blades which are solid chrome vanadium (CV) or tungsten carbide tipped (TCT) and have a diameter of 250mm , arbor size 30mm,as well as a maximum width of 20mm are allowed for the main saw"
Bij het 1 type ouder volgens mij ook.
Weet dat baptist ze ook op de website had staan... tot ik de fusion kocht. Daarna waren ze van de site... volgens mij had toolnation ook een set tekoop.

Igm heeft er ook 1
 
Laatst bewerkt:

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Bij het 1 type ouder volgens mij ook.
Weet dat baptist ze ook op de website had staan... tot ik de fusion kocht. Daarna waren ze van de site... volgens mij had toolnation ook een set tekoop.

Igm heeft er ook 1
Die CMT is ook wel interessant. Micro adjustments maar wel t/m 20mm+ breedte. Alleen staat er niet bij welke afmeting asgat er in zit.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
1649077206235.png

Had IGM even een mailtje gestuurd voor de dado....

Zou dan een 5/8 dado set moeten wezen overzee.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Die 15.8mm zal dan de maximale breedte zijn gok ik? De arbor is namelijk wel 30mm diameter dus dat zou gewoon moeten passen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.