Welke aanloopcondensator voor een kolomboormachine uit 1978

BPC

Nieuw lid
4 aug 2015
10
1
Hallo allemaal,
De afgelopen jaren lees ik met veel plezier de vragen en reacties op dit forum en ik hoop dat jullie nu ook mij verder kunnen helpen met het volgende probleem:
Op marktplaats heb ik deze oude kolomboormachine gevonden. Ik kon hem voor weinig krijgen omdat de aanloopcondensator stuk was. Dat is geen probleem dacht ik zo maar wat het complexer maakt is dat de oude eigenaar de kapotte aanloopcondensator had weggegooid. Hij gaf de machine altijd een zwengel met een stuk touw (als een buitenboordmotor) en dat werkte prima voor hem.
Ik weet dat de motor ½ PK is, op 220v (zie het niet geheel duidelijke plaatje waar twee keer over elkaar de '2' is gestanst), rpm is 1500/1730, de amp is volgens mij 3.2 (omdat er een drie over de 2 is gestanst), 1 fase, 4 pole en verder nog informatie over merk, type, serie nr etc (waarover ik op het internet niets gevonden heb).

Nu heb ik op het internet verschillende manieren gevonden hoe je op basis van de motorgegevens kunt bepalen wat de uF van de aanloopcondensator zou moeten zijn.
Een formule gaf als uitkomst 20uF.
Maar ik vond ook een overzichtsschema waar wordt geadviseerd 80/110 uF te nemen.
Ik heb het geprobeerd met een 20uF 450V aanloopcondensator, maar deze werkt niet.
Voordat ik random nieuwe condensatoren ga kopen hoop ik dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Boris
 

Bijlagen

  • FBB9BA6E-4E60-4BC0-9F66-5E662736F554.JPG
    FBB9BA6E-4E60-4BC0-9F66-5E662736F554.JPG
    91,2 KB · Weergaven: 43
  • IMG_8705.jpg
    IMG_8705.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 43
  • IMG_8670.jpg
    IMG_8670.jpg
    142,3 KB · Weergaven: 43

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Met 20 uf zou hij prima moeten werken. Zit de condensator goed aangesloten en heb je de hulpwikkeling doorgemeten? Als de hulp wikkeling er uit gefikt is, dan gaat een nieuwe condensator niet helpen.
 

BPC

Nieuw lid
4 aug 2015
10
1
Met 20 uf zou hij prima moeten werken. Zit de condensator goed aangesloten en heb je de hulpwikkeling doorgemeten? Als de hulp wikkeling er uit gefikt is, dan gaat een nieuwe condensator niet helpen.
Dankjewel voor je reactie. Na nog een dag gerommeld te hebben realiseer ik me dat dit boven mijn pet gaat en heb ik de elektromotor naar een bedrijfje gebracht. Hopelijk vinden zij de oplossing.
 

BPC

Nieuw lid
4 aug 2015
10
1
Met 20 uf zou hij prima moeten werken. Zit de condensator goed aangesloten en heb je de hulpwikkeling doorgemeten? Als de hulp wikkeling er uit gefikt is, dan gaat een nieuwe condensator niet helpen.
De hulpwikkeling was inderdaad eruit gefikt...
 

BPC

Nieuw lid
4 aug 2015
10
1
Fijn dat je dit nog even terug meldt!
Nu zeker op zoek naar een nieuwe motor?
Ik ben bang dat ik het beestje uit zijn lijden ga verlossen. De boorkop blijkt ook te zwabberen. Ik denk dat ik op zoek ga naar een andere machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik zou hem niet direct bij het oud ijzer gooien. Voor veel werk is zo'n machine nog prima. Ander torretje en ander boorkopje kosten niet de hele wereld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar op marktplaats vindt ik een boorkolom in uddel, waarvan de motor zo op jouw machine past. Bieden vanaf 20 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.