welk type massief hout voor kleinere kistjes en lades

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
228
18
Leuven, België
Laatst heb ik een kleiner ladekastje gemaakt. Dan wil je geen standaard 18mm dik hout gebruiken, zelfs 12 is dan nogal dik, eerder 9mm ofzo, dat lijkt me zowat het kleinst wat nog handig te verwerken is.
In multiplex is er veel keuze in 9mm. Het volgende setje zou ik graag maken met een tandverbinding voor het visuele effect. Maar dan is multiplex niet handig en niet mooi.

Ik vraag me af wat er dan zoal gebruikt wordt. Want in massief hout vind je eigenlijk geen dunnne maten, dat begint aan 18mm en méér. Ik vraag me af hoe dit dan typisch gedaan wordt. Bedankt alvast om me de juiste richting uit te wijzen.
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
39
10
Ollanda
Met bv een lintzaag,dit is geen moeilijke klus.
Er zijn diverse manieren om hout dunner te maken.handzaag???
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Ik schaaf 28 mm op de vvd, dan schulpen in 2-en of 3-en op zaagtafel met dun blad van axminster en dan met de hand of lintzaag restant.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
ga eens kijken bij Atelier Circuler (Herent), die hebben allerlei houtsoorten en diktes
en anders kan je daar, in hun 'open atelier' je hout op die dikte (laten) schaven, wat je zelf wil
Een andere optie is het gedeelde atelier van Sate Mis (Leuven) en het daar op maat laten schaven
En nog een andere optie is de vaak vermelde Masave (op maat en verzonden)
 
Laatst bewerkt:

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
228
18
Leuven, België
Aha. Je kan het dus niet kant-en-klaar kopen maar moet het prepareren.
Een lintzaag heb ik niet, dat past net niet in mijn atelier van 5m2 :cry:
Maar Atelier circuler en Sate Mis kende ik nog niet, dat klinkt als een interessante aanvulling op mijn plaatstekort! Bedankt voor de antwoorden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.