We knutselen een knutselbureau

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.832
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Er begint vorm in te komen.

1692643144596.png

(als je je afvraagt waarom de blad-ondersteunende ligger rechts korter is: daar moet een rolkastje onder komen).

Als je goed kijkt zie je wat potloodlijnen lopen. Rechts, waar het zwart van de hamer ligt, word afgezaagd. Het is passen en meten om 1) binnen de maximale breedte te blijven van 1m80 waar het bureau moet passen 2) toch een hoek te maken en 3) een mooie bocht te kunnen bereiken waarbij het voor punten 2 en 3 ook zo moet zijn dat ik de bruikbare zitruimte maximaliseer. Als de bocht rechts van het midden te kort is kun je er niet lekker zitten, en te ruim dan verlies ik kostbare oppervlakte. Vandaar dus deze opzet.

Het stuk rechts zal dus niet de volledige diepte hebben van een normaal bureau (het brede gedeelte zal ±70m diep zijn en het stuk rechts ±35cm) en is meer een 'aflegplek' waar je je boek of laptop even opbergt als je het hoofdgedeelte nodig hebt voor knutselwerk, huiswerk en dergelijke. Op deze manier is de 'hoek' rechtsachter ook minder lastig te bereiken - was het bureau links en rechts 70cm diep geweest was de hoek zo diep geworden dat ze daar met haar kinderarmpjes geen goed gebruik van kan maken.

Ze is gek op Japan, dus ik probeer daar wat inspiratie van te trekken. Het frame, dat straks het blad zal dragen, is dus met verstekhoeken maar ook met overlappende verbindingen in elkaar gezet en staat reeds in de lijm. Je ziet op het blad ook de lijnen lopen waar straks de zaag ingezet gaat worden, er komt dus een vloeiende lijn van linksboven naar rechtsonder, dezelfde radius gebruik ik ook rechtsachter zodat het net een riviertje lijkt.

Dat betekent dus ook een rank frame. Mijn vrouw vind dat ik gewone poten moet gebruiken want 'dat stofzuigt makkelijker' dus ik heb even 4 poten gemaakt en vastgeklemd:

1692643518351.png

1692643543810.png

uiteraard zouden er dan nog dwarsliggers komen links, rechts en achter om de poten ook goed bij elkaar te houden maar eerlijk gezegd vind ik dat het ontwerp een beetje opbreken. Wat ik eigenlijk zou willen doen is een wat bredere voet maken (ietsje breder dan de dikte van de poten), die een beetje elegant vormgeven en dan daar de stelpootjes in maken. Beetje zoals hier:

1692643714066.png

Sowieso ga ik alle latten met een 'roundover bit' bewerken met de frees zodat er geen harde hoeken meer te zien zijn straks, dus het zou passen om de poten ook, zoals in de foto hierboven, naar beneden af te ronden.

Wat denkt men hier?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.832
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou na alle input hier :ROFLMAO: is de kogel door de kerk, en ik ga voor gewone poten. Ik denk namelijk dat de constructie te stijf zal zijn om de vloer te 'volgen' wanneer ik platte poten gebruik. Dan moet ik daar alsnog stelpootjes onder maken en dat doet het hele elegante toch een beetje teniet. Dus:

1692711497711.png

Ik heb dus twee u-poten die nu reeds in de lijmklemmen liggen, een achterligger die ik ga monteren met een lange zwarte verzonken schroef door de poot heen (het frame word ook zwart en ze gaan zijwaards, dus daar zie je weinig van in gebruik) en het bladframe zelf. Alles is reeds 'rond' gefreesd en ik ben nu bezig met schuren. Zodra de lijm droog is gaat alles nog een beetje netjes gemaakt worden met houtvuller waar nodig en dan ga ik het frame in de grondverf zetten.

Zodra dat frame droog is en staat blijven de poten demontabel mocht het bureau ooit verplaatst worden. Ik ga het tevens gebruiken om het blad op te leggen bij het verlijmen daarvan (zodat ik de maten juist heb) en ook om de juiste vormen daarin te zagen zodra verlijmd. Zodra beide zijden daarvan goed afgewerkt zijn zal het bladframe permanent aan het blad gemaakt worden, alleen het onderstel blijft verwijderbaar.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
56
15
Alkmaar
Die parkside stokkenbak kan ook TIG'n
Weliswaar scratch maar kan het wel.

Ik TIG bijna alles.
Veel mooier en strakker dan BMBE of het spetter pistool.
Scheelt ook een bak afwerken.

Maar ik zie dat het toch een houten onderstel wordt. :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Voor huis tuin en keuken bak werk is mig voor veel mensen het makkelijkst. Als je geen fles wil kopen of huren, omdat je het niet vaak gebruikt, dan blijft flexcore over. Het is leuk dat jij alles met tig last, maar het juiste lassysteem is ook afhankelijk van het soort laswerk dat je er mee wil doen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.832
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die parkside stokkenbak kan ook TIG'n
Weliswaar scratch maar kan het wel.

Ik TIG bijna alles.
Veel mooier en strakker dan BMBE of het spetter pistool.
Scheelt ook een bak afwerken.

Maar ik zie dat het toch een houten onderstel wordt. :)
Ik ben uiteindelijk voor een heel elegant, licht ontwerp gegaan en staal zou juist heel robuust geoogd hebben. Dit is gewoon bouwmarkt vurenhout om tijd te sparen, en omdat het toch geverfd gaat worden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.832
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het frame is ongeveer precies geworden wat ik wilde. Elegant doch rigide en stevig. Het moet nog korrel 400 geschuurd worden en grondverf en zwarte lak erop, maar het is constructief af.

1692783884859.png

De overspanning voorop echter is toch iets te zwak vermoed ik:

1692783912945.png

alhoewel het ook als je erop staat te kijken niet heel zichtbaar is, denk ik dat ik over tijd moet verwachten dat het hier wat gaat zakken/buigen. Het is natuurlijk nu nog niet aan elkaar gemaakt en de secties van het blad liggen er los op, die zijn onderling dus ook nog geen geheel, wat ook extra stijfheid zou geven.

Om zeker te zijn ga ik het blad nog wat verdunnen met enkele millimeters, en zodra dit verlijmd is ga ik aan de onderkant in de lengte een groef frezen om daar een versteviging in te maken. Op die manier word het blad stijver en kan het meer zelfdragend worden.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
56
15
Alkmaar
Voor huis tuin en keuken bak werk is mig voor veel mensen het makkelijkst. Als je geen fles wil kopen of huren, omdat je het niet vaak gebruikt, dan blijft flexcore over. Het is leuk dat jij alles met tig last, maar het juiste lassysteem is ook afhankelijk van het soort laswerk dat je er mee wil doen.

Wellicht bedoel je MAG ipv MIG.
Staal ipv rvs.

Het systeem met een pistool en draad rol is voor de meeste mensen het snelste onder de knie te krijgen maar neemt ook veel ruimte in beslag en voor verschillende materialen heb je eventueel andere liners, rollers en beschermgas nodig.
Zonder gas met gevulde draad kan ook maar is een lastiger proces om onder de knie te krijgen.

In mijn optiek is een TIG bak dan beter inzetbaar. Als je er een met AC neemt kun je ook Aluminum bakken. En zo aan de prijs zijn ze ook niet.
Ja, je hebt beschermgas nodig maar met alleen Argon kom je een heel eind.
En je kan er ook stokken mee lassen.

Vwb alles met TIG, thuis doe ik alles met TIG.
(Groot) constructie werk gewoon op de zaak.

Bv die zaagtafel. Met de cirkelzaag bladen erop. Hadden zo vast gezeten met de TIG'r.
De kans op kromtrekken was ook minder.


Ik ben uiteindelijk voor een heel elegant, licht ontwerp gegaan en staal zou juist heel robuust geoogd hebben. Dit is gewoon bouwmarkt vurenhout om tijd te sparen, en omdat het toch geverfd gaat worden.

Ziet er nog steeds goed uit!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Ik had ook co2 lassen neer kunnen zetten. Dan hadden de meeste houtbewerkers het ook begrepen . Om iemand die niet kan lassen, een tig machine aan te raden, omdat jij er een hebt, lijkt me niet zo handig.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
56
15
Alkmaar
Ik had ook co2 lassen neer kunnen zetten. Dan hadden de meeste houtbewerkers het ook begrepen . Om iemand die niet kan lassen, een tig machine aan te raden, omdat jij er een hebt, lijkt me niet zo handig.

TIG is een lastiger proces om te leren ben ik met je eens. Eigenlijk ging ik er vanuit dat jullie allemaal handige mannen (of vrouwen) zijn die dit wel kunnen.
Dat was bedoeld als compliment :)

Het is, mi, het meest veelzijdig.
Niet zozeer een advies om te kopen.

Met vriendelijke groet
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.832
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn knakendeuvelaar uit het stof:

1692801285135.png
1692801297404.png
1692801317366.png

en de eerste 2 delen zitten in de klemmen.

1692801329284.png

Potdorie, ik had dat werkbank blad ook met de deuvelaar moeten preppen voor het verlijmen, dat had me echt zoveel stress en vlakwerk bespaard. Voortaan ga ik zo werken.

De uitdaging gaat nu komen zodra ik voorbij het 4e deel moet lijmen, want dan zijn deze klemmen niet lang genoeg meer. Ik heb een paar 6 meter lange ratelspanbanden, hopelijk lukt het daarmee ook. En dan de hoek/bochtensectie nog... spannend :p.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.832
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kan je klemmen niet koppelen? Gaten genoeg om iets aan te bevestigen zo te zien.
Deze goedkope klemmen kunnen niet los, dwz, het schuifbare eindblok kan er niet af. Ik ga waarschijnlijk gewoon grotere blokken maken voorzover de klemmen dat toestaan en de laatste verlijming met balken en spanbanden doen. Dat doe ik vaker voor grote objecten en werkt goed mits je verbindingen maar recht zijn.

Het frame van een werkbank bijvoorbeeld, maak ik met pennen en gaten. Zolang de schouders van de pennen recht zijn, zal je de poot (met het gat) gewoon recht tegen de penbalk aan kunnen trekken. Desnoods twee banden, een hoog en laag, om bij te stellen indien nodig.

In dit geval het geheel op balken leggen en de banden erom spannen in de lengte. Beetje gewicht erop... komt vast goed :p.


dit idee dus, alleen ik gebruik 6-tons ratelaars :cool:.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.832
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja potdorie trigger, prachtig die ouwe ijzerhandel, maar hoe zit het met het echte houtwerk?

1694079195707.png

de werkbank doet even dienst als enorme lijmklem :). Balk links op het einde geklemd, lat rechts op de grote bankschroef geklemd, en dan samendrukken. Beetje bakpapier onder de lijmverbinding in het midden want ik gebruik hier de D4 Woodmax, en als dat op de werkbank lekt trek je zo een stuk uit het hout van de bank als je dit blad er af trekt (ervaring mee).

En toen dacht ik, geen reden om het eindstuk er niet gelijk tegenaan te lijmen. Zie je gelijk hoe ik het doe:

1694079324513.png

Ik gebruik een Triton dubbele deuvelaar omdat die veel goedkoper was dan een Mafell of andere 'echte' machine. Nadeel is dat de Triton uit de doos scheef is en dus moet je het richtvlak zelf een beetje uitlijnen met in mijn geval wat houten plaatjes en tape zodat beide deuvelgaten op dezelfde hoogte geboord worden.

en zo heb ik dus alle delen uitgelijnd. Het is niet perfect vlak maar wel veel beter dan zonder deuvels, en schuren moest ik toch al om het oppervlak netjes te maken na het vullen van de imperfecties die er nog in zitten. Dus, ook deze kant ingesmeerd met lijm en daarna:

1694079385828.png

geloof het of niet, die hangt recht :). Nu een dagje wachten tot alles uitgehard is en dan ga ik het blad op maat zagen, waarbij de ronde vormen er dus ingebracht gaan worden.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.832
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Blad ruw op maat gezaagd:

1694166882773.png

de 'vloeiende' ronde vorm zit er reeds in, maar ik moet nog veel schaven/schuren aan de randjes om het op te schonen. Daarna ga ik eerst de onderkant netjes maken (vlakken, ergste gaten vullen etc) en dan de zichtzijde. Daarna ga ik het proefmonteren zodat alles gaten op de juiste plek zitten, en dan weer losmaken om frame te verven en blad in de lak te zetten.

Ik heb niet goed nagedacht over die 'overhang' rechts. Hij is stevig genoeg, maar als je er hard op duwt komt de poot rechtsachter omhoog omdat zo'n vuren frame nu eenmaal licht is en veel flex heeft. Nu komt daar wel een kastje onder dus echt een issue is het niet, maar weer wat geleerd.

Achteraf bezien had ik het frame beter van beuken gemaakt, maar dat vond ik destijds jammer om zulk duur/goed hout daarvoor te gebruiken omdat je het niet meer zou zien. Nog een wijze les :D.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.