Waterpas?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een grote kast van vloerdelen en inmiddels staat de onderste laag. De kast wordt tegen een tussenwand bevestigd en vandaag ontdekte ik tijdens het plaatsen van de tweede laag dat het blad op 80 cm hoogte van de eerste laag niet volledig waterpas staat aan 1 zijde waardoor het tussenschot van de tweede laag, die ik tegen de muur zet, aan de voorzijde niet aansluit op het blad: er zit een kier van 0,5 tot 1 mm.

Na controle met waterpas blijkt dat het blad dus aan de rechter zijde net niet waterpas loopt: over een lengte van 60 cm wijkt het ongeveer 1 mm in hoogte af. Ik heb twee foto's gemaakt om het te verduidelijken.

Nu heb ik een tweetal vragen: vinden jullie deze tolerantie acceptabel of niet? De bel in de waterpas valt binnen de twee zwartgekleurde streepjes, maar je ziet dat hij wel meer naar 1 streepje neigt wat de lichte scheefheid verklaart. Ik ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken. Zelf zou ik denken dat het onacceptabel is, maar ik weet niet hoe ik deze 1 mm kan opvangen: ik kan de planken van het blad aan voorzijde 1 mm verhogen door iets tussen de horizontale planken van het blad en de verticale schotten daar onder te plaatsen, maar ik weet niet goed wat ik van die dikte daar tussen kan doen. Verder zal dat ook een kier geven aan de binnenkant van de kast...

Een andere optie, die ik minder elegant vind, is om het schot van de 2e verdieping iets af te schaven aan 1 zijde, om de lichte schuinheid op te vangen. Dat zou de makkelijkste optie zijn. Ik ben benieuwd wat jullie hier van zeggen....

(O ja, de vloer loopt hier overigens wel waterpas, net als de wand)

P1012089_resultaat.jpg

P1012090_resultaat.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je waterpas lijkt een goedkoop bouwmarkt ding. Hij is te kort voor de lengte meting en te lang voor de diepte. Als je veel kastjes doet, begin dan met een goede 60 cm waterpas. Voor de lengte meting zou ik iets van een meter of 2 zoeken. De goudkleurige sola's zijn voor dit soort stel werk een goede keuze. Later koop je er dan nog een korte van 30cm bij en ga je ook tegelen, dan zijn waterpassen van 80 cm en een meter nog handige maten om er bij te hebben.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
1 mm ga je zien als je eigenlijk alles in één vlak wilt krijgen.
Maar ik begrijp nog niet helemaal wat er nu precies niet goed gaat. Staat de kast getordeerd? of is de zijkant scheef? Anders gezegd: als je de zijkant bekijkt is deze dan haaks en dezelfde maat als links? en is de bodem wel waterpas?
Waar zie je die mm verschil precies terug? Want als alles recht en haaks en dezelfde maat is zou je ook bij een kast die niet waterpas staat nog steeds aan moeten sluiten aan de voorkant. Dan zie je de kier aan de achterkant langs de muur terug.
Of begrijp ik het probleem verkeerd?
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Misschien verschil in het uitzetten en krimpen van het hout?
Zo zie ik een deuropening aan de rechterkant.
Dat zal een verschil in gedrag van het hout veroorzaken ten opzichte van de andere kant.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Je maakt een klassieke fout (één die ik onlangs ook weer heb geleerd): zet nooit je kast direct op de grond. De kans dat jouw vloer 100% waterpas is, is vrijwel nihil. Zet een paar stelvoetjes onder en een plint om het af te werken. Met die stelvoetjes los je dit soort problemen zo op.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor alle reacties!

Het gaat om een PowerFix Profi waterpas, hij is van mijn vriendin en ik weet niet waar hij gekocht is...

Ik heb de waterpas 180 graden gedraaid en ook dan geeft hij een soortgelijke afwijking aan, hij is dus wel consistent en daarmee denk ik dat ik zelf het vlak subtiel hellend heb gemaakt, onbedoeld.

Goede tip van de vloer! Deze blijkt inderdaad op veel plekken subtiel scheef...

@ccrider: als je voor de kast staat, dan loopt hij 1 mm vertical af, naar je toe. De diepte is 60 cm, en hij ligt aan de voorkant 1 mm lager dan aan de achter (wand) zijde. Het gaat in dit geval om het blad dat op 80 cm hoogte ligt, dat niet volledig waterpas ligt, het heeft vanaf de achterwand gezien naar voren toe een 1 mm aflopende lijn.

Ik zit nu met de volgende vraagstukken:

* koop ik het best een set nieuwe waterpassen om de oude te vervangen? Het liefst gebruik ik oude dingen zo veel mogelijk op, tenzij ze niet goed zijn, dan zo snel mogelijk vervangen...

* in het geval van vervangen: sola of hultafors of nog wat anders? Ik neig nu naar zo'n goudkleurige sola, eerst wil ik hem dan in 30 en 60 cm kopen, evt. nog een langere maat er bij, bijv. 120 of 150 cm.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Het gaat om een PowerFix Profi waterpas, hij is van mijn vriendin en ik weet niet waar hij gekocht is...
Voor zover ik weet was Powerfix huusnerk van de Lidl. De zelfde spullen worden nu verkocht onder het Parkside label. Niet persé slecht (gebruuk zelf veel Parkside gereedschap en bevalt goed) maar doorgaans wel onderin het prijs segment.
 
  • Leuk
Waarderingen: rolandvs

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
dank voor jullie reacties!

om eerlijk te zijn, ik heb wel wat duur gereedschap, maar ook goedkoper, van de Lidl, parkside, en dat bevalt mij erg goed. Zo heb ik een accuboormachine die, mits je hem niet te zwaar belast, redelijk lang mee gaat qua accuduur, en heel lichtgewicht en erg prettig qua gebruik. Ik heb later een bedrade Makita gekocht, maar die voelt veel minder prettig in de handen.

Als je het niet weet, dan zie je het niet. Ik kan mij daarom ook goed vinden in de reactie van @thomasz

Ik blijf eerst deze waterpas gebruiken, want als ik hem horizontaal en verticaal 180 graden draai blijft de bel dezelfde positie aanhouden. Daarmee lijkt het mij niet de aller slechtste waterpas. Er zullen vast betere zijn, waar ook nauwkeurigheden en andere interessante getallen voor beschikbaar zijn. Misschien dat ik zoiets op een later moment wil aanschaffen.

Ik ga nu toch enkele plankjes 1 mm langer afzagen zodat die specifieke deel van de kast precies waterpas wordt. Normaal had ik die moeite niet gedaan, maar omdat het schot dat boven op dit plateau komt anders niet haaks past, ga ik dat toch maar doen.

Dank voor alle reacties en tips, dit heeft wel weer tot meer inzicht geleid!
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Als alleen het horizontale vlak een mm afloopt kun je er ook een paar (oude) speelkaarten onder steken tot de hoek weer waterpas staat. Die kier ga je aan de onderkant niet zien. Tenzij je op je buik voor de kast gaat liggen natuurlijk😏
En de tip van de plint eronder is zeker een aanrader voor de volgende keer. Vloeren hebben inderdaad nogal de neiging niet helemaal vlak te zijn.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik zou overigens geen plankjes een andere maat geven. Dan krijg je weer heel andere problemen Met deurtjes die niet sluiten of ladegeleiders die je niet netjes in één lijn krijgt (mocht je dat nog toe gaan voegen) Hoe haakser je corpus hoe beter.
En hoe ga je trouwens planken langer zagen? Dat zou ik ook wel willen kunnen.😁 Beetje flauw maar ik kon het niet laten.
Groet en succes ermee,
CC
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
de nauwkeurigheid van de waterpas hangt af van de lengte van de waterpas en de lengte en kromming van de libel.
Maar het belangrijkste is het oog van de gebruiker.

Om een kast goed recht te kunnen plaatsen moet hij los van de grond en van de muur.
als strak over de grond of langs de muur wilt zonder passtroken moetje kleine scheefstanden accepteren.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je het nu niet gemeten had met de waterpas, zie je dan ook dat het niet helemaal waterpas is?

Voor het ophangen van kasten en schilderijen etc vind ik dat je vooral op je eigen ogen moet vertrouwen. Wij hebben een oud huis, daar is lang niet alles meer waterpas en haaks. Als ik soms wat waterpas ophang, dan lijkt het soms dat het scheef hangt vanwege de referentie van de scheven lijnen van plafond etc. Dus hang ik het op het oog recht, oog plezierend ( eye pleasing). Ik voel me prettiger bij de harmonie van lijnen, dan bij de kille cijfers van de rolmaat en waterpas.

jaap

ps. ik denk dat boertje125 dat ook zo ongeveer bedoeld als hij schrijft: Het belangrijkste is het ook van de gebruiker.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Nou ja, dat op eigen ogen vertrouwen vind ik niet helemaal kloppen, althans als je een bril draagt:cool:
Het is namelijk zo, dat als ik met een bril op controleer of iets recht hangt het altijd nog schever dan scheef is. Ik moet dit altijd van grotere afstand zonder bril gaan kijken.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Natuurlijk is dat je het een het ander beter op het oog kan hangen.
Maar voor andere zaken heb je een goede waterpas voor nodig, de waterpas uit de startpost is perfect om zand uit te vlakken voor het straten, of onnauwkeurige klusjes.
Een goede waterpas kost geld, ik heb zelf een Hultafors sinds 2 jaar, had ik veel eerder moeten kopen.
En wees lief voor je waterpas. het is een meet instrument en geen hamer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.