Wat met voorraad hout dat niet onmiddellijk kan verwerkt worden ?

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
( en dit hout zit binnen zonder light wind of water.) ?

Misschien moet er ook wel bijgezet worden dat dit hout ook nog ingepakt zat in plastic zakken, dat vertraagt het drogen, en dan zijn er hier weer andere dingen die het buiten liggend hout weer beïnvloeden, namelijk temperaturen beneden het vriespunt voor maanden lang, geen regen wel wind en dingen drogen nog steeds, geen vochtige lucht.

Hogere temps maken het drogen vlugger ALS de lucht vochtigheid niet hoger word.

Alles by elkaar maakt het natuurlijk wel een verschil, hoeveel ???, langer of korter voordat het scheurt, hout dat buiten light scheurt ook.

Zo voor mij is het vlug draaien van vers hout de oplossing, het kan dan drogen zonder te scheuren, als het langzaam gebeurt.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
hout blijft best lang "vers" als je het in het water bewaard zeker bij de huidige temperatuur.
ik denk dat het na een maand of 3/4 onder water gewoon nog uitloopt als je het met een wilg probeert.

stank is mij nog nooit opgevallen maar ik leg het dan ook niet in de blubber maar in een mooie schonen sloot.
voorheen toen je nog redelijk veel zagerijen van inlands hout had in Noord-Holland werd er heel veel gewaterd het hout wordt hier namelijk aantoonbaar beter bestand van tegen allerlei aantastingen doordat de groei sappen er uit gaan.
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Hopelijk geen knuppel in het hoederhok...

Omdat het inderdaad nog een tijdje gaat duren vooraleer ikzelf iets degelijks kan produceren, wou ik even checken of volgend voorstel levensvatbaar is en ik op die manier mijn nieuwsgierigheid, van wat eruit die burls kan komen, kan tevredenstellen.
Here we go...
Is er een ervaren draaiers die wanneer ik hem bijvoorbeeld 3 burls toestuur er eentje voor mij kan en wil draaien; de 2 anderen zijn dan uiteraard voor hem.
Ik betaal de verzendkosten en later de retourkosten van die ene.
Ik spreek van 3 omdat er juist 3 burls binnen de 15kg voor het maximum van één Kiala pakketje kunnen getransporteerd worden.


De burls kunnen dan nat, in vormgedraaid worden en nadien het droogproces ondergaan. Ik realiseer me dat we dan wellicht een jaar verder zijn voor we het eindresultaat kennen ( beter dan de vooruitzichten naar eigen resultaten :rolleyes:).


Dit is maar een aanzet van voorstel ; variaties op het voorstel kunnen natuurlijk altijd.
Indien iemand zich geroepen voelt, dan hoor/lees ik dat wel via deze weg of via E-mail.
 
Laatst bewerkt:

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
In welke regio woon je?

Mathieu ,
ik merk nu ook pas dat we niet echt ver van elkaar wonen...Ik ben van Alken tegen Hasselt. Dat is dus maar een dikke 30kilometer van Riemst.
Als je interesse hebt in het voorstel, dan breng ik je de burls en dan is het aantal ook geen probleem, waarmee ik bedoel dat je er gerust enkele extra mag hebben.

Ik ga je mijn telefoonnummer via je mailadres doorsturen, dan kan je me kontakteren als het je past en iets wil afspreken.

Ik hoor wel...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.