Wat is en wat drijft een echte FESTOOLIE

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Festool het belangrijkste is hun koffertje, iedereen heeft het altijd weer over dat verrekte koffertje, zelfs festool snapt het; PRESENTATIE en MARKETING van het verrekte KOFFERTJE.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Haha, dat ding is helemaal niet van Festool maar (waarschijnlijk?) onder eigen beheer door Toolnation gefabriceerd.
Het enige van het hele apparaat wat te herleiden is naar Festool is de plastic doos in de kleur grijs/groen.
En technisch gezien is zelfs die niet van Festool maar van Tanos :) .

Festool het belangrijkste is hun koffertje, iedereen heeft het altijd weer over dat verrekte koffertje, zelfs festool snapt het; PRESENTATIE en MARKETING van het verrekte KOFFERTJE.

Dat zal ongetwijfeld wezen, toch is hetgene wat ik bezit van het merk wel ultiem gereedschap en als ik verschillende tests mag geloven zijn er wel alternatieven op Festool, echter, helaas wel in de zelfde prijscategorie of hoger. Dus naast het koffertje (wat ondertussen vele andere merken ook gebruiken) doen ze toch wel wat goed ;) .
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Festool het belangrijkste is hun koffertje, iedereen heeft het altijd weer over dat verrekte koffertje, zelfs festool snapt het; PRESENTATIE en MARKETING van het verrekte KOFFERTJE.

Ik denk dat dat iets is dat niet makkelijk te begrijpen is als je er niet dagelijks mee werkt, je moet de rest van je uitrusting (werkbanken, atelier of bestelbus) er voor optimaliseren, anders is het gewoon een dure grap.

Dit gezegd, vond ik het syteem concept en de systainers erg aantrekkelijk en goed gevonden, ook toen ik nog "anti-festool" was. En hoopte dat andere merken daarin zouden volgen.
Dat is nu het geval aan het worden bij de meeste pro merken.
Bosch en Dewalt hebben hun eigen systainer systeem nu, maar volgens mij zitten ze weer een trein achter want wat ze nu uitbrengen is op zijn best een goedkope kopie van de oude systainer, met alle nadelen ervan.

Ik heb onlangs een Bosch L-box in de handen gehad en was toch erg verrast door het "cheap" gevoel, de box was bijzonder flexibel en de kliksystemen voelden erg gevoelig en slijtbaar aan zoals bij hun vorige kisten. Ook zijn die groter dan systainers, maar toch zat er enorm veel verspilde ruimte in. En je kan enkel de bovenste van de stapel open doen, goed geprobeerd maar compleet mis.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik was ook niet van plan om deze te kopen hoor. Zoiezo door de prijs, en omdat ik het niet nodig heb. Maar als je het wel nodig heb kan je beter zelf wat fabrieken is stukken goedkoper. En dit set is inderdaad zoals al gezegd niet van Festool zelf maar van toolnation.

Hier nog een ideetje voor zelfbouw. http://www.youtube.com/watch?v=OCK7fmZTtTQ
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Benchworks, het is onzin om te zeggen de je bij de Lbox koffers moet afstapelen om een andere koffer te openen... Dat moet je bij festool ook als je er bv 6 boven hebt staan. Bovendien kan dat alleen met de nieuwe koffers.

Heb je trouwens je huis ook grijs groen geschilderd?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Benchworks, het is onzin om te zeggen de je bij de Lbox koffers moet afstapelen om een andere koffer te openen... Dat moet je bij festool ook als je er bv 6 boven hebt staan. Bovendien kan dat alleen met de nieuwe koffers.

Heb je trouwens je huis ook grijs groen geschilderd?

Neen mijn huis is niet grijs-groen, en niemand stapelt zoveel kisten op de werkplaats, dat kan je gewoonweg niet dragen.
Zelf stapel ik ze om sys4 hoogte te hebben, dus bijvoorbeeld niet meer dan 3 sys1 tezamen. Dan heb je in elke hand gewicht genoeg om ze comfortabel naar de werkplek te dragen en kan je makkelijk elke kist open doen.
De klassieke systainer heb ik nooit gehad, ik heb er wel af en toe gebruikt en die is inderdaad stukken minder handig dan de T-loc. Daarom erger ik me eraan dat de Bosch L-boxx dezelfde problemen heeft, ook al hebben die er 20 jaar lang aan kunnen nadenken. Ze waren beter zoals andere merken overgestapt op Tanos systainers.
 

PBT

Actieve deelnemer
ik heb beide kisten, de L-boxx (al mijn accu materiaal is bosch) en de t-loc. Ik moet bekennen dat ik de systainer vele malen fijner vind dan de L-boxx. Ook heb ik het idee dat de L-boxxen gewoon een stuk zwaarder zijn dan de systainers.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Festool het belangrijkste is hun koffertje, iedereen heeft het altijd weer over dat verrekte koffertje, zelfs festool snapt het; PRESENTATIE en MARKETING van het verrekte KOFFERTJE.

Jaja, maarrrr, deze koffertjes zijn natuurlijk wel verrekte handig, en , je kunt ze ook van andere merken krijgen.
Bij mijn huidige werkgever werken we veel met makita gereedschap, en dan zo veel mogelijk op accu.
Omdat jongens op grote projecten vaak met een afsluitbare grote kruiwagen kist werken, waar ze het gereedschap in op bergen, werden de systainers linea recta de container in gemieterd, deze namen in de kruiwagen kisten te veel ruimte in.
Heb toen met de materiaal man afgesproken dat de jongens van de service deze systainers goed kunnen gebruiken, dit ivm stapelbaarheid, gering gewicht etcetera.

Samen met een collega hebben we toen uitgerekend dat het goedkoper was om een service auto in te richten met systainers, i.p.v. met de traditionele kasten.
Op onze vestiging was met wel gematigd positief, maar het idee werd toch afgeschoten, omdat het niet mogelijk/ lastig zou zijn om e.e.a. landelijk te implementeren.

Best wel jammer, want het is qua ruimte erg efficient, en de auto is redelijk eenvoudig in te richten, een ander voordeel is dat er meer ruimte is voor wat groter materiaal in de auto.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Als ik eens goed kijk op het amerikaanse FOG kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het voor sommigen stilaan een soort van cultus vorm aanneemt.
Toont aan wat voor een sterke marketing en merkidentiteit Festool heeft. Doet me denken aan Apple.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.699
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar er is 1 groot verschil tussen Festool en Apple. Apple scoort goed met consumenten producten, wat ze bieden werkt goed en het is je vrij eenvoudig eigen te maken en het heeft een mooi design. Dat kun je van Festool ook zeggen, het heeft zonder meer een eigen smoel, mooi afgewerkt, maar het is ontwikkeld voor professionals, voor mensen die er hun brood mee moeten verdienen. Nederland was altijd het land voor Festool waar relatief ook veel hobbyisten het merk kopen, maar nog altijd aanmerkelijk minder dan het bedrijfsleven. In Duitsland, de bakermat, was het tot voor kort vrij moeilijk om als particulier Festool gereedschap te kopen. Dat werd verkocht via een netwerk van bedrijven die uitsluitend aan het bedrijfsleven levert. Die liggen niet direct wakker van de aanschafprijs, maar wel van de tijdswinst, de levensduur, de reparatieservice, het voldoen aan allerlei overheidseisen etc.
Apple producten integreren maar moeizaam in een professionele IT omgeving, Festool is professioneel wat ook door consumenten gekocht wordt.
Persoonlijk vind ik Festool ook veel innovatiever dan Apple, ze zijn met een reeks produkten trendsetter geweest, de rail, stofafzuiging, integratie, systainer, schuren, domino etc. Het slechtste apparaat wat ik van Festool heb is ook 1 van de eerste die ik kocht, in 2003, dat is de bandschuurmachine. Hij schuurt wel goed, maar wat een herrie. Is ook niet door Festool ontwikkeld, maar door Holzher, die van Bosch is precies dezelfde. Zo heeft Festool ook een uitwisselingsprogramma met Mafell gehad, Festool kocht de of2000 bovenfrees van Mafell en Mafell verkoopt nog steeds de oude of1000 bovenfrees onder eigen naam. Als hobbyist kwam er pas na enige tijd achter wat het houtbewerken echt leuk maakt, handgereedschap ;).

jaap
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Met de holzher bandschuurmachine heb ik gewerkt bij m'n eerste werkgever, vond dat toen altijd een fijne machine met een betere ergonomie dan de toenmalige makita's waarmee we op school werkten. Zelf heb ik nu een zware makita, fijne machine met inderdaad weinig geluid.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Sorry, je hebt gelijk, ik schreef het eigenlijk omdat ik op het forum meerdere keren gelezen heb van de bezitters dat ze hun festool/holzher bandschuurmachines lawaaibakken vonden, terwijl ik het toen erg prettige machines vond om mee te werken en me van het lawaai niet wat bijstaat. Lag er mischien ook aan dat wij met dat ding vooral randen schuurden en in mindere mate oppervlakken.
Dat van m'n makita vermelde ik om te bewijzen dat ik geen festoolie ben, had je dat niet begrepen?:)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou, Jaap... als Appelaar moet ik daar toch wel even tegenin gaan. Apple I, Apple II, Macintosh, AppleTalk, LocalTalk, GUI, DTP, lichtgewicht laptops (en dan heb ik het over de Powerbook DUO uit 1992 én over de MacBook Air), iPod, iPhone, iPad, iTunes, App Store... en dat is wat ik zo in een paar minuten uit de mouw schud. Als dat geen innovatie is? Apple apparatuur werkt prima voor professionals, het zijn meestal de "professionele" omgevingen die alles uit de kast halen om te zorgen dat alleen bepaalde apparatuur toegang krijgt. En dat zeg ik vanuit intussen zo'n 25 jaar ervaring met Macs in professionele omgevingen. En nee, géén grafische of AV-omgevingen.

En nee, dit heeft niks met Festool te maken ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.