Waarom kleurt sommig purperhart niet paars

Carel!

Nieuw lid
14 sep 2023
3
0
Steenderen
Dag Allemaal,

Ik gebruik af en toe purperhart om muziekinstrumenten te maken.
Heb laatst 3 planken in Arnhem gehaald en op de pallet zie je dan al dat sommige planken meer kleuren dan anderen.
Heb ze geschaafd en nu zie je inderdaad dat er een plank bij zit die niet of nauwelijks verkleurt.
Hij blijft dat vieze grauwige kleurtje houden.
Kennen jullie dit en kan je ruw hout herkennen dat niet mooi kleurt?

Groet Carel
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Zet eens een vlam op een stukje. Niet verbranden maar volgens mij word het dan paars. Of je er veel mee opschiet weet ik niet want volgens mij wordt het toch bruin door UV of oxidatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Carel!

Nieuw lid
14 sep 2023
3
0
Steenderen
Zet eens een vlam op een stukje. Niet verbranden maar volgens mij word het dan paars. Of je er veel mee opschiet weet ik niet want volgens mij wordt het toch bruin door UV of oxidatie.
Het gaat mij om de natuurlijke manier van verkleuren zonder kunst en vliegwerk. Je ziet zelfs in 1 plank links beetje verkleuring en aan de andere kant het grauwe.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Volgens mij is de natuurlijke verkleuring van paars naar bruin en buiten naar grijs. Bij mij in de opslag (donker) is het paars. IK heb er een hamer van gemaakt en die is na 3 jaar bruin geworden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het hele proces is gebaseerd op oxidatie van inhoudsstoffen. Inhoudsstoffen (secundaire metabolieten) zijn niet uniform over hout verdeeld (dat geldt in zijn gemeenheid voor alle houtsoorten), en dus krijg je dit soort verschillen. Overigens is volgens mij weinig bekend over welke stoffen in purperhart dit veroorzaken en wat (if anything) hun biologische functie is.

Update:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Er zijn enkele soorten PurpleHeart, Ik heb enkele keren met PH gewerkt.
Vers gezaagd is het niet purple, maar het word purple door de invloed van UV, na een tijd veranderd dat weer naar roodbruin.

Ik heb een pot gedraaid van Essen met een PurpleHeart lid deze pot word gebruikt voor tea zakjes, normaal gesloten, je kunt hier de invloed van UV goed zien en het is nu na enkele jaren meer donkerder maar nog steeds purple aan de de binnenkant.

pot lid.jpg
binnekant van het lid.jpg
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
ik heb dat ook. Wellicht een oudere plank?

Ik heb ook een stuk rozenhout. Deze ging ik schuren en middenin het hout was opeens een klein stuk wit. Tsja, het is natuur denk ik dan maar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.