Vraagje over vlakbank

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Net even gauw gekeken met een waterpas. De invoertafel ligt iets lager dan de rest. Ik ga deze aanpassen en kijken of het probleem hiermee is opgelost.
 

tuoh

Oud hout
Je botst gewoon op de grenzen van de "machine", hetzelfde schaafresultaat als een prof. machine ga je er nooit mee krijgen vrees ik. Aandrijfrollen en schaafas zitten heel kort bij elkaar en de machinetafel is zeer kort, de rollen geven maar een relatief beperkte druk op het werkstuk, etc. Vlak geschaafd hout is al een must om mee te beginnen, met een redelijk vlakke, maar niet geschaafde plank gaat zelfs een prof.machine soms de bocht uit gaan, je ziet dan ook daar soms van die ribbels of zelfs dikteverschillen op één plank.

Test de machine eens uit met verschillende houtsoorten en met verschillende breedtes hout, zo kom je te weten tot wanneer het ding wel foutloos werk aflevert als het dat al kan tenminste. De hoogte van de toevoer en afvoertafel heeft weinig invloed op he schaafbeeld, vermoedelijk zijn die dingen bewust iets lager gezet dan de machinetafel om de wrijving van het doorlopende hout te verminderen. Tafel goed insmeren met een glijmiddel is hier heel belangrijk omdat er geen rollen in de tafel zitten om de frictie al deels te verlichten zoals bij de grote machines wel het geval is.
 

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Net een forum van axminster bekeken en daar staat dat dit wel zeker belangrijk is. Ik houd jullie op de hoogte aangezien de in en uitvoertafels hoger staan dan het bed.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat ook belangrijk is is de foutloze werking van de afzuiging. Een verstopte afzuiging, waarbij de 'krullen' zich in het apparaat/op het hout en met name op de doorvoerrollen ophopen, leidt onherroepelijk tot een slecht schaafbeeld. Vraag niet hoe ik dat weet...
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
als je heel langzaam dikte afneemt heb je dan ook het probleem? Gebruik even een langer stukje vuren of iets anders goedkoops, is het dan op de voor en achterkant of ook in de midden.
De tafels moeten inderdaad iets hoger staan.
Zelf voer ik de plank eerst in en neem dan weinig tot niets af, en ga dan langzaam naar beneden met de afname, ik zie dan geen/bijna geen snipe, ga ik voor 2mm of 3mm afnamen, dan krijg je het wel, er staat dan veel meer kracht op de rollen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Net een forum van axminster bekeken en daar staat dat dit wel zeker belangrijk is. Ik houd jullie op de hoogte aangezien de in en uitvoertafels hoger staan dan het bed.

Haal niet de tafel van je vlakbank en je vandiktebank door elkaar.
Toen ik het over of je tafels wel goed afgesteld staan bedoel ik zoals ik schreef je vlakbank want voor je het hout door de vandiktebank haalt moet eerst je hout goed vlak geschaafd worden op de vlakbank.
Als dat niet goed gaat dan krijg je nooit een goed schaafbeeld op je vandiktebank.
 

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Net de in en uitvoertafels gelijk gemaakt en nu maakt hij het hout mooi glad. Alleen bij berken blijft ie happen ondanks de goede richting van de nerf. Lastig hout of?

Plaats later een foto
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.