[VRAAG] Deur tuinhuis klemt

vncnt

Nieuw lid
29 aug 2016
16
0
BE-Leuven
Dag iedereen,

Kunnen jullie meedenken over een mogelijke oplossing op volgend probleem:
De deur van mijn broer zijn tuinhuis klemt rechts onderaan.
We hebben er al een stukje van geschaafd, maar enkele maanden later klemt deze weer.

Ik kan toch niet blijven schaven tot de deur 'op' is?:rolleyes:

Nu vraag ik me af of we met een andere ingreep de deur kunnen 'rechten'.
De kant langs de scharnieren bleef recht, dus hier blijf ik van af.
  • Kan ik de onderste hoek optillen en vervolgens proberen te fixeren met een stalen lat?
  • Moet ik zien om een stuk van de deuropening aan te passen?

WhatsApp Image 2024-02-15 at 16.20.32 (3).jpegWhatsApp Image 2024-02-15 at 16.20.32 (2).jpeg
 

vncnt

Nieuw lid
29 aug 2016
16
0
BE-Leuven
Het tuinhuis staat op 1 betonnen sokkel. Tot op heden geen scheuren in het oppervlakte te zien.

Maar ik kan wel eens de laser uithalen en nameten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er lijkt weinig stijfheid in die deur te zitten. Veel kleine diagonalen, zo te zien geen flinke pen en gat verbindingen, dus moet je het eigenlijk zien als een opgeklampte deur. Maar om daar stijfheid in te krijgen, heb je wel een pak flinke spijkers nodig. En die zie ik ook niet.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Los van de rest van het probleem, ik zou eens een "leklat" (?) boven de deur op de hut schroeven zodat het niet meer inwatert. Dan werkt het hout wat minder.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
De deur van mijn broer zijn tuinhuis klemt rechts onderaan.
Klemt de deur op het beton, of klemt de deur tegen het houten kozijn (aan de onderkant) ?

Klemt de deur tegen het kozijn, dan is het deur/hout uitgezet. (het is ook erg vochtig de laatste tijd)

Klemt de deur tegen het beton, dan is de deur langzaam uitgezakt. Zoals de diagonalen nu zitten hebben ze ook bijna geen kracht. De diagonaal moet van hoek tot hoek lopen. Nu kan de bovenkant van de diagonaal gewoon wegschuiven.
Een stalen strip van de punt/hoek die klemt diagonaal naar de andere hoek (boven waar de schanieren zitten) is een makkelijke oplossing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.