Vraag afzuigkap plaatsen.

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Gezien ik begin volgende maand een nieuwe keuken krijg (huurhuis) heb ik besloten een nieuwe afzuigkap te plaatsen.

Keuken.jpg



Tekening.jpg


Nu zit ik met de volgende vraag, de uitgang van de afzuigkap is 150mm, en de doorvoer door de muur is 100mm.
Die doorvoer heeft de woningbouw ooit eens met een modernisering laten boren.
Nu zal ik ergens met zo een verloop moeten werken, het is of de verloop direct op de uitgang van de afzuigkap,
of in de doorvoer van de muur.
Aangezien mijn lichamelijke situatie, zie ik het niet zitten om die doorvoer in de muur te vergroten naar 150mm, wat
natuurlijk het mooiste zou zijn.

Nu heb ik er een flexibele slang tussen zitten, mij is geadviseerd om ronde pijp te nemen. (betere afvoer)
Mocht dat niet lukken dan een zo een rechthoekige pijp van 220x90mm.
En mocht zelfs dat niet gaan, dan voor een flexibele slang gaan. (wel de goedkoopste oplossing natuurlijk)

Wat zouden jullie doen (mij aanraden)?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
In volgorde:
1) woningbouw bellen voor een groter gat.
2) bij geen groter gat, het verloop vlak voor de muur.
3) ronde starre buis richting de afzuigkap
4) bocht naar de afzuigkap kan wel flexibel zijn.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
1) Groter gat laten maken door de woningbouw kan ik vergeten, of zelf betalen.(jammer had natuurlijk liever een gat gehad van 150mm.
2) Ok het verloop in de muur, geen probleem.
3) Die ronde buis, is 150mm, de vrouw komt met het idee, daar waar nu de slang over de keukenkasten ligt, dat betimmeren, dat de slang erachter ligt, en het liefste zo, dat de potten er nog voor kunnen staan.
Maar volstaat dan ook die rechthoekige pijp van 220x90mm? (neemt de minste ruimte in beslag)
Ik weet dat ze dat een paar huizen verderop ook zo gedaan hebben, daar kan ik wel eens een kijkje nemen.
 

jorisvh

Post veel
Als het gat groter maken geen optie is, best reductie zo laat mogelijk, dus vlak voor de muur.
Sectie van rechthoekig kanaal 22x9=198cm2
Sectie van ronde buis diameter 15cm: 15^2/4*pi=177cm2.
Dat is dus ok want je behoudt de sectie van de uitlaat van de dampkap.

je kan natuurlijk ook kijken om de dampkap naar recirculatie om te bouwen. filter kost allicht wat maar dan heb je ook geen warmteverlies meer doordat je warme binnenlucht buiten blaast en door allerlei kieren verse koude buitenlucht binnen zuigt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Rechthoekige buis gaat ook wel, maar dan heb je aan twee kanten een overgang nodig. Maar als je hem verticaal zet, dan win je een 3 cm. Alleen heb je dan denk ik wel een grote kans op ophoping van vet in je buis. Dat is ook niet zo erg, mits je een goede afzuikap hebt, waarbij een eventuele vlam in de pan niet makkelijk het ventilatiekanaal in kan schieten. Mijn afzuigkap zuigt rondom de randen af en gaat dan in het midden door een stalen filter heen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
3) Die ronde buis, is 150mm, de vrouw komt met het idee, daar waar nu de slang over de keukenkasten ligt, dat betimmeren, dat de slang erachter ligt, en het liefste zo, dat de potten er nog voor kunnen staan.
Maar volstaat dan ook die rechthoekige pijp van 220x90mm? (neemt de minste ruimte in beslag)
met een rechthoekige ipv een ronde buis win je wiskundig 60 mm
hoe diep zijn de bovenkasten ? 300 mm ?
hoe veel hou je met een ronde buis van 150 mm nog over om potten te plaatsen ?
hoe groot zijn die potten ?
hoeveel potten wens je daar in de diepte te plaatsen ?
wat is de meerkost van rond tov rechthoekig ?
zijn de kosten in een huurhuis verantwoord ?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
wel zeker checken of je diameter van 100 mag gebruiken met je dampkap. Tegenwoordig is het bijna allemaal 150 verplicht. Elke bocht geeft ook nog eens serieuze vermindering in capaciteit. Volgens mij kan je beter een dampkap kopen zonder uitlaat maar met hercirculatie en filters.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Belangrijkste gegevens ontbreken nog een beetje…. hoe werkt de afzuiging nu?

Het is of iets van een motorloze kap die is aangesloten op een afzuiging. Of het is een kap met een motor die een afvoer naar buiten heeft…..

Maakt voor efficiency en de discussie over buis diameter nogal uit. Net zoals hoe de afgezogen lucht wordt vervangen met aanvoer van verse lucht?

Als het een motorversie is en de afvoer gaat naar buiten dan is voldoende aanvoer van verse lucht minstens net zo belangrijk als de diameter van de afvoer door de muur of de weerstand van de buis.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tegenwoordig is het bijna allemaal 150 verplicht
goed dat je mij nog ff wakker schudt
een klant waar ik een keuken ga plaatsen, heeft zijn dak laten isoleren
de dakwerker heeft de doorgang van de dampkap op 100 mm gelaten
helaas - voor de klant - is het niet aan de keukenman om een nieuw geplaatst dak uit te gaan boren 🤣
denk ik toch :unsure:
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
70
Veldhoven
wel zeker checken of je diameter van 100 mag gebruiken met je dampkap. Tegenwoordig is het bijna allemaal 150 verplicht. Elke bocht geeft ook nog eens serieuze vermindering in capaciteit. Volgens mij kan je beter een dampkap kopen zonder uitlaat maar met hercirculatie en filters.
En zo is het!!!
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Wij hebben deze afzuigkap gekocht:

Hananto HIAH6030​

Wij hebben een mechanisch afzuig systeem gekregen, dus dat gat was niet bruikbaar meer voor een afzuigkap.
(gat wat op de foto aan de rechterkant van de afzuigkap zit in het plafond is nu niet zichtbaar)

Dat gat kwam dus te vervallen, dus destijds moest ik wel naar buiten met de afvoer slang.

@jorisvh Dank je wel. (filters misschien ook een optie)
@Superkees Precies dat dacht ik ook, op zijn kant win ik 30mm, vetophoping nooit aan gedacht.
@wimpie Van het verlies was ik me wel bewust. (ik wist niks van 150mm verplicht)
@GH1 De kap werkt zoals op de foto, dus met de afvoerslang naar buiten.
@ZotVanHout Ligt eraan welke buis ik zou gaan gebruiken, als het een flexibele buis wordt dan wilde ik dat aftimmeren zodat de buis niet zichtbaar was, maar wordt dat 150mm dan kan de vrouw de potten wel vergeten. Kastjes zijn 320mm diep, dan ligt het er maar aan wat voor afvoer er komt te liggen.
Die voorraad potten hebben een diameter van 160mm (dus een slang van 150mm en dan aftimmeren en die potten ervoor zetten gaat hem niet worden, te weinig ruimte.
Bah ik begin hier aardig van te balen.

Dus is er een gat naar buiten geboord van 100mm volgens het bouw besluit van toen (2007),
zodat men daar hun afzuigkap nog op aan kon sluiten.
Waarom is dat gat daar geboord, verder naar de hoek kon niet, vanwege de regenpijp aan de buitenkant.

Nu weet ik niet wat er exact bedoelt wordt met hercirculatie, ik weet wel (als dat bedoelt wordt) dat ik
koolstoffilters voor de kap kan kopen ( kosten €23,-), zodat de pijp komt te vervallen.
Alleen ik was bang dat de geuren dan nog in huis bleven hangen.
Als er een plasmamade filter bedoelt wordt (wat ik zo vind op internet), van zo een kleine € 500,- vind ik veel te gek.

Opeens schiet me wat te binnen, bij de woningbouw kan ik dat wel vergeten om dat gat te vergroten, maar ik heb wel ergens een bus zien staan met beton boringen, misschien toch eens vragen of het mogelijk is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij de woningbouw kan ik dat wel vergeten om dat gat te vergroten, maar ik heb wel ergens een bus zien staan met beton boringen, misschien toch eens vragen of het mogelijk is.
dat is zeker mogelijk
toch zou ik aan de woningbouw toelating vragen, vermits het een huurhuis is
voor de voorraadpottten is er een andere oplossing: kleinere nemen (ruilen voor' jullie grotere of kopen)
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Je kan nog een meubelpaneel bovenop je keukenkastjes bevestigen die verder uitsteekt dan je frontjes, dan kun je de voorraadpotten alsnog kwijt. Zoveel mogelijk met starre buis werken en zo min mogelijk bochten.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@ZotVanHout Ja toestemming vraag ik aan, maar die potten ruilen, neen dat wordt hem niet, die heeft ze pas op de kop getikt.
@Superkees Ik zou niet weten wie ik hier verder voor vragen kan.
@Marijn Hmmz daar zeg je wat, klopt inderdaad van een meubelpaneel, en wat je zegt over zo min mogelijk bochten heb ik hier al eens over gelezen op het forum (onderdeel cycloon)

Nu weet ik niet wat er exact bedoelt wordt met hercirculatie, ik weet wel (als dat bedoelt wordt) dat ik
koolstoffilters voor de kap kan kopen ( kosten €23,-), zodat de pijp komt te vervallen.
Ik weet niet of dit ermee bedoelt wordt.

Nou ja, ik ga eens informeren of ik een groter gat mag laten boren, en of de man dat ook wil doen.
Hopelijk krijg ik nog antwoord op die hercirculatie, maar ik ben een stuk wijzer geworden, bedankt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu weet ik niet wat er exact bedoelt wordt met hercirculatie, ik weet wel (als dat bedoelt wordt) dat ik
koolstoffilters voor de kap kan kopen ( kosten €23,-), zodat de pijp komt te vervallen.
Ik weet niet of dit ermee bedoelt wordt.
de afgezogen lucht wordt ofwel naar buiten afgevoerd, ofwel naar binnen
de meeste dampkappen kan je in beide standen zetten
er zijn voor- en tegenstanders van recirculatie
zoek op 'dampkap recirculatie' voor details
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik zou gewoon dat gat op laten boren naar 150 of 160, geen slapende honden bij de woningbouw wakker maken, is alleen gezeur. Ook geen slang gebruiken, lekker een vaste pijp vierkant of rond. Er zijn ook bochtjes die je kan gebruiken ipv. slang. Oja, die witte slang zeker niet gebruiken.
Ik heb ooit wel eens een boor machine met zo'n pijpboor en water aansluiting gehuurd bij Boels, is echt een kanon en stevig aan het gewicht. Je slaat een plankje op de muur met het ronde gat waar de boor in past, anders zwabber hij alle kanten op en rustig aan boren.
Je kan het ook laten doen als je het om een of andere reden niet zelf kan doen. Nu gaat alles er uit en nu is het de kans om het goed en juist te doen. Dadelijk staat alles en sla je jezelf voor de kop met had ik maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.572
Gaanderen
Ik wilde ook nooit een recirculatiekap maar bij het huis waar ik nu 3 jaar in woon was het echt lelijk om een 150mm pijp te monteren. Ik heb tot op heden nog geen filter hoeven te vervangen en ben tevreden over de prestaties. Niet over het geluid maar dat is wat anders. De keuken word elke dag gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.