Voordeur renovatie, hoe pak ik dit aan?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een krik in de raamopening en de druk gedoseerd opvoeren

2k lijm bestaat al flink lang en werd vroeger in de timmerwerkplaats ook voor ramen en deuren gebruikt.
maar de jaren 50 zijn voor mijn tijd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vervangen van de weldorpel ga ik zeker overwegen. Enig idee of deze ook in eiken leverbaar zijn? Ik vind alleen opties in meranti op het grote web...
Ik zou zeggen: kom langs en we maken een nieuwe weldorpel. Maar ik woon een beetje uit de richting.
Een weldorpel is niet zo moeilijk, maar je moet er natuurlijk wel het gereedschap voor hebben. Maar er is vast iemand in jou buurt die je verder wil helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Nu alle losneembare delen eraf zijn ben ik begonnen met het losnemen van de verlijmde verbindingen. En dat valt niet mee. Ik heb eerder wel een jaren '60 stoel uit elkaar gehaald met een verfbrander en gedoseerd geweld. Dat ging heel prima. Maar deze verbindingen zijn vele malen groter qua oppervlakte en ik kan niet inschatten of hier al PVAC lijm voor is gebruikt... Deur is van begin jaren '50. Iemand een goed idee? Ook als er oudere (beender)lijm gebruikt is?
Goed kijken of er geen verborgen spijkers in de verbindingen zitten. Mogelijk is er een spijkertje in geklopt om de zaak te fixeren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik verwacht geen loodwit bij een gelakte deur maar wees gewaarschuwd dat is niet gezond om binnen te krijgen
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Ik heb pas die ouwe ambachtschoolboeken ontdekt. Geweldige bron aan no/nonsens informatie voor amateurs als ik.
Goed bezig! In de tijd dat hout duur was en arbeid goedkoop.

Jaar of 18 geleden kwam ik op de bouw een ambachtelijk timmerman tegen, wat was die man godsgruwelijk duur maar wat leverde die een vakwerk.
O ja en bracht er niks tegen in wat je kreeg de wind van voren.
Als ik zo nu en dan hoor wat er tegenwoordig wordt opgeleid schieten de tranen in de ogen. Zeker ook dat veel jongeren niet willen.

Ik zal maar weer snel vergeten wat ik circa 10 jaar terug bij het oud papier heb gegooid. Ik weet met welke reden ik het destijds gedaan heb maar zou het nu nooit meer doen.
Een blik op marktplaats werpen zal vast helend werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.