Vloer van underlayment in werkplaats

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Een duim 2.54 cm werd altijd gerekend, op iedere duimstok staan zowel cm als duimen of inches.

Groet Pel

Dit is de Londense en Amsterdamse op mijn duimstok van hout, vond ik grappig om te tonen. Die zijn niet gelijk zoals je ziet.
Op mijn Zweedse duimstok (aluminium) staat alleen de Londense, klaarblijkelijk daar de standaard.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
@William, sinds wanneer rekenen wij hout in Nederland in inches, ik meen mij te herinneren dat wij het decimale stelsel gebruiken voor de houtmaat aan te geven, alleen in de Angelsaksische landen rekenen ze in inches? De schroeven en spijkers werd vroeger wel in inches benoemd, maar tegenwoordig ook in millimeters.

Groet Pel.

Ik hoop dat we van die ellendige inches afkomen ooit, maar dat is helaas een overblijfsel van vroeger. Als fijnmechanieker reken ik standaard in millimeters.

Nu ben ik eigenlijk veel te jong om hier iemand op te verbeteren, maar volgens mij is dit niet van inch afgeleid, maar van duimen (oud Nederlandse duim Amsterdams dacht ik). Een een geschaafde 44x69 balk is een ruwe 2x3 duims ofwel een twee en drietje. Met name de wat oudere vaklui noemt een geschaafde 44x69 in jargon een twee en drietje. De term keper zal je nooit in Nederland op deze manier gebruiken, een keper is geen vaste maat maar een constructiedeel van een dakconstuctie.

In Nederland wordt voor de aanduiding van inch vaak duim gebruikt. De inch is echter vast gedefinieerd op 25,4mm, de duim kent meerdere varianten. De duim is ook ouder als de inch. Als gebruikte term dan, net als de el (ellebooglengte) en de voet bijvoorbeeld.

Het metrieke stelsel dateert al van de Franse revolutie ( begin 1800 ), maar bijvoorbeeld de withworth schroefdraden, die nog imperiaal zijn, stammen ook al van rond 1850. Dat wij een "2 bij 3" nog zo noemen, is gewoon conservatisme of gemak. Net als een tweeduimer een spijker van 50mm lang is. Dat ze in Belgie dan weer van kepers spreken, maakt het er niet makkelijker op. Grotere balken worden hier ook wel baddingen genoemd, maar daar zullen ook wel weer varianten en andere termen voor bestaan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
De vloer in mijn nieuw werkplaatsje is klaar.
Ik heb als balken 2 bij 3 genomen (vind het wel makkelijk om de conservatieve maataanduiding te gebruiken; voor mij is deze aanduiding nieuw :)) met een steek van 35 cm. Om de 50 cm heb ik vulstukjes aan de zijkanten van de balken geschroefd. Dit geheel ligt los op de vloer.

Underlayment-platen van 244 maal 122 cm.

Tussen de muren en de platen zit enige ruimte. Plinten moeten nog worden gemonteerd.


Ik vraag me af of het zinvol is de vloer te schilderen met een heel lichtgrijze slijtvaste lak (eerst gronden). Vind het wel mooi; voorkomt vlekken van ...nou ja van van alles. En is niet verkeerd voor het licht. Is dit zinnig of onzinnig? Wat vinden jullie?

01_werkplaats.jpg

02_werkplaats.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.294
236
't hoofd van Overijssel
Ik heb als balken 2 bij 3 genomen (vind het wel makkelijk om de conservatieve maataanduiding te gebruiken; voor mij is deze aanduiding nieuw :))

Twee en drietje....... de oude duims maat aanduiding van 25 mm. Dus ruw afmetingen teruggerekend kom je op 50 bij 75 mm en geschaafd iets van 44 bij 69 mm in de praktijk.

Zo het je ook twee duimers 2,7 x 55 mm de meest gebruikte spijkers. In de bouwmarkten ligt meestal 2,4 dikke variant.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ikzelf heb het niet geschilderd. Maakt niet uit wat voor verf je gebruikt, als je regelmatig in je klushok bezig ben dan slijt het als een malle. Ik laat het lekker open. Mocht er eens wat vallen qua verf/olie ofzo dan is het ff schuurmachine erover en klaar. Als je alles gaat verfen dan kan je elk jaar de slijtplekken opnieuw gaan doen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Zou zelf voor het licht liever eerst een emmer witte verf tegen de muur gooien..
Ik kan me niet voorstellen dat je in 5 jaar met hobby gebruik door de vloer heen slijt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Hier een (niet zo duidelijke) foto van de deels ingerichte werkplaats.
Rechts vooraan de werkbank
Rechts achteraan: MDF-kastje met daarop een kolomboormachientje (Heel eenvoudig Ferm 13) en de Hegner figuurzaag. Daarachter de Flottjet kleine lintzaag. Helemaal achter rechts staat nauwelijks zichtbaar een ladenkastje waarvan het bovenblad als slijptafel dient.Alle kastjes en ook de lintzaag op wielen vanwege de kleine ruimte.

Links helemaal vooraan een ladenkastje voor schroeven etc. en daarachter links de onderdelen van de in aanbouw zijnde nieuwe beuken werkbank.
Vooral ivm al het verrolbare materieel is de nieuwe vlakke vloer een genot.

Ik zal nog wel betere foto's posten zodra ook de stellingen zijn geplaatst, maar voorlopig gebeurt er niks. Heb vanochtend mijn pols gebroken.Piepklein breukje maar. Toch gips hè

04_werkplaats24okt2016.jpg
 
P

Pel

Guest
Tjonge Klaas, pols gebroken wat was de oorzaak? Mooi werkplaatsje klaas, die van mij is ook klein maar geloof me je wordt heel inventief om de beperkte ruimte optimaal te benutten, als je gereedschap bij koopt en of krijgt. En een rechte geïsoleerde vloer dat is zijn geld wel waard.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.