Vitrinekast: dekplaat met 240cm overspanning

MarkJS

Nieuw lid
23 mrt 2024
4
0
Rotterdam
Hallo,
Ik wil een vitrinekast bouwen van 240cm breed, 50cm diep en 75cm hoog. Alle zijden behalve de voorzijde zijn hout. Doordat er heel lange voorwerpen inkomen, kan ik geen verticaal tussenschot gebruiken. De dekplaat steunt op zowel de zijwanden als de achterwand. Aan de voorzijde is er geen/nauwelijks ondersteuning. Wat is jullie advies voor de dekplaat?
Opties die ik overweeg zijn MDF of multiplex, en met of zonder een aluminium U-profiel ter versteviging. Andere ideeën zijn ook zeer welkom.
Groet,
Mark
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Een plaat mdf of multiplex , al dan niet voorzien van alu profielen buigt door.
Weliswaar wil je geen tussenschot, maar misschien kan je aan de voorkant wel een verticale stijl in maken van een buis van 22 mm rond oid, waar je de dekplaat op laat steunen.
En ik denk aan een een doosvormige constructie van de dekplaat die je z licht mogelijk uitvoert: dus een rechthoekig raamwerk maken van 2400x 500 x 44 mm hoog, die binnenin nog voorzien van wat ribben en daar boven en onder een plaat multilpex van 3 mm dik lijmen. Zo maak jeeen zg 'torsion box'

En als die aan de muur komt te hangen, dan kan je pennen in de muur maken ter ondersteuning van de bovenplaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkJS

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je bedoeld de bovenkant? met dekplaat.

een stevige sierlijst?

en tussen stijl eventueel 1 die je kan verwijderen en terugzetten als je een voorwerp wilt wisselen

een dikke achterkant waaraan je de bovenkant kan inklemmen

het zelfde principe maar dan met een paar stalen buisprofielen in de vorm van een U gelast
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Misschien een beetje out of the box: whiteboards worden vervaardigd uit twee laagjes meestal witgelakt of geplastificeerd metaal en een kern van honingraat karton. Je kunt ze ook los kopen (ik heb ze ooit toegepast voor een expositieruimte, gekoppeld met paneelverbinders) & ze zijn heel sterk en relatief licht. De randen kunnen je mooi afwerken met profieltjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9 en thomasz

MarkJS

Nieuw lid
23 mrt 2024
4
0
Rotterdam
Een torsion box klinkt interessant. De voorkant en de zijwanden wil ik afwerken met fineer, misschien wel goed om dan aan de voorzijde nog een aparte lat van 50mm te zetten waar het fineer tegenaan komt.
De bedoeling was om aan de onderzijde van de plaat een sleuf te frezen voor twee verlichtingsrails (in elkaars verlengde), dat zou bij een goed ontwerp van de box ook mogelijk moeten zijn.
Maakt bij deze overspanning nog uit welk hout ik gebruik voor de torsion box?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
denk ook na over hoe je de kast gaat ophangen of neerzetten in combinatie met de constructie.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je van te voren al weet wat er in komt en wat dat weegt en dat ook niet gaat veranderen, zou je ook kunnen experimenteren door bv. 2 of 3 dunnere multiplex-platen met een kleine voorspanning / kromming op elkaar te lijmen, zo dat het uiteindelijk recht uitkomt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een torsion box klinkt interessant. De voorkant en de zijwanden wil ik afwerken met fineer, misschien wel goed om dan aan de voorzijde nog een aparte lat van 50mm te zetten waar het fineer tegenaan komt.
De bedoeling was om aan de onderzijde van de plaat een sleuf te frezen voor twee verlichtingsrails (in elkaars verlengde), dat zou bij een goed ontwerp van de box ook mogelijk moeten zijn.
Maakt bij deze overspanning nog uit welk hout ik gebruik voor de torsion box?
4 of 5 mm multiplex en dunne vuren latten er tussen met een hoogte van 30 of 40 mm. Ik zou een experimentje doen.
Heb je ook een schets van de kast? Kan me voorstellen dat er iets van een frame aan de voorkant komt waar de deurtjes in vallen?

jaap
 

jorisvh

Post veel
bij een vitrinekast denk ik aan glazen deuren of alleszins kaderdeuren met veel glas.
dan heb je wellicht toch staanders nodig vooraan voor de scharnieren?
als die bovenregel links, recht en achteraan volledig ondersteund wordt + om de 60-80 cm op een punt vooraan komt dat volgens mij gewoon goed met een 18mm multiplex.
 

MarkJS

Nieuw lid
23 mrt 2024
4
0
Rotterdam
Er komt een tweedelige schuifdeur in, het frame valt binnen de "doos" van hout. Aan de bovenzijde dus een verlichtingsysteem met rails. Het geheel wordt bovenop een bestaande kast (van Ikea) geplaatst, op ongeveer 120cm hoogte.
Ik zal proberen een schets te maken en te plaatsen in deze thread. Beetje druk vandaag dus kan ook morgen worden :-/
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Zou voor 6mm populieren multiplex gaan en daar een rand om heen maken.
Bovenkant hoeft niet dik alleen stofdicht.
Als je dan een ligger maakt die 6cm hoog is aan de voorkant dan houdt die de plaat wel recht.
Komen de schuifdeuren te hangen of staan ze?
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik ben van het 'over engineren', maar als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik iets van steun gebruiken in het midden. Ik kan het moeilijk voorstellen dat veel oplossingen van hout niet doorzakken (over tijd) en de schuifdeuren dus blokkeren/stroever maken.

Dus... waarom niet metaal binnenin een houten constructie? Als je een of enkele grote C profielen kan laten maken dan is doorzakken iets van het verleden. Onderstaande is een zij aanzicht, de rode streepjes wellicht extra versteviging, geen idee gezien ik zelf nog niet met metaal heb gewerkt. Bijkomend voordeel is dat je nog iets bovenop de vitrinekast kan zetten.

1711969087997.png
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Zat ook aan staal te denken, je kunt ook een koker 40x40x3 achter de opstaande rand van 60mm verwerken.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik zou een T of een H profieltje in het dek frezen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Zoals dat soms gaat begin je over iets te piekeren als de slaap maar niet komt -- vandaag dus over het onderhavige…

Als je het 'probleem' heel simpel aanvliegt, zou je kunnen bedenken dat glas op zich ook een constructieve waarde heeft. Daarvan uitgaand zou je de twee glaspaneeltjes (uit gehard glas, netjes geslepen) kunnen beschouwen als ondersteunende elementen aan de voorzijde. Omdat ze altijd wat overlap in het midden hebben is juist op die lokatie het maximale effect van steun aanwezig. Simpel, zoals al gesteld.

Maar hoe dat te maken? Heb ik ook over geprakkiseerd: de randen aan de voorzijde maak je van hardhout, met de groeven voor de glaspaneeltjes maatgetrouw erin gefreesd. Boven en onder en een zijde worden bevestigd (verlijmd) aan het karkas (dat ik van gefineerd populieren multiplex zou maken). Na samenvoegen schuif je het glas erin en bevestig vervolgens het laatste profielhout aan de nog open zijde. Dat kan verborgen (bijvoorbeeld met kleine domino's en beenderlijm, want dat kan weer los) of zichtbaar, bijvoorbeeld met mooie messing schroefjes.

Ik denk dat dit de simpelste oplossing is. Ongetwijfeld gaan de glazen deurtjes een beetje stroever (ook al is hard glas op hard hout al een beetje zelfsmerend), maar dat kan ook ondervangen worden door wat granietpoeder of door in de profielen HDPE te verwerken (of messing W-profiel toe te passen).
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Even een paar drukke dagen achter de rug... Hierbij een schets van het ontwerp. De schuifdeuren komen te staan.
Bekijk bijlage 142788
Die tekening is enorm verhelderend. Als ik het goed begrijp, komt er ook geen gewicht op de bovenkant?
60 mm dikte is best veel, daarmee zijn er meerdere trucs om dat stevig te krijgen.
1. Torsiebox: maken van dunne laten en afgewerkt met dun multiplex, al dan niet met fineer eroverheen.
2. Torsiebox kopen: een binnendeur (als die op die lengte te vinden is) en afwerken met dik fineer bijvoorbeeld.
3. Dun multiplex en dat aan de voor- en achterkant opdikken tot 60 mm met latten. Met die hoogte zou de lat die overspanning prima moeten halen zonder doorbuigen. Eventueel in het midden nog een dwarslat tegen doorhangen.

Bij de laatste optie zou je, als je de latten niet wilt zien door het glas, aan de onderkant ook weer een plaat mpx zetten. Dan wordt het weer een torsiebox. Ik zou het denk ik elegant vinden om de latten zichtbaar te houden zodat de dekplaat niet zo massief oogt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.