Verschillende lengtes OpenCutList sketchup

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Voor mijn projecten maak ik graag gebruik van OpenCutList in sketchup. Met plaatmateriaal werkt het uitstekend. Nu heb ik een project voor mijn werkplaats en wil graag bepalen welke lengtes SLS 38x184 ik nodig heb. Met OpenCutlist gaat dat automatisch. Ik kan vervolgens echter maar 1 balk lengte selecteren. Nu zoek ik een mogelijkheid om te bepalen welke maten ik het beste kan bestellen, met zo min mogelijk zaagverlies. In de handleiding van OpenCutList kan ik er weinig over vinden.

Schermafbeelding 2023-11-30 om 12.56.54.pngSchermafbeelding 2023-11-30 om 12.57.38.png

Iemand een idee?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Als je de maten hebt kun je ze invoeren in CutList Optimizer

Daar bij je stock van alle soorten 100 ofzo invullen, dan rekent hij het wel uit.

Je mag maar een beperkt aantal gratis berekeningen doen per dag, dus let daar op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Waarom zou je daar een computerprogramma voor gebruiken? Dit is geen kritiek, maar gewoon verbazing. Je kan toch zo tellen hoe veel stokken je van elke lengte nodig hebt?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Als ik @Peter Neijts goed begrijp heeft hij verschillende aantallen van verschillende lengtes (bijv 2x 500mm, 6x 1200mm en 3x 1800mm) nodig.

Die balken worden aangeboden in verschillende maten (2700, 3000, 3600mm)

Het vraagstuk is volgens mij welke balken van welke lengte Peter moet aanschaffen om zo voordelig mogelijk uit te zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ja dat begrijp ik. Maar dat doe je toch ter plekke even op een stukje gipsplaat? Als je een compleet appartementenblok in houtskelet gaat bouwen begrijp ik dat je naar een computerprogramma grijpt. Maar voor zulke kleine klusjes is dat toch nergens voor nodig?
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Klopt @JochemK

Inmiddels ben ik er achter. Een klein foefje blijkt. Door bij Cutting Diagram standaard "none" in te vullen en offset boards "heel veel maten in te voeren" (alsof ik die in storage heb) lukt het om een goede calculatie te maken. Er komt dan precies uit wat ik wilde hebben zodat ik zo min mogelijk snijverlies heb.Scherm­afbeelding 2023-11-30 om 14.33.20.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en JochemK

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Ja dat begrijp ik. Maar dat doe je toch ter plekke even op een stukje gipsplaat? Als je een compleet appartementenblok in houtskelet gaat bouwen begrijp ik dat je naar een computerprogramma grijpt. Maar voor zulke kleine klusjes is dat toch nergens voor nodig?

@chevy66 nee, geen appartement... maar een nieuwe werkplaats / paardenverblijf ;-)

Scherm­afbeelding 2023-11-30 om 14.38.33.png
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Klopt @JochemK

Inmiddels ben ik er achter. Een klein foefje blijkt. Door bij Cutting Diagram standaard "none" in te vullen en offset boards "heel veel maten in te voeren" (alsof ik die in storage heb) lukt het om een goede calculatie te maken. Er komt dan precies uit wat ik wilde hebben zodat ik zo min mogelijk snijverlies heb.Bekijk bijlage 138097
Zelfde foefje als wat ik gebruik dus. Doen alsof je heel veel op voorraad hebt (die voorraad is bij de houthandel, maar dat hoeft de computer niet te weten ;-) )
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Voor zo'n klusje kan je toch simpel stokken tellen? Voor zulk werk bestel je gewoon een pak op de langste lengte. Je gaat niet stokken staan afstapelen omdat er ergens onder in een stapel die ene van 2100mm zit. En er zit altijd rommel bij. De bananen gebruik je dan om kort te zagen . En je wil ook niet elke keer dat iemand iets verkeerd afzaagt, in de auto stappen om een nieuwe stok te gaan kopen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ja dat begrijp ik. Maar dat doe je toch ter plekke even op een stukje gipsplaat? Als je een compleet appartementenblok in houtskelet gaat bouwen begrijp ik dat je naar een computerprogramma grijpt. Maar voor zulke kleine klusjes is dat toch nergens voor nodig?
Uit interesse, waar zou jij op uitkomen bij mijn voorbeeldje?
Het computerprogramma heeft verzonnen:


3x 2700
2x 3600

1701352108431.png
 
  • Geweldig
Waarderingen: jorisvh

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Voor zo'n klusje kan je toch simpel stokken tellen? Voor zulk werk bestel je gewoon een pak op de langste lengte. Je gaat niet stokken staan afstapelen omdat er ergens onder in een stapel die ene van 2100mm zit.
Ga je dan 100 stukjes van net geen 600mm weggooien omdat je eigenlijk 100 stokken van 3000 nodig had, maar ze verkopen ook 3600? Prijsverschil 2,50 euro per stuk, toch zonde van die 250 euro. Daar kun je echt wel even voor rekenen / de computer aanslingeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je nieuwe schuur lijkt op basis van een staalconstructie. Ik neem aan dat daar gewoon stalen windverbanden in zitten?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Blijkbaar vinden sommige mensen stokken tellen toch wat moeilijk. En die 100 stukken van net geen 600 mm zal je nog een klein stukje moeten inkorten, anders passen ze niet tussen de stijlen.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Voor zo'n klusje kan je toch simpel stokken tellen? Voor zulk werk bestel je gewoon een pak op de langste lengte. Je gaat niet stokken staan afstapelen omdat er ergens onder in een stapel die ene van 2100mm zit.
okee, okee ik vind het nu eenmaal leuk om dit uit te zoeken...
Wanneer ik tijd over hou zal ik eens kijken wat makkelijker
Je nieuwe schuur lijkt op basis van een staalconstructie. Ik neem aan dat daar gewoon stalen windverbanden in zitten?
klopt. De portalen worden 1 geheel met stalen druk staven en stalen schoren. Overigens kies ik er voor de wanden te schoren met een houten constructie.

vraagje, klein maar belangrijk detail. Staan de stijlen hart op hart 600 of moet er 600 ruimte tussen? De isolatieplaten zijn immers 600mm
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Komt er geen bekleding op de wanden? Die bepaald vaak de stokken afstand. De wanden moeten voor de stabiliteit van de staalconstructie gaan zorgen? Je wil het uitvoeren zoals op je eerste plaatje?
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Komt er geen bekleding op de wanden? Die bepaald vaak de stokken afstand. De wanden moeten voor de stabiliteit van de staalconstructie gaan zorgen? Je wil het uitvoeren zoals op je eerste plaatje?
Aan de binnenkant plaatmateriaal en buitenkant rabat. Tenminste als je dat bedoelt met bekleding.

Ter verduidelijking. De portalen staan reeds deels in barrels gestort. Zo ging dat vroeger. Daar storten / leggen we nu een gewapend betonnen ringbalk omheen die qua hoogte de voeten van de portalen inklemt. Tussen de portalen komen de houtskeletwanden. Door de liggers van de hsb wanden dubbel uit te voeren voldoen ze ook als drukstang. De schoren zijn extra.
 

jorisvh

Post veel
dankjewel, @JochemK voor de tip!
ik gebruik ook cutlistoptimizer maar wist niet dat je verschillende "voorraad platen" met dezelfde materiaalnaam en verschillende afmetingen kan definiëren, hier bvb 3x "SLS" met verschillende lengtes 2700, 3000 en 3600.

bij gelijkaardige vraagstukken heb ik in het verleden altijd 3 materialen gedefinieerd "SLS2700", "SLS3000" en "SLS3600" en dan de volledige stuklijst 3x toegevoegd met telkens een ander materiaal.
dan vertelde cutlistoptimizer me welke maat van de 3 ik best kon kiezen om alles te bestellen, niet wat de beste mix is.

nu vind ik dat voor kleine projecten helemaal ok want ik wil m'n leverancier niet op 3 plaatsen in zijn stock telkens enkele stokken laten laden en ik bestel toch 10-20% extra om niet in de shit te zitten als ik 1 keer verkeerd zaag of als er 1 tussen zit die enkel goed is voor de kachel.
maar dit brengt me op wat verdere vragen over cutlistoptimizer waar jij of anderen misschien bij kunnen helpen.
zal daar een apart draadje voor beginnen om dit van Peter niet te kapen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.