Verschil tussen de diverse merken bovenfrezen?

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Het lijkt me toch wel handig om een bovenfrees in huis te halen..
Ik vind alleen voor nu een festool nog te duur (nu maar hopen dat ik daar geen spijt van krijg;))..

Hoeveel verschil zit er in kwaliteit tussen de goedkopere bovenfrezen?
Zijn er bijvoorbeeld nog merken die je echt niet moet hebben?
Ik ben namelijk al aan het zoeken geweest en ik kan maar weinig informatie vinden.
Verder komen ze bij de bouwmarkten (en gelijken) niet verder dan "Duurder is beter".
Waarom weten ze me alleen niet te vertellen.


Maar wat is dan wel een goede om mee te beginnen?

Je hebt bv al Ferm PRM1019 voor 59,- (lokale bedrijf vaste prijs)
een Gamma huismerk voor 79,- (gamma)
een Bosch POF 1200 voor 81,75 (praxis actie)
een FERM PRM1015 voor 88,80 (praxis met 20% kluskorting)
een Black en Deeker KW900E voor 106,20 (persoonlijke aanbieding van een bedrijf)
een Bosch POF 1400 ACE voor 130,50 (persoonlijk aanbieding van een bedrijf)
een Makita RP0900K voor 169,- (persoonlijke aanbieding van een bedrijf)
En dan beginnen we toch wel en beetje bij het maximale te komen wat ik uit wil geven.

Maar wat is nu het verschil tussen zo'n bosch, ferm of makita? Want ik koop bijna 3x de goedkoopste ferm voor dezelfde prijs als die makita?

Andere tips zijn natuurlijk altijd welkom. Maar ik probeer voor mezelf gewoon duidelijk te krijgen wat ik het beste kan kopen :).

Van een gebruiker (Hunto) op het forum wel al de volgende link gekregen:
http://www.selbst.de/sites/default/files/test-oberfraesen.pdf
Maar alle overige tips en adviezen zijn altijd welkom.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij deze goedkopere modellen begeven de motor en lagers het gewoonlijk relatief snel als je ze lang of zwaar gebruikt. Er zal ook wat meer speling zitten op de stangen en as, en ook de diepte instelling zal de neiging hebben om los te komen tijdens het werken.
Ben zelf begonnen met een Bosch Pof 1200, dan naar GOF modellen en nu Festool. Je krijgt iedere keer waar voor je geld. Maar als je serieus wil beginnen werken met hout dan blijf je gewoonlijk niet lang zitten met deze klasse van machines. Een tweede hands professioneel model is nog altijd stukken beter, gewoonlijk de lagers eens zelf vervangen en je bent vertrokken.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ben het eens me Benchworks

ik heb ook een pof1200, en dat is een bere sterke machine, en zeker eentje voor de beginner, dan als tweede machine, een GOF, en als ultimo een Mafell.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Daxyhr,

Ik heb laatst mijn haakse slijper van een tientje bijnde Action opengesloopt nadat hij na een half jaar niet al te intensief gebruik begon te roken (eerder had de blokkeerknop al de geest gegeven en was de kabel losgeraakt......). Het ding koste helemaal niets, maar er zat geen enkel fatsoenlijk lager in, alle asjes waren 'gelagerd' in het plastic (kunststof is een te mooie term voor het spul) en de koolborstels hadden het formaat van potloodstompjes. Kortom, het was ook niks en waarschijnlijk voor een paar euro in elkaar gezet in China. Moraal van het verhaal: de hogere prijs is deels terug te voeren op de kwaliteit van de materialen en onderdelen. Toch is er een omslagpunt, waarbij de hogere kosten van de onderdelen en assemblage niet langer een verklaring geeft voor de hogere prijs. Dan kan het gaan om de xtra service waarvoor je betaalt (betere voorraad en service door de dealer) en om een Veblen-effect, waarbij de prijs voor bepaalde goederen juist hoger moet zijn om tot meer verkopen te leiden. En dan is er natuurlijk nog de winstmarge. Tot zover de prijs in verhouding tot kosten.

Dan de prijs in verhouding tot de waarde. Wat is een goede bovenfrees die veilig, goede en repeteerbare resultaten behaalt, waard? Wat is het waard dat je een freesje in -zeg - vijf in plaats van dertig seconden vervangt? Dat is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden. In mijn beperkte en op anekdotisch bewijs gestoelde ervaring is Makita prima, net als de blauwe Bosch. Van de rest werd ik niet gelukkig (niet bij bovenfrezen trouwens).

Groeten en succes met de keuze.
Hans
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Voor 160 euro heb je een triton. Prima merk uit Australië geloof ik.
En mocht je ooit je festool of blauwe bosch kopen hoef je de triton niet weg te doen, die zijn perfect voor onder een freestafel
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik sluit me bij sang aan. Heb een festo of 900e van begin 1990. Werkt nog steeds prima. Heb ongeveer een jaar geleden de zwaarste triton aangeschaft. Nog geen moment spijt van gehad. Hangt onder mijn freestafel.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Nadeel van de triton: die dingen zijn loodzwaar om als bovenfrees te gebruiken!!

Ik zou de groene bosch POF1400 nemen als je naar budget kijkt.

Wil je iets duurder, dan zijn de Dewalt DW621K. tweedehands kan je die vinden tussen 150 en 200 euro denk ik. Nieuw kosten die 350 euro. Maar als je 350 euro kan uitgeven, dan zou ik voor de Festool OF1010 gaan.

Alle bovenstaande modellen heb ik zelf ervaring mee, en gebruik ik nog steeds.
De Festool is licht, en ideaal om bovenhands te gebruiken.
De POF1400 is de zwaarste van de 3, en gebruik ik dan ook in mijn freestafel.

De Dewalt gebruik ik ook grotendeels bovenhands, als ik bv 2 soorten profielen moet frezen, en niet steeds de freesjes in mijn Festool wil wisselen.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Het lijkt me toch wel handig om een bovenfrees in huis te halen..
Ik vind alleen voor nu een festool nog te duur (nu maar hopen dat ik daar geen spijt van krijg;))..

Hoeveel verschil zit er in kwaliteit tussen de goedkopere bovenfrezen?
Zijn er bijvoorbeeld nog merken die je echt niet moet hebben?
Ik ben namelijk al aan het zoeken geweest en ik kan maar weinig informatie vinden.
Verder komen ze bij de bouwmarkten (en gelijken) niet verder dan "Duurder is beter".
Waarom weten ze me alleen niet te vertellen.


Maar wat is dan wel een goede om mee te beginnen?

Je hebt bv al Ferm PRM1019 voor 59,- (lokale bedrijf vaste prijs)
een Gamma huismerk voor 79,- (gamma)
een Bosch POF 1200 voor 81,75 (praxis actie)
een FERM PRM1015 voor 88,80 (praxis met 20% kluskorting)
een Black en Deeker KW900E voor 106,20 (persoonlijke aanbieding van een bedrijf)
een Bosch POF 1400 ACE voor 130,50 (persoonlijk aanbieding van een bedrijf)
een Makita RP0900K voor 169,- (persoonlijke aanbieding van een bedrijf)
En dan beginnen we toch wel en beetje bij het maximale te komen wat ik uit wil geven.

Maar wat is nu het verschil tussen zo'n bosch, ferm of makita? Want ik koop bijna 3x de goedkoopste ferm voor dezelfde prijs als die makita?



Andere tips zijn natuurlijk altijd welkom. Maar ik probeer voor mezelf gewoon duidelijk te krijgen wat ik het beste kan kopen :).

Van een gebruiker (Hunto) op het forum wel al de volgende link gekregen:
http://www.selbst.de/sites/default/files/test-oberfraesen.pdf
Maar alle overige tips en adviezen zijn altijd welkom.

Met Ferm willen een heleboel mensen zoals ik dood nog niet worden gevonden. Kost weinig en is .....wil ik hier niet zeggen.
Heb zelf Festool, DeWalt en ook de Makita RT0700CX3J, het is niet de kwaliteit van Festool maar wel een voortreffelijke handzame machine. Bij Klium voor een net bedrag te koop.
Bekijk de demo-film bij Makita en geef aub geen drie keer geld uit aan rotzooi want aan het eind heb je dan nog niets.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als ik naar je lijstje kijk zie ik een gamma eigenmerk voor 79,00 en een bosch pof voor zowat dezelfde prijs.
Dan zou ik de gamma direct vergeten.

Ik schuw doorgaans geen goedkoop gereedschap, maar Ferm ga ook ik met een boogje omheen.
Eerlijk gezegd zou ik niet snel een no-name bovenfrees kopen. Dingetjes draaien vaak nogal snel, als daar een lager o.i.d. het begeeft vliegen de stukken in de rondte.
Kijk een stofzuiger die ineens begint te piepen omdat het een slechte koop was dat overleef je wel.


Zelf heb ik ook een POF. Geen idee welke dan zou ik op 't kassie moeten kijken als het nog leesbaar is.
Is een oud beestje, en doet nog steeds wat ie moet doen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik stem voor de DW216K.. Heb hem zelf nu een klein jaartje in gebruik en ben er zeer over te spreken. Relatief licht en makkelijk in gebruik, goede afzuiging, en (in België althans) de meest voorkomende op de tweedehandsmarkt voor prijzen van 100-200€. De bouwkwaliteit lijkt me goed te zijn, alle onderdelen zijn overigens ook gewoon los te bestellen. Een ideale introductie in de wondere wereld van de bovenfrezen, dat is mijn mening althans :)
 

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Bedankt voor alle tips.

Ik ga voor nu voor een Bosch (zo te zien zijn de meeste hiermee begonnen), zodat ik er eens mee aan de gang kan.

Mocht het goed bevallen, dan kan ik altijd nog voor een festool of gelijken gaan in de toekomst.

Wil het me allemaal toch niet zo goed lukken, dan verkoop ik hem 2e hands en heb ik hoogsten een paar tientjes verlies.

Vroeger heb ik wel eens 2e hands wat gereedschap gekocht, maar dat is lang niet altijd even goed uitgevallen.

Dus mijn voorkeur gaat uit naar nieuw.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ik heb zelf de groene bosch pof1200 en ik als beginner ben er wel tevreden mee. Enkel de zijgeleider is niet de meest nauwkeurige, maar met een keer meer goed te meten is het wel doenbaar. Een frees verwisselen duurt ook iets langer aangezien het gewoon een moer met sleutel is maar dit is voor mij geen obstakel. De stofafzuiging vind ik vrij goed ook.dus als beginner denk ik niet dat het een miskoop is.
 

MarkRB

Nieuw lid
17 feb 2014
16
0
Als je dan toch voor de Bosch gaat, neem dan de 1400. Ik heb zelf de 1200, maar de diepteinstelling is daarbij erg grof. De 1400 heeft extra mogelijkheden voor fijnafstelling en achteraf had ik die liever gehad. (Mijn 1200 heb ik voor weinig op Marktplaats gekocht, dus ik moet niet te veel zeuren).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Is die Trend T11 nu vrijwel exact hetzelfde toestel als een Dewalt DW625? Op uitzondering van de hoogteverstelling die zowel langs boven kan als langs onder moest je hem onder een tafel monteren..
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.062
1.693
Terkaple
www.woodworking.nl
De Trend T11, ik heb er 1 tot tevredenheid, wordt bij Felissatie in Italie gemaakt, een prima gereedschapsmaker. De DeWalt lijkt mee een voortzetten van het door hen overgenomen Elu, ooit ook al niet de minste...

jaap
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Alles behalve de voet en hoogteverstelling ziet er identiek uit op het eerste zicht, tot de koffers waarin ze geleverd worden toe.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb ook een POF 1400 ACE. Werkt gewoon prima, met variabele snelheid en een goed vermogen. Verschillende maten spantangen worden meegeleverd en die zijn heel goed (beter dan Makita). De Parallelgeleider is niet geweldig, maar ik heb een Perles geleider met micro-afstelling die ook op mijn Makita past. Nadeel is dat de POF 1400 nogal zwaar is wat het uit de hand werken een beetje lastig maakt. Stofafzuiging werkt niet lekker. De Bosch geleidebussen zijn nogal duur, dus om standaard geleidebussen te kunnen gebruiken heb ik er een andere zoolplaat onder gezet (van trend). Deze machine gebruik ik vooral in combinatie met mijn (Makita) geleiderails. De hoogteinstelling werkt heel goed. Al met al ben ik er tevreden mee.

Ik heb ook een tweedehands aangeschafte Makita 3620 frees. Deze heeft merkbaar minder vermogen en ook geen variabel toerental en ook een kleinere freesdiepte. Inzet is dus veel beperkter, maar hij is wel handzamer voor lichte klusjes uit de vrije hand.

Voor onder de freestafel heb ik een Triton met 2400 wattt, loeisterk en perfect onder de tafel met verstelling door de zool, maar deze zou ik nooit aanraden voor handgebruik- veel te lomp.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik kan je vertellen dat ik niet zo op Metabo ben terwijl het merk een goede naam heeft.
M'n cirkelzaag van Metabo lag binnen een half jaar weer bij de serviceafdeling
Ik kocht (de 1200 watter) die nog in de gulden tijd kompleet met box voor het toen toch wel hoge bedrag van 824 gulden.
Dat was in de tijd dat Ferm net een beetje op de markt bezig was en sommige andere merken hun produktie begonnen te verplaatsen naar China.
De Metabo had geen softstart toen.
Een paar maanden later zag ik een Ferm van ik meen 800 watt, lekker licht als bovenfrees voor ik geloof zo'n 45 gulden en die had wel een soft start wat ik een verademing vond als je uit de hand freest.
Natuurlijk had die niet zo'n kracht als de Metabo maar voor het lichte werk heeft ie het prima gedaan.
En als ie het voor die prijs na 2 jaar opgeeft dan koop je gewoon weer een nieuwe voor dat geld.
Het is maar wat je emee doet, voor af en toe is Ferm prima maar als je aannemer bent of timmerman dan koop je een blauwe bosch of een makita of iets dergelijks.
Ik moet wel zeggen dat zelfs een lichte Makita met weinig vermogen al behoorlijk aan de prijs is.
Het is ook een beetje geluk hebben als je wat koopt, elk merk heeft maandagochtend modellen
Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met Einhell en ik werk eigenlijk altijd met hardhout maar een aantal mensen vertrouwt Einhell niet terwijl ik slechte ervaringen met Metabo heb en ook trouwens met de groene Bosch (m'n sds boorhamer)
Ik heb veel goede verhalen over de triton 1400 watt gelezen omdat je 'm ook onder een tafel kan gebruiken en je hebt meteen spantangen in mm en inches.
Da's handig als je bijv in Amerika of Engeland freezen wilt kopen want je hebt daar meer keus.
Hij kost iets meer (245 euro) dan wat je wilt uitgeven maar kan uiteindelijk op de langere termijn wel een goede keus zijn als je ook je frees onder een tafel wilt gebruiken, dat vind ik wel zo prettig bij lijsten, randen afwerken of profielen bijv.
Ook voor pen en gat verbindingen is een freestafel erg handig en die maak je zo zelf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.