verkleuring stoelen

skippy

Nieuw lid
15 jun 2013
4
0
Hove
hallo iedereen.

wij hebben eiken stoelen en die zijn aan de bovenkant van de rugleuning verkleurd, afgesleten.
Nu heeft mijn vrouw gehoord dat we dit kunnen bijwerken met een bolster van een okkernoot.
Mijn vraag is nu of der iemand ervaring mee heeft of kan zeggen dat de bolster eerst moet gedroogd worden of zo.

alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat je wat meer info moet geven
was het blank eiken, gerookt eiken, is de verkleuring lichter/donkerder, hoe is de afwerking, lak, olie, wax...?
een paar foto's zouden zeker helpen
 

skippy

Nieuw lid
15 jun 2013
4
0
Hove
wij hebben deze stoelen vroeger eens af gewassen met staalwol en white spiritus en daarna ingesmeerd met bijenwas.

groetjes
Guido

DSC_0837.JPG
DSC_0840.JPG
DSC_0841.JPG
DSC_0842.jpg
 

tuoh

Oud hout
Kleuren of bijkleuren lukt alleen bij bloot hout, de aangebrachte (bijen)was verhinderd de kleurbeits om in het hout te trekken. Zou hier opteren om één en ander bij te werken met een ingekleurde antieks.

Bolsters van Noten kunnen inderdaad gebruikt worden om er een kleursel mee te maken waar hout mee kan ingesmeerd worden om dit te verdonkeren. Is wel een "stinkend" procédé:p
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als je ze dezelfde behandeling geeft zoals je voorheen hebt gedaan staalwol en white spiritus en daarna ingesmeerd met bijenwas, dan zijn ze m.i weer als nieuw en zijn de plekken niet meer te zien, je hebt er wel wat werk aan.

Groet Pel.
 

skippy

Nieuw lid
15 jun 2013
4
0
Hove
bedankt voor de reacties.
wij gaan nu kijken of we alles gaan verwijderen of enkel proberen bij te kleuren.
alles verwijderen zou dan een werkje worden voor deze winter (daar krijgt ge het lekker warm van)
ik zal achteraf de resultaten wel laten zien.

bedankt
groetjes
Guido
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.