Vakwerkhuizen in Duitsland

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
we zijn op zoek naar iemand of een instantie waarbij we terecht kunnen met vragen over vakwerkhuizen in Duitsland.
Heeft iemand daar ervaring mee? We hebben inmiddels meerdere mails uitgezet, maar niemand reageert. :)
Dus misschien heeft hier iemand daar verstand van. De specifieke vragen stuur ik daarna wel door.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Toevallig hebben mijn ouders een vakwerkhuis in Duitsland, ligt in het moezel gebied. Ik weet niet precies wat je vraag is maar wellicht kan ik er mee helpen?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Toevallig hebben mijn ouders een vakwerkhuis in Duitsland, ligt in het moezel gebied. Ik weet niet precies wat je vraag is maar wellicht kan ik er mee helpen?
Wat we ons afvragen is wat er met de binnenmuren gedaan mag worden. De kamers van dit huis zijn of behangen of bekleed met vinyl (Badkamer). We hebben echter gelezen dat ventilatie belangrijk is voor het behoud van het hout maar vooral met vinyl is dat allemaal afgesloten. We vragen ons dus af of dat wel mag en of dit geen problemen veroorzaakt heeft die nu niet te zien zijn.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Wat we ons afvragen is wat er met de binnenmuren gedaan mag worden. De kamers van dit huis zijn of behangen of bekleed met vinyl (Badkamer). We hebben echter gelezen dat ventilatie belangrijk is voor het behoud van het hout maar vooral met vinyl is dat allemaal afgesloten. We vragen ons dus af of dat wel mag en of dit geen problemen veroorzaakt heeft die nu niet te zien zijn.
Oei dat kan inderdaad best gevaarlijk zijn. Er schijnen in de jaren 70/80 veel vakwerkhuizen aangetast te zijn door slechte voorzetwanden e.d. Als je geluk hebt is er weinig aan de hand maar als je pech hebt is het hout aangetast. Zo ver ik weet zijn er niet echte bouwregels voor of het nu wel of niet mag. Persoonlijk zou ik toch wel een kijkje willen nemen of dat alles in orde is.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Oei dat kan inderdaad best gevaarlijk zijn. Er schijnen in de jaren 70/80 veel vakwerkhuizen aangetast te zijn door slechte voorzetwanden e.d. Als je geluk hebt is er weinig aan de hand maar als je pech hebt is het hout aangetast. Zo ver ik weet zijn er niet echte bouwregels voor of het nu wel of niet mag. Persoonlijk zou ik toch wel een kijkje willen nemen of dat alles in orde is.

We hebben het huis zelf al wel gezien, maar we kunnen daar natuurlijk van te voren slechts de vinyl van de muur trekken. Wat hebben jouw ouders met de binnenmuren gedaan?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Veel is afhankelijk van hoe het vakwerk is ingevuld. Als het ouderwets stro-leem is, er is in Duitsland een professor in de leem-bouw kunde. Ik kan hem zo niet vinden, maar er is bijvoorbeeld aangetoond dat als je met leem een badkamer bouwt dat na het doucen het maar een minuut of 10 duurt voor je het vocht in de ruimte kwijt bent (met gesloten ramen en deuren). Het wordt door het leem uit de ruimte "getransporteerd".

Organisatie over leem: Dachverband Lehm e.V. › Bundesverband zur Förderung des Lehmbaus
Op zich is in Duistland (Oostenrijk, Zwitserland) hee lveel informatie over "alternatief" / ouderwets bouwen te vinden. Meer dan in Nederland.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Veel is afhankelijk van hoe het vakwerk is ingevuld. Als het ouderwets stro-leem is, er is in Duitsland een professor in de leem-bouw kunde. Ik kan hem zo niet vinden, maar er is bijvoorbeeld aangetoond dat als je met leem een badkamer bouwt dat na het doucen het maar een minuut of 10 duurt voor je het vocht in de ruimte kwijt bent (met gesloten ramen en deuren). Het wordt door het leem uit de ruimte "getransporteerd".

Organisatie over leem: Dachverband Lehm e.V. › Bundesverband zur Förderung des Lehmbaus
Op zich is in Duistland (Oostenrijk, Zwitserland) hee lveel informatie over "alternatief" / ouderwets bouwen te vinden. Meer dan in Nederland.
Dat was in de badkamer zeker niet het geval want daar bleef het vochtig aanvoelen. Daar moest echt wel een raam open voor de ventilatie
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
We hebben het huis zelf al wel gezien, maar we kunnen daar natuurlijk van te voren slechts de vinyl van de muur trekken. Wat hebben jouw ouders met de binnenmuren gedaan?
Oke ik begrijp het, dacht even dat je al eigenaar was. We hebben nieuwe voorzetwanden gemaakt met daarin dampremmende folie. Zo trekt het vocht niet door de voorzetwand heen en blijft het ook niet hangen tussen het oud vakwerk en de nieuwe wand. Hiertussen kan het condenseren en dan kan het hout gaan rotten en schimmelen. Verder komt er mechanische ventilatie om het vocht af te voeren. Je zou een poging kunnen wagen met een vochtmeter maar vraag me wel af hoe betrouwbaar dit is met vinyl.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik ken deze nog niet maar die gaan we zeker kijken
We zijn inmiddels aardig wel in de youtube serie van Laura Kampf. Ons gevoel begon goed maar hoe verder we in de serie komen, hoe spannender het wordt. Je zou maar met een compleet rot huis komen te zitten :)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik kan me goed voorstellen, dat als je ergens iets weg trekt, en je een miljoen mieren tegenkomt, dat dan de moed wel in je schoenen zinkt ja.....
Ik vond het wel verbazend om te zien hoeveel ze dan toch kunnen vervangen aan zo'n huis, stutten, nieuwe balken erin, opnieuw opmetselen met die kleiblokken. Zal nie goeiekoop zijn, denk ik.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik kan me goed voorstellen, dat als je ergens iets weg trekt, en je een miljoen mieren tegenkomt, dat dan de moed wel in je schoenen zinkt ja.....
Ik vond het wel verbazend om te zien hoeveel ze dan toch kunnen vervangen aan zo'n huis, stutten, nieuwe balken erin, opnieuw opmetselen met die kleiblokken. Zal nie goeiekoop zijn, denk ik.
Dat dat is zeker super mooi om te zien en ik denk dat het ook erg mooi werk is om te doen. Het eindresultaat is toch een heel stuk tastbaarder dan de software waar ik elke dag aan zit te klooien. Ik heb toch ergens ooit de verkeerde afslag genomen... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.