Uithollen Taxus, mislukt. Wel leuk om ervaringen te delen.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Ik wilde een stuk taxus stam uithollen. De foto's zijn het resultaat.

De problemen waar ik tegenaan liep (taxus heeft 3 jaar gedroogd (20 cm doorsnee)
  • het hout was te droog om met de hand te snijden.
  • het hout ging scheuren, terwijl ik dacht dat ik de kern er toch wel uit had gehaald.
  • Het hout was te smal om met de saburtooth houtrasp te schuren of met de lamelschuurschijf.
  • de scheur aan de onderkant wordt aan de binnenkant zichtbaar.

de foto's.

schaal 7.jpg

de scheur
schaal 5.jpg
de puntjes zijn het eerste begin van de scheur die er doorheen komt. (ik had geen zin meer om de binnenkant met de hand glad te schuren).
schaal 6.jpg

de volgende keer maar een bredere stam nemen. of een stam die heel vers is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Tja, Taxus heeft wel een faam om makkelijk te scheuren dus een andere houtsoort is wellicht een betere aanpak.. In je verhaal is het mij niet helemaal duidelijk of het begon met scheuren terwijl je ermee aan het werk was? Ik zou verwachten dat dat al eerder begonnen is.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Even los van het scheuren: taxus heeft veel toxische stoffen dus ik zou dit niet als napje of voerbakje gebruiken...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Taxus scheurt vaak. Toch heb ik er bij het draaien nauwelijks last van. Ja de scheur moet worden gevuld.

Verder verwacht ik niet dat je na afwerking last krijgt van de stoffen die in taxus zitten. Inderdaad niet als drinkbeker gebruiken en ook niet voor speelgoed wat in de mond gestoken kan worden.
Tijdens het maken is die kans veel groter. Stof is niet goed voor je. Het maakt dan ook niet meer uit of het taxus is of een andere houtsoort. De bes , het vruchtvlees, van de taxus kan je gewoon eten de pit niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.