tweedehands reischaaf opknappen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Hans goed bezig. Ik zou het eerste slijpwerk op een werkbankslijper doen. Want dit duurt erg lang. Op een Tormek gaat dat ook niet zoveel sneller hoor. Ik zou van papier meteen naar 600 gaan. Er is echter helemaal niets fout aan als je toch het in meer stappen doet. Wel moet je na elke slijpstap voelen of er een goed braam aan zit. Bij mij duurt dat soms langer dan ik zelf denk. Soms ben ik wat ongeduldig. Ik rond bijna altijd de beitel iets af. Bij de laatste slijpgang druk ik 15 x iets harder op de linkerkant en dan 15 x op de rechterkant. Dat doe ik met korrel 4000 en dan is de afname heel gering. Doe je het met korrel 1200 dan zou ik het een aantal keren minder doen. De methode die hierboven beschreven is: afwerken met een bankschaaf gaat ook.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Wim Kluck: dank voor je reactie! Ik heb wel een oude werkbankslijper, maar niet iets om een hoek mee in te stellen, vandaar dat ik het nu met schuurpapier en de hand doe. Het duurt indedaad erg lang: ik ben al zeker zo'n 4 uur bezig... Ik ben nu zo ver, dat de vouw bijna over de volledige breedte zit, alleen links nog zo'n 2 a 3 mm lengte die nog meer moet. Ik doe elke avond even een stukje, anders wordt het te lang...

Ik kon het niet laten hem al wel vast te testen op de kopse kant van een vloerdeel van 18 mm dik, veel kleiner dan de breedte van de schaafbeitel dus. De braam die zich vormde heb ik met fijn schuurpapier er afgehaald. Daarna de beitel ingeklemd en hij pakte direct! Zonder veel moeite even het vloerdeel vlakgeschuurd. Ondanks de niet volledig rechte zool, die ik ook nog wil vlakken met schuurpapier, kreeg ik zonder veel moeite de lat aardig vlak: ik legde er een lange stalen liniaal op en ik zie hooguit enkele tienden van mm kier, het oogt aardig recht al zonder veel moeite. Ook de krullen waren mooi dun.

Er moet nog wel wat gebeuren aan verder onderhoud, maar dit is t.o.v. hoe ik hem kreeg totaal anders: toen pakte hij op geen enkele manier het hout.

Nog een andere beginnersvraag: er zit een ijzeren knop op de boven / voorzijde van de schaaf, om de beitel te laten schrikken om hem los te krijgen. Gebruik je daar het beste een stalen hamer of houten hamer voor? (of nog iets anders zoals kunststof of nylon?)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Als er een metalen knop opzit kan je prima met een stalen hamer op tikken. Ik heb zelf een messing hamer gemaakt voor mijn stalen schaven. Hout heb ik niet, (meer) wel een keer gemaakt maar dat was geen succes.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Wim Kluck: dank voor je reactie!

De enige onvolkomenheid die ik nu nog kan zien is de bout waarmee de keerbeitel op de schaafbeitel bevestigd wordt: deze bout is nog helemaal gaaf, net als de keerbeitel, echter als je de schroef in de keerbeitel draait, staat hij onder een hoek die niet helemaal haaks op de keerbeitel is, iets schuin dus. Ik zie geen vervorming of beschadiging bij de schroefdraad op de keerbeitel. Maar hierdoor raakt de onderkant van de bout (kop) de schaafbeitel dus maar op 1 kant van de bout (kop). Ik zal binnenkort even een foto plaatsen ter verduidelijking, want misschien is het lastig te begrijpen uit een stukje tekst. En hierdoor drukt de bout(kop) dus wat harder op 1 zijde van de schaafbeitel, dat is ook terug te zien aan de lichte vervorming op deze beitel waar hij vroeger vastgezet is. Ik denk niet dat het er minder door functioneert, maar liever zou ik de schroef mooi haaks willen hebben. Ik denk, dat dat betekent, dat je dan een nieuw gat moet boren en een nieuw draad moet tappen?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik zal binnenkort even een foto plaatsen ter verduidelijking
Dat gaat wel helpen om het probleem te begrijpen ja.
Meer algemeen: de keerbeitel moet vlak aanliggen op de spiegel van de beitel. Als de twee delen elkaar zijn geschroefd mag er geen licht door het aanlegvlak schijnen. Als daar namelijk ergens een minimale spleet is, zullen daar overmijdelijk spanen in vast komen te hangen die de schaaf verstoppen.

Het duurt indedaad erg lang: ik ben al zeker zo'n 4 uur bezig... Ik ben nu zo ver, dat de vouw bijna over de volledige breedte zit, alleen links nog zo'n 2 a 3 mm lengte die nog meer moet. Ik doe elke avond even een stukje, anders wordt het te lang...
Ik waardeer je doorzettingsvermogen! Je wilt iets bereiken en bent bereid daar ook energie in te investeren. Straks heb je een goed werkende schaaf én een heleboel geleerd over de werking, waar op te letten etc.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Fot o is wel belangrijk. Ik zou niet meteen een nieuw gat boren. Als de schroefdraad nog goed is moet er haast wel een andere oplossing zijn.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Ik heb weer 1 a 2 uurtjes handmatig geslepen, je moet wel erg veel geduld hebben! De "2e" vouw a 45 graden aan de rechter kant is er nu uit, maar die aan de linkerkant nog steeds niet.. Ik heb even de 2 hoeken op papier getekend en de conclusie getrokken dat hoe dichter je bij het einde komt, hoe meer je weg moet nemen voordat je klaar bent...

Hierbij enkele foto's van de huidige stand van zaken: het is verleidelijk de schaafbeitel zo te laten als hij nu is, met links nog een afronding. Maar ik ga denk ik morgen maar weer even verder tot hij hopelijk snel over de hele breedte op 30 graden zit, ipv de vorige 45 graden vouw.

Ook een foto van de bout in het schroefgat van de keerbeitel. Als je goed kijkt, staat hij niet mooi haaks op de beitel, maar onder een iets andere hoek. Ik ben benieuwd of jullie daar nog mogelijke oplossingen voor hebbeb? Ik zat aanvankelijk aan een ringetje toevoegen te denken, tussen keerbeitel en bout-kop, maar ik denk dat de bout kop dan niet meer gaat passen in het houten verzonken bed (kikker)...


huidige stand van zaken schaafbeitel: links zie je nog steeds die vervelende afronding... rechts is hij nu helemaal weg!

P1012134_resultaat.jpg


bout staat beetje scheef in keerbeitel

P1012135_resultaat.jpg


kleine vervormingen schaafbeitel vanwege scheve stand bout / schroef

P1012136_resultaat.jpg
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

even een actualisatie: de schaafbeitel is gereed! Ik heb er denk ik gauw 4 tot 5 uur aan gewerkt, op het laatst toch nog van korrel 80 naar 40 gegaan, wat in mijn beleving vlotter werkte. Daarna nog even op korrel 80, gevolgd door de diamantstenen 400, 600 en 1200, en afgerond met polijsten.

Op de foto zie je dat de vouw door het handmatig slijpen op de diamantstenen zonder hoek-hulpstuk niet perfect is. Maar het is wel zo scherp dat ik zonder moeite een papier doorsnij, ik heb daar voor de grap een filmpje van gemaakt. Ook rechts is de beitel nog subtiel afgrond, misschien dat ik op een later moment dit nog verder bijwerk maar ik ga hem eerst proberen zoals hij nu is.

Hierna ben ik met het vlakken van de schaafzool begonnen, ook beginnend met korrel 40. Dat was relatief weinig werk, misschien 30 tot 60 minuten. Er blijft 1 laag punt over aan de ene zijde van de schaaf, dit ligt nu zo'n 0,5 mm lager dan de rest, terwijl dit eerst >= 1 mm was. Alle overige hollingen zijn er nu uit geschuurd. Ik heb besloten eerst genoegen te nemen met deze vlakheid. ik weet niet, of de mond (opening) nog goed is, theoretisch zal die iets groter geworden zijn door de schuur aktie.

Hebben jullie nog tips met welk spul ik de houten zool en ook de rest van deze houten reischaaf kan behandelen? Ik doe dat het liefst met een natuurlijk product zoals (gekookte) lijnolie of bijenwas...


filmpje: (geen idee of het werkt?)

https://www.veed.io/view/f5b2a218-ec21-41de-8768-4ad4ddbae3a0?panel=share


P1012137_resultaat.jpgP1012139_resultaat.jpgP1012140_resultaat.jpgP1012141_resultaat.jpg
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Chapeau weer voor de toewijding.
Hebben jullie nog tips met welk spul ik de houten zool en ook de rest van deze houten reischaaf kan behandelen? Ik doe dat het liefst met een natuurlijk product zoals (gekookte) lijnolie of bijenwas...
Typisch laat je de zool onbehandeld.
Lijnolie is een goede afwerking voor de rest van de schaaf.
Wat ik vaker zie bij de restauratie van houten schaven is om die schoon te maken met lijnolie en een schuursponsje of staalwol, dat afpoetsen, en daarna nog laag lijnolie als afwerking.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Voor dit soort klussen zou ik vragen of er hier op het forum iemand is die een beitel grof in de vorm slijpt. Dat scheelt je uren.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@wim: goed punt. Ik moet bekennen, dat dit wel wat gortig was :)

Rest nog de vraag over die ietwat scheve stand van de schroef van de keerbeitel: ik kan hem wel vastzetten, maar de kop van de schroef staat dan wat schuin op de schaafbeitel. Hebben jullie wellicht nog een idee behalve vervanging van keerbeitel (die een scheve schroefdraad heeft) wat ik hier aan zou kunnen doen?

Verder wil ik iedereen weer heel erg bedanken voor alle hulp! Ik ga zo de schaaf uitproberen, ik laat nog even weten hoe dat ging.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan een andere beitel en keerbeitel er bij zoeken. Houten schaven kosten vaak nauwelijks iets.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Zou het werken om er nog eens met een tap in te gaan, en dan wel recht?
Maar als je daar een tap voor moet kopen is het al niet meer de moeite waard. Dan kan je inderdaad beter een donor zoeken. Is alleen zo zonde van alle tijd...
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Paul90: daar dacht ik ook al aan, ik heb wel een vriend met een tap, geen idee of dat de juiste maat is, ik kan eens kijken. Maar ik heb de keerbeitel handvast gezet, en hoewel ik vaak zie op video's dat mensen heb flink stevig aandraaien, gaat hij bij mij niet los. Ik heb de keerbeitel ook geslepen zodat hij goed aansluit over de hele breedte.

Nu zit ik wel met een nieuw vraagstuk, hopelijk kan ik het goed verwoorden: als ik de keerbeitel positioneer, dan zet ik hem op ongeveer 1 mm van rand / vouw van de schaafbeitel. Maar dan komt de kop van de moer zo laag, dat het geheel van keer en schaafbeitel niet meer in het lichaam van de reischaaf past: er zit in bed bed (kikker) een gleuf, waar de kop van de schroef in valt. Maar de diepte van die gleuf is maar enkele cm. De schroefkop loopt vast aan het einde van die gleuf, waardoor ik genoodzaakt ben de keerbeitel op zo'n 10 mm afstand te zetten, terwijl ik hem liever op 1 mm afstand van de vouw van de schaafbeitel heb. Ik hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf... Is dit nog een probleem? Ik gebruik de reischaaf op deze manier trouwens wel zonder problemen, ik heb hem afgelopen weekeinde al veel gebruikt en alle latten worden veel rechter dan voorheen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Zou het werken om er nog eens met een tap in te gaan, en dan wel recht?
Maar als je daar een tap voor moet kopen is het al niet meer de moeite waard. Dan kan je inderdaad beter een donor zoeken. Is alleen zo zonde van alle tijd...
Meestal is het geen standaard schroefdraad.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nu zit ik wel met een nieuw vraagstuk, hopelijk kan ik het goed verwoorden: als ik de keerbeitel positioneer, dan zet ik hem op ongeveer 1 mm van rand / vouw van de schaafbeitel. Maar dan komt de kop van de moer zo laag, dat het geheel van keer en schaafbeitel niet meer in het lichaam van de reischaaf past: er zit in bed bed (kikker) een gleuf, waar de kop van de schroef in valt. Maar de diepte van die gleuf is maar enkele cm. De schroefkop loopt vast aan het einde van die gleuf, waardoor ik genoodzaakt ben de keerbeitel op zo'n 10 mm afstand te zetten, terwijl ik hem liever op 1 mm afstand van de vouw van de schaafbeitel heb. Ik hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf... Is dit nog een probleem? Ik gebruik de reischaaf op deze manier trouwens wel zonder problemen, ik heb hem afgelopen weekeinde al veel gebruikt en alle latten worden veel rechter dan voorheen.
Tja dat klinkt als een te korte schaafbeitel. en een 1 cm vanaf de snede doet een keerbeitel niets. Welke breedte heeft de schaafbeitel en op welke hoogte zit de keerbeitelschroef? ik heb nog diverse tapered (gesmede) keerbeitels met keermessen liggen.
Ik kan je wel een setje opsturen tegen de porto kosten.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Als je toch deze beitel + keer beitel wilt houden, kan je ook de uitsparing in het bed wat verder uithakken. Op zich niets mis mee, dat gaat nooit in de weg zitten.

Maar ik heb de keerbeitel handvast gezet, en hoewel ik vaak zie op video's dat mensen heb flink stevig aandraaien, gaat hij bij mij niet los. Ik heb de keerbeitel ook geslepen zodat hij goed aansluit over de hele breedte.
Op zich is dat goed. De keerbeitel moet naadloos aansluiten op de spiegel, en niet verschuiven. Als dat het geval is, zou ik me geen zorgen maken om de scheve schroef.
Wat me nu ook te binnen schiet: je zou eventueel een halve carrosserie ring tussen de schroef en keerbeitel kunnen gebruiken. Desnoods op de keerbeitel lijmen met wat contactlijm zodat je m niet verliest.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Roeland: excuus voor mijn late reactie. Heel erg bedankt voor het aanbod, ik ga vanavond even de breedte van mijn beitel opnemen.

@Paul: dank voor de tip van de halve carrosserie ring, ga ik proberen!

(overigens gebruik ik de reischaaf tegenwoordig heel vaak en vind ik hem heel plezierig werken, en ook heel nuttig, omdat ik toch wel redelijk vaak latten heb die ik gezaagd heb over 1 a 2 meter lengte en dan helemaal vlak wil maken. Maar ook kleinere lengtes daar gebruik ik toch graag de reischaaf even voor)
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal, ik wilde de maten van de schaaf en keerbeitel opnemen, om te kijken of @Roeland misschien een passende set voor mij heeft. Maar ik denk, dat ik de oorzaak van het probleem heb gevonden: het is niet de schroef die tegen de maximale diepte van de ingefreesde gleuf valt, maar het is de bovenkant (bolling) van de keerbeitel die tegen de schuine zijde van de schaaf (boven het bed / kikker) aanloopt / klemt!

M.a.w., zodra de schaafbeitel en keerbeitel stevig aangeschroefd / geklemd zijn, waarbij er < 1mm afstand tussen uiteinde (vouw) schaaf en keerbeitel is, zoals je volgens mij normaliter instelt, dan is er nog voldoende ruimte voor de kop van de bout om dieper te zakken in de uitsparing. Maar het is de bovenkant van de keerbeitel die in de schaaf vastloopt. Ik heb er een foto van gemaakt.

Nu vraag ik mij af: doe ik zelf iets verkeerd, of hoort deze schaaf of keerbeitel niet bij deze reischaaf? Het is voor mij een mysterie!

Eerste gedachte: ik kan een stukje wegnemen (schaven) van de schuine uitsparing boven de kikker (bed), zodat de bolling (bovenkant) van de keerbeitel niet vastloopt en dieper kan. Hebben jullie misschien een idee?

Hier onder zie je dat de bovenkant van de keerbeitel vastloopt tegen het schuin naar beneden lopende stuk hout in de schaaf:

P1012160_resultaat.jpg

Hier onder de diepte van de schaafbeitel wanneer de keerbeitel vastloopt: de schaafbeitel komt net niet boven de zool uit.

P1012161_resultaat.jpg
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

ik heb het probleem met te vroeg klemmende keerbeitel verholpen!

Ik begreep er niets van, eerst dacht ik dat de schroefkop van de bout die de keerbeitel en schaafbeitel samendrukt tegen het uiteinde van de uitsparing in het bed (kikker) liep. Maar na nameten bleek dat niet te kunnen: er was voldoende marge om de beitel > 1 cm diep onder de schaafzool in te stellen volgens de meting met liniaal.

Dus dacht ik daarna, dat de bovenkant van de keerbeitel klemde tegen de tapse uitsparing, die naar onder toe steeds smaller wordt. Maar na wat schuiven met alleen de keerbeitel, dus zonder schaafbeitel, terwijl ik de schaaf op zijn kop hield zodat de keerbeitel op het schuine vlak zat, zag ik dat de schaafmond / opening in de zool een fractie smaller was dan waar de schaafbeitel door hetzelfde gat gaat. Zo'n 0,5 mm ongeveer, aan 1 zijde. Ik heb dat stukje weggestoken met smalle beitel waarna keer en schaafbeitel wel door de opening vallen! En nu kan ik de keerbeitel heel dicht op de rand van de schaafbeitel zetten, < 1 mm!

Dit is toch wel een opluchting, want ik begreep maar niet waarom het ding vastliep.

Ik heb direct even getest: ik merk niet ontzettend veel verschil t.o.v. de vorige situatie waarbij de keerbeitel hoger op de schaafbeitel zat, maar ik krijg denk ik wel veel langere schaafkrullen. Misschien een stomme vraag, maar is dat de functie van de keerbeitel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.