tuinpoort maken, een beginner

fil123

Nieuw lid
11 sep 2023
2
0
belgie
hallo,
nieuw op het forum.

ik zou graag een tuinpoort maken. maar heb behoorlijk wat vragen.

*de poort zou 2m hoog en 1.4 meter breed moeten zijn.

*wat belangrijk is, is dat ze goed op slot kan, en toch redelijk inbraak veilig is. (dieven kunnen altijd over de muur klimmen... maar liever dat dan een flauwe tuinpoort). langs buiten is enkel een sleutelslot nodig.

*ook het nastellen van de scharnieren lijkt me handig.

*ik ga de poort groen schilderen. het is dus niet zo dat ik het meest duurzame hout nodig heb. althans dat denk ik.

*aan de buitenkant zou ik planken verticaal laten lopen. (moeten dit tand en groef planken zijn ? ) deze planken zou ik 2 cm dik kiezen.
deze planken zou ik op houten kader zetten waarbij het hout 10cm op 4 cm is. (de slag van de bestaande poort is 6cm).

*ik denk niet dat het gaat lukken met penverbindingen.

*een mogelijk probleem is dat het kader moet verankerd worden in een bestaande muur waar je heel moeilijk iets kan aan vastmaken. het is een oude tuinmuur zonder waterkering en de stenen als de voegen zijn zwak.



vragen

*iemand een technische tekening van zo'n poort ? (afmetingen zijn minder belangrijk)
*welk hout zouden jullie gebruiken ?
*welke verf ?
*een alternatief voor penverbindingen ?
*is het kader sterk genoeg om zo'n deur te dragen ?
*een mogelijke oplossing voor de zwakke muur ?
*welk slot zouden jullie gebruiken ? misschien eentje dat kan geboord worden met een gatboor ?

dankjewel
fil
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Lijkt erg veel op mijn huidige project, incl de zwakke muur.
Ik plaats een balk tegen de kop van de muur zodat ik de balk kan vastzetten op de locaties in de muur welke nog wel goed zijn. Doe dit met materiaal wat niet uitzet (dus geen pluggen oid).
Vervolgens de poort aan de balk ophangen.
 

fil123

Nieuw lid
11 sep 2023
2
0
belgie
dankjewel wouter,

ik ga zeker een volledig houten kader rond de poort maken. maar probleem blijft dat de hele muur zwak is. ik kan natuurlijk in de grond verankeren, en dan aan de bovenkant een balk zodat de twee zijkanten ook al meer vast komen te staan.
heb een product gevonden dat pulverisatie van steen tegengaat. Artisil SVS 75 - Rewah NV maar weet niet of dit gaat helpen.
ga deze week al eens proberen een balk in de muur te draaien en zien hoe dat gaat. maar een tuinpoort weegt wel wat, en als deze eens dichtwaait zijn de krachten enorm... misschien moet ik een betonnen balk gieten rond en over de poort... maar dat gaat het uitzicht verpesten. een oude tuinmuur en klassieke groene houten poort en rond de poort een betonnen balk....
 

kooijmanski

Nieuw lid
3 mei 2015
18
0
Ik heb er een stalton latei opgelegd en ingemetseld.
Zit al 10 jaar en er wordt, door de wind, flink mee gesmeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.