Trigger bouwt zijn meest slaapverwekkende meubel tot nu toe...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit meubel stond al meer dan een half jaar in de planning. Dozijnen ontwerpen zijn de revue gepasseerd, bouwtechnieken, materialen en talloze malen langs de commissie om te voorstellen te laten keuren. Wel stond al vast dat het voornamelijk Iroko moest worden, omdat we die keuze nu eenmaal gemaakt hebben voor de stijl van het kantoor. En jongens, wat heb ik daar ondertussen spijt van... prachtspul om te zien, maar om te bewerken is het een ramp in alle toonaarden.

Maar we zijn er bijna, na weken af en aan werken aan dit project, dozijnen internet zoektochten om mijn plannen bij te stellen en enkele experimenten over hoe bepaalde zaken aan te pakken, vanavond hoop ik de laatste handen te leggen aan de constructie van dit dressoir:

IMG_20240512_162911.jpg

Ik ben voor een 'ouderwetsch' ontwerp gegaan, maar wel 'strak' met scherp hoeken en waar mogelijk :)LOL:) rechte lijnen. Dit om in lijn te blijven met het thema van het kantoor, namelijk de planeet Dune. Daar hebben ze een aparte architectuur met erg weinig, maar wel erg donker hout. Het was heel moeilijk om uit de donkere filmbeelden iets te ontleiden wat voor mij bij dit thema past, maar ik ben er redelijk trots op.

Iroko, zo leer ik in dit project, is met de hand bijna niet te schaven. Zelfs met een vlijmscherpe (je-kunt-je-ermee-scheren) beitel die een honderste van een millimeter uit de schaaf steekt trek je constant vezels uit het oppervlak. Jammer, want ik moest een kast maken van 45cm diep en mijn schaafbank gaat maar tot 25cm... dus na het verlijmen kon ik de boel niet vlak schaven. Dat werd dus heel veel schuren... waarbij ik achter de volgende vervelende eigenschap kom. Ja, ik gebruikte stofafzuiging en de grote luchtreiniger, maar je heb toch altijd stof en dat Iroko stof daar blijk ik dus allergisch voor te zijn :D.

Omdat het massief hout is, uit lange planken, zijn ze ook niet perfect recht/vlak. Ik heb ervoor gekozen (ook gezien de prijs van dit hout) om het niet volledig kapot te zagen/schuren, er zit dus een lichte golving in de bovenplaat en ook de rechter zijkant. Het zij zo, ik heb iets meer speling gelaten tussen de voor- en bovenzijde van de kast om hier rekening mee te houden. Dat maakte de verstekhoeken wel extra moeilijk: deze zaagsnedes liepen niet perfect recht omdat de planken dat ook niet zijn, gelukkig kwam het nog redelijk uit bij het verlijmen en omdat Woodmax een bruine lijm is, verborg dat + wat zaagsel enige imperfecties. Je ziet er nu bijna niks meer van, of je moet het weten.

Verder was ik ook gebonden aan een maximale hoogte, breedte en diepte want hij moet op het kantoor komen te staan, wat nu een kleinere ruimte is omdat we het oude kantoor tot slaapkamer voor een van de kinderen hebben gemaakt. Maximaal 95cm hoog, 205cm breed en 45cm diep (in verband met de vrije ruimte tussen Dressoir en mijn werkplek).

Voor de constructie heb ik hier en daar wat vuren gebruikt. De achterwand is simpelweg 5.5mm multiplex en ook de frontjes zijn multiplex (9mm dit keer) met daarop 9mm dik Iroko verlijmd. Deze heb ik gesplitst met de grote lintzaag (wat blijft dat ding een genot om te gebruiken, krijg altijd een glimlach op mijn gezicht als ik er weer een klus voor heb) waardoor je dus ook 'bookmatching' krijgt - ik heb in totaal 10 panelen gebruikt om de voorzijde te maken, zodoende heb ik dus 5 paren van 2 stuks die onderling 'spiegelen'.

Maarrrrr....

deze kast is nog niet af. Vanavond volgt nog een laatste houten onderdeel voor hij naar het woonhuis mag verkassen. Pas dan is hij klaar om gebruikt te worden, deze kast verbergt namelijk een geheim! kan iemand een gok wagen? @Rdl mag zich er niet mee bemoeien want die heeft het proces via Whatsapp al kunnen volgen :).

IMG_20240512_162904.jpg
IMG_20240512_162920.jpg
IMG_20240512_162931.jpg

later meer foto's :cool:.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.254
543
Eanske
ingoogni.nl
Fraai!. Vooral het effect van de lichte strook op de twee onderste deuren in het midden. Het geeft bijna een suggestie van asymmetrie, zeker in de eerste foto, die er echt niet is.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.462
407
Dordrecht
Nette kast, ik had alleen met deze frontindeling er juist voor gekozen om de fineer niet door te laten lopen om zo de indeling van de fronten meer te laten spreken.
En ben benieuwd naar de verrassing.....
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Evert !

Actieve deelnemer
24 jan 2024
25
46
62
Damwâld Frl.
De titel geeft ook al wat prijs en ik zag dat het geen echte deurtjes c.q. lades waren.
Toch heel verrassend en mooi gemaakt.
Gr. Evert.
 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
IMG_20240512_185005.jpg

IMG_20240512_182057 - kopie.jpg

IMG_20240512_182152.jpg

en de additie waar ik nog even mee aan het worstelen was net omdat het lastig werken is als je armen slechts van normale lengte zijn:

IMG_20240512_192806.jpg

volgende week komt er nog ledverlichting binnen, een strip onderlangs het interne boekenplankje.

Daarnaast wil ik nog dempings/gasveren plaatsen op enerlij wijze (zodat het bed op gestage wijze uitzakt, voor de veiligheid) en enkele elastieken zodat je beddegoed/kussen vast kunt snoeren; dan zakt het niet allemaal naar onderen als je het bed opklapt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De titel geeft ook al wat prijs en ik zag dat het geen echte deurtjes c.q. lades waren.
Toch heel verrassend en mooi gemaakt.
Gr. Evert.
Dank!

Ik heb de ruimtes tussen de sierlijstjes ingekleurd (met een goeie ouwe Edding marker) tijdens het lijmproces zodat er de illusie van schaduw tussen de deurtjes en lades ontstaat. De echte houtbewerker laat zich zoals ook hier blijft niet foppen, maar een rechte voorkant vond ik veel te saai en nikszeggend. Nu lijkt het een echt meubel en staat het goed in een aangeklede ruimte.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor wie het wil weten:

ik heb gebruik gemaakt van de duurdere versie deursloten van de lokale bouwmarkt. Dus niet het messing spul, gewoon 11mm dikke roestvrijstalen pennen. De pen draait aan de kastzijde in een verdekt gat waar ik een plastic bus in heb gemaakt zodat het geen staal-op-hout draait.

Omdat het een draai/schuif slot is kun je de bak dus ook verwijderen.

IMG_20240512_182224 - kopie.jpg

de houten lat van de lattenbodem dient als montagepunt voor het slot zelf. Ik twijfelde nog even of dat stevig genoeg is, maar het meeste gewicht word door de kast en bedbak zelf gedragen, het zit allemaal te kort op elkaar dat er echt hele grote krachten op de lat uitgeoefend worden, maar tijd zal het leren. Ik zal er eerst zelf eens een paar nachten op liggen om te kijken of ik niet op de grond wakker word :).

De onderzijde van de facade is afgerond (roundover bitje) zodat het allemaal langs elkaar kan scharnieren, maar het luistert héél nauw, meer dan een millimeter speling heb je hier niet. Dat was intentioneel, want je wil geen grote kier zien daar, maar was wel even kloten om het goed te krijgen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind het een geweldig mooi resultaat. Wat ik niet zie is een slot ik zie alleen een grendel.
Klopt, alleen de houten pin rechts houdt het bed tegen. Dit is wel een heule dikke, precies passende beukenhouten pen die veel kan hebben. Je moet ook echt een beetje kracht zetten hem eruit te halen (draaien) dus dat komt niet zomaar los.

Desalniettemin wil ik er nog wel gasdempers in hebben voor een controleerde 'afdaling'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Was het dan niet handiger geweest om er gelijk zo'n hafele setje in te bouwen? Of vond je die te duur?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.462
407
Dordrecht
Ja, dat het doorloopt is met goede reden. Maar die verklap ik nog niet.
Duidelijk, maar ook met deze configuratie had ik voor hetzelfde geopteerd. Dat had ook de illusie van losse panelen alleen maar versterkt denk ik.

Wel een topidee trouwens! Zou zo maar kunnen dat ik die enig moment ga lenen... 😁
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Was het dan niet handiger geweest om er gelijk zo'n hafele setje in te bouwen? Of vond je die te duur?
Ik weet niet wat je met een setje bedoeld. Ik heb wel gekeken naar speciale draai mechanismes voor bedden maar ik had er de ruimte niet voor, ik moest binnen 209cm lengte werken met een 200cm matras. Vandaar deze opzet.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Duidelijk, maar ook met deze configuratie had ik voor hetzelfde geopteerd. Dat had ook de illusie van losse panelen alleen maar versterkt denk ik.

Wel een topidee trouwens! Zou zo maar kunnen dat ik die enig moment ga lenen... 😁
Ik overweeg, indien het allemaal goed blijft werken, het ding op bestelling te maken, eventueel met wat kleine verbeteringen. Kun je je de moeite besparen ;).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.