Triek's leren draaien topic voor vooral vragen en andere onwetendheden!!!

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal,

Ik ga mij binnenkort wagen aan het draaien van hout. Ik draai al een behoorlijke tijd(10 jaar ofzo) op mijn metaal draaibank(zegt niks want hout draaien is een heel andere tak van sport) Op het gebied van hout draai ik daar wel eens wat rechte houten pinnen op met metaal beitels om boorgaten etc af te blinden maar daar houdt mijn kennis qua houtdraaien wel op. Pas geleden 1x een paar uurtjes bij een maat wat geprobeerd achter zijn houtdraaibank en toen was ik om en er zal er 1 voor mezelf komen. Ik heb graag alles aan mezelf qua machines en gereedschap ipv lenen/gebruiken van anderen.

Mp afgestruind maar niks gezien wat mij ook maar iets lijkt. Dus maar gaan zoeken naar nieuwe spullen. Als zelfstandige kan ik dat iets makkelijker en voordeliger aanschaffen natuurlijk;);)

Ik heb mij erg goed ingelezen wat er allemaal te koop is en waar. Ik ben uitgekomen bij Rolf vd Hoek van Houtdraaiwinkel.nl. Bij Rolf langs geweest en een uurtje of drie met hem gepraat en alles bekeken en geprobeerd. Al een heleboel tips and tricks gehad en tenslotte bepaald met wat ik wil en wat er nodig is als basis set voor wat ik allemaal wil gaan leren en maken in de toekomst.
Het wordt een KS midi pro. De bed verlenging neem ik er nu nog niet bij, kosten een beetje drukken. Die kan ik er zo later voor bestellen als ik er aan toekom dat ik iets wil gaan draaien waar ik die dan voor nodig zal hebben. Liefst had ik een Straton genomen maar die is helaas boven budget en wat ik er in eerste instantie op wil gaan draaien kan ik meer dan goed uit de voeten met een Midi Pro. Ik kan later altijd nog upgraden naar een Straton mocht ik helemaal wous worden van hout draaien. Maar voor nu is het er voor erbij naast mijn messen maken en metaal werk.
Verder een Oneway Talon chuck met de standaard bekken en een set dovetail bekjes erbij en wat beitels van Crown uit de cryogenic series.
Als messenmaker ben ik bekend met hardingsprocessen (welke ik zelf doe op mijn messen) en het cryogene proces is wat ik zou willen in de beitels. Als ik iets moet gaan aanschaffen nieuw, dan gelijk maar goed.

Ook nog een slijpsysteem, een DML-200N met het Wolverine slijpsysteem en vari grind erbij.
Ik twijfel nog over een CBN wiel(namelijk welke? grof/middel/fijn) of dat ik eerst eens ga proberen met de standaard wielen. Slijpen ben ik als messenmaker wel gewend, echter uit de hand slijpen voor de beitels vindt ik dat zoiets met een hulp moet ipv uit de hand. Al slijp ik boren weer wel uit de hand :whistle::whistle: Maar een boortje van een paar euro vernaggelen is ff wat anders als een beitel van €50-100 zeg maar.
Maar om mijn bandschuurmachine weer te gaan verbouwen voor een slijpinrichting voor draaibeitels heb ik geen zin in. Mijn huidige bandschuurmachine is al een soort van frankenstein machine geworden door alle aanpassingen.......

Nu eerst mijn werkplaats veranderen zodat er ruimte komt voor de KS midi pro draaibank en er een deftige werkbank voor bouwen die wat gewicht in de strijd brengt.
Het zal een werkbank worden van 155 cm lang en 75 cm breed. Hoogte wordt 88 cm en dan zit de centerlijn op 114 cm weke we gemeten hebben als de ideale hoogte is voor mijn lichaam.

Mocht er trouwens iemand interesse hebben in een kwalteits graveer pantograaf/freesmachine met heel veel letter mallen erbij, lees 5 complete alfabet sets waaronder gewoon schrift,schijschrift en alle denkbare leestekens etc., spiegelschrift voor op glasplaten, mijn Kuhlmann moet/gaat weg tegen een ik denk hele nette prijs. Laat maar weten als je er interesse in hebt voor foto's en details. Ik zal hem eerdaags ook wel in de marktplaats sectie zetten. Op mp staat hij trouwens ook maar ik zal er hier maar geen link van plaatsen........

En als dat klaar is over een paar weken kan de draaibank komen en kan ik gaan beginnen. Maar ik zal vast wel ergens (waarschijnlijk bij Rolf) een beginners cursus gaan volgen. Nu ben ik wel altijd autodidactisch bezig en zonder cursus heb ik met mijn metaal draaibank en freesmachine leren werken zonder cursus of opleiding. Ook messen maken zonder iets van cursus uitgevogeld. Zal met houtdraaien ook wel weer lukken maar even wat basis skills leren zal een hoop verpeste werkstukken schelen vermoed ik.

Afijn, het is een heel verhaal geworden als achtergrond uitleg. Ik hoop dat dit een langdurig topic gaat worden ter lering ende vermaak voor mij, maar ook voor iedereen die dit wil lezen en hopelijk mijn vragen wilt beantwoorden in mijn nieuwe avontuur. Ik heb er in ieder geval zin in en kan niet wachten tot de Midi Pro er is.

Tot later en groeten,

Patrick van der Bijl
 
Laatst bewerkt:

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Veel plezier gewenst, maar gezien je enthousiasme zal dat wel goed komen (y)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Welkom! Met een Midi Pro, een Talon, een goede slijper en wat beitels kom je een heel eind, mooie set. Mocht je wat YouTube-voorwerk willen doen, de filmpjes van Ronald Kanne en Axminster Tools (even naar het "live" tabje in hun YouTube kanaal gaan) zijn zeer de moeite waard en laten je goede techniek zien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Meld je aan als lid van Radius de Nederlandse vereniging van houtdraaiers. Die hebben plaatselijke/regionale afdelingen. Daar kan je dan ook lid van worden. Zit veel kennis en ze zijn bereid om je leren snijdend draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Ik heb al contact gehad met de afdeling Scheldedraaiers van Radius om een keer langs te gaan.
Filmpjes van Radius van how to van Roneld Kanne en Jan Hovens met uitleg soorten beitels heb ik allemaal al gezien en veel van opgestoken.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Welkom.
Ik heb ook een MidiPro tafelmodel en als ik je iets aan mag raden:
- zeker hem op de tafel. De poten onder het bed staan ver uit elkaar. Dat is schittered voor de stabiliteit maar tenzij je ver voorover wilt leunen bij het draaien staan de voorste poten dicht bij de rand van de tafel. Het laatste dat je wilt is dat het ding bij een klapper of trilling bij het afruwen aan de wandel gaat en op je tenen valt. Ik heb door de 3/8" gaten naast de stelpootjes vier M8 draadeinden in het tafelblad gezet, en daarop rubber ringen, onderlegringen en vleugelmoeren die vast zitten maar niet zijn aangedraaid. De massa van de onderkast werkt zo mee bij de stabilisatie. Als je tzt een bedverlenging koopt en je wilt die vooraan de bank zetten dan ga je die zekering sowieso nodig hebben.
- Als je tafel 75 cm breed is zorg dan voor een scherm of zo dat je achter de bank kunt zetten als je bezig bent. Het opstelvlak is bij mij maar 80 cmx50cm, dus net groot genoeg voor de lengte van de bank en net diep genoeg voor een stabiele kast, en je weet niet hoeveel krullen daarop kunnen liggen, tussen de andere troep die gaandeweg verschijnt op open vlakken.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Beddankt voor de tips. Zekeren aan de tafel was zowiezo all de bedoeling. En voor de krullen die achter de bank vallen komt een afzuiging. Meer voor de afzuiging van schuurstof. Maar dan kan ik ook de slang draaien en de krullen wegzuigen. Althans dat denk ik.

En die 75 cm diep van de werkbank is maar een indicatie. De slijpper komt naast de draaibank te staan. Ik kan de werkbank ook 50, 60 of 70 cm diep maken. Ik moet die nog gaan bouwen namelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb mijn tafel modellen nog nooit vast gezet op de werkbank. Ruim 15 tot 20 jaar gedraaid op een kleine Jet en deze heeft best wel eens een flinke happer gehad. Ook mijn huidige bank twister 180 staat gewoon los op de tafel. Ik heb niet gemerkt dat deze bank beweegt. De overige dingen kan je prima toepassen.
Ik vraag me af of in de gebruiksaanwijzing staat dat je ze moet vastzetten. Ik moet toegeven dat ik die niet gelezen heb.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Nu is het bijna zover dat ik de draaibank wil gaan bestellen, de werkbank is bijna klaar. Echter nu slaat de keuze stress toe. Ik was er helemaal aan uit dat het de KS MIDI PRO zou worden.
Maaaaaar, een onverwachte financiele meevaller maak het mogelijk om een wat duurdere draaibank uit te zoeken.

Nu lees ik dat de KS Twister ECO toch wel wat meer mans is qua vermogen en grote van de bank maar wel een uitgeklede versie is. Lees, geen magnetische verplaatsbare bedieningskast. Geen 24 standen(15 graden) verdeelschijf en maar 2 poelies om je snelheden aan te passen t.o.v. de midi pro die er drie heeft. Heeft alles met koppel te maken maar ik denk dat de 2 pk motor van de twister ECO dit opvangt t.o.v. de 1 pk motor van de midi pro.

Gisteren met ROlf vd Hoek van dehoutdraaierij.nl gesproken en die bracht de keuze aan(om het nog wat ingewikkelder te maken) om een iets duurdere als de midi pro de Twister FU-180 te kopen. De Twister FU-180 zit qua maat en vermogen tussen de MIDPRO en de Twister ECO in. Een 1,5 pk motor en 11 cm meer tussen de centers. Centerhoogte is helaas maar 2 mm meer dan de MIDI PRO.

Nu had Rolf het ook over een KS Twister FU-200 en die is weer net iets duurder en zit qu vermogen op hetzelfde niveau(2 pk) als de KS TWISTER ECO maar dan met een verplaatsbare bedieningsbox en een verdeelschijf van 36 standen(10graden) en 200 mm centerhoogte en 720mm tussen de centers. En dat voor €200 meer als de TWISTER ECO.

Nu is helaas een STRATOS net boven mijn budget helaas, anders zou mij keuze daar naar uitgaan.......denk ik hahahahahaha.

Maar wat is wijs? Om nu toch voor de MIDI pro te gaan of de TWISTER ECO of de TWISTER FU-2009 (de FU180 valt voor mij al af. Te weinig extra grote voor de meerprijs t.o.v. een MIDI PRO)

Het is moelijk voor mij om te gaan bepalen wat ik er allemaal mee wil gaan maken nu. Ik bedenk me wel dat ik op een kleine machine geen te grote werkstukken kan maken maar op een te grote machine wel kleine werkstukken............

Te verwachte werkstukken:
potten met deksel(later met schroefdraad strelen), schalen, pennen(eerst kitjes) kommen, goblets, shot glasses ect.
Geen behoefte om bv. tafelpoten en trapstijlen ect. te gaan draaien. Maar wat niet is kan natuurlijk nog wel komen.

Kortom wat zou volgens jullie wijs zijn om aan te schaffen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Met de Twister heb je een draaibank voor het leven. Daar kan je kleine dingen maar ook al een flinke schaal uit vers hout op draaien.
Als je plek hebt om ze te zetten zou ik niet twijfelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb de twister 180 en ben er tevreden over. Ik heb geen plek om een grotere te plaatsen. Ook met de andere banken kom je prima uit. Ja er zitten wat verschillen in. Ik heb de snaar nog nooit op een andere pully gelegd.
Ik heb ook nog een kop draaibank die ik voor zwaar werk gebruik. In de praktijk is het de vraag wanneer je kracht met een laag toerental nodig hebt. Bij hout in onbalans. Maar mooi rond zagen scheelt al heel veel. Bij schroefdraad strelen is een laag toerental gewenst maar heb je geen kracht nodig. En ja je kunt de bank stil krijgen door teveel hout voor de beitel te hebben dan gaat je frequentieregelaar eruit.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Laat ik even advokaat van de duivel spelen: Voor de werkstukken die je noemt kom je met een MidiPro, eventueel met een bedverlenging, prima terecht. Ik heb op zo'n bank doorgeboorde kolommen van 58 cm lang gemaakt en schalen afgewerkt die ik op de Stratos ook naast het bed moest hangen. (Vraag is daarna trouwens waar je met zo'n groot ding heen moet.)
Voordeel van een bank met niet te veel vermogen is dat hij het je vertelt als je verkeerd bezig bent. Je draait begrijp ik voor de lol dus 'diep steken is sneller klaar' is niet echt belangrijk.
Een verplaatsbare bediening is echt heel handig.
Verder, je budget ken ik niet, maar je bank is maar één ding. Vlak niet uit wat er allemaal nog bij komt: slijpsteen had je al, maar denk verder aan beiteltje zus, schrapertje zo, klein klauwtje, groot klauwtje, korter leunspaantje, live centertje...
Einde rationeel betoog.

Maar ik zou zeggen: als je hem kwijt kunt, ga dan nu gewoon voor die FU 200. De rest komt wel.;-)
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Thanks voor de input allemaal. Budget is geen probleem, ruimte ook niet. Gaat meer of het nodig is een grotere bank.

Maar vaak is het met iets dat ik denk dat ik het er niet mee ga doen van te voren en dan blijkt later dat ik het toch wil gaan doen. Dus ik ga waarschijnlijk toch voor een grotere bank. Ik neig heel erg naar de Twister FU200. Laat ik het dan maar in 1x goed doen. Zoals iemand al aan geeft dan ben ik klaar voor de rest van mijn leven qua draaibank kopen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Met die Eco zou ik perfect tevreden zijn. Voor mij hoeft de verplaatsbare box niet echt. ik draai wel niet constant schalen met gebruikmaking van een gedraaide hoofdas (niet meer in lijn met het bed. Dan zal het misschien wel nuttiger zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Met die Eco zou ik perfect tevreden zijn. Voor mij hoeft de verplaatsbare box niet echt. ik draai wel niet constant schalen met gebruikmaking van een gedraaide hoofdas (niet meer in lijn met het bed. Dan zal het misschien wel nuttiger zijn.
Ik vind het handig als de bediening boven op het deksel van de poelies ligt. Vind ik een mee natuurlijke plek om aan de knoppen te kunnen. Maar dat is misschien ook persoonlijke voorkeur.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Kom ik aan met mijn unimatje:)
Als het draait dan draait het :)

Heb wel gekeken naar de Twister eco...
Maar toen vond ik een Jet 1442 op marktplaats dus heb ik die maar gekocht :)
Heb er wel geteld 3x op gedraaid sinds December....Moet toch eens tijd en ruimte gaan maken..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.