Transparante knijpflessen fataal voor witte houtlijm?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ongeveer een jaar geleden heb ik wat witte 3D houtlijm in 2 transparante knijpflessen gedaan. ik wilde ze pas gebruiken en wat zie ik....in beide flessen is de houtlijm transparant geworden. Op locatie leek het alsof het niet goed meer lijmde. Er was 1 nacht overheen gegaan met lijmklemmen.
Ook rook het anders: zurig als azijn.

Dezelfde lijm in de welbekende gele Bisonflacons hebben dezelfde leeftijd (8 jaar?), maar zijn nog gewoon wit en lijmt gewoon goed.

Wat is er gebeurt met de lijm? Witte houtlijm word ook wel in doorzichtige flacons verkocht. Dat rijmt dan weer niet met mijn gedachte dat licht de boosdoener is.

Nou, @henkverhaar, kom d'r maar in.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geen flauw idee, maar voor zover ik weet is PVA lijm niet lichtgevoelig. Wellicht zijn de flessen niet alleen licht- maar ook luchtdoorlatend. Of zit er iets in die plastik dat interfereert met de PVA - het zal niet de eerste keer zijn dat additieven aan (goedkope) kunststoffen gebruikt voor containers (flessen) het product dat in de container zit onbruikbaar maakt (dat kan op allerlei verschillende manieren).

Titebond zit gewoon in doorschijnende flessen, en heeft ook geen bewaarvoorschriften die aanleiding geven om het donker te bewaren.

Overigens, transpant en zurig (azijn kan kloppen, want PVA is polyvinylacetaat, een polymeer van vinylazijnzuur, dat onder bepaalde omstandigheden uiteen kan vallen in verschillende afbraakproducten waaronder azijn), suggereert dat de PVA is gedepolymeriseerd, onder hydrolyse, en/of dat er door chemische inwerking azijnzuurgroepen zijn afgesplitst. Ik vermoed eerder een chemische ''veroudering' dan invloed van licht... En het kan ook nog microbieel ;-)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament en mink

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Bedankt voor je reactie.
Eén flesje was van een upside-down mayonaise en het 2e flesje is een spuitflacon uit een laboratorium. Beide hadden hetzelfde probleem.
Mijn gele flessen staan regelmatig voor langere tijd open, dwz het rode dopje zit er dan niet op. Dat staat ook dan voor langere tijd bloot aan zuurstof/lucht. Ook in de grote emmers waarin het geleverd wordt gebeurt niets bijzonders, ook al zit er nog maar een laagje in.

Niet dat het nou een groot probleem is, maar zijn er nog meer mensen met dezelfde ervaring?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb hier een 5 liter jerrycan met d3 witte houtlijm staan met een mat transparante kleur en die is 3 jaar oud. er zit nu ong een kleine liter in en dit werkt nog steeds prima. Als het licht uit is staat ie wel donker.
Ik heb er ook nog niet van gehoord dat licht de witte houtlijmen doet afbreken of iets dergelijks.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb een keer van Toxiq een colafles met Titebond gekocht. Waarschijnlijk nog veel forumleden.
Na een jaar in mijn garage (onverwarmd) kon ik deze ook weggooien. De lijm in mijn FastCap Babebot lijmfles was ook 'bedorven' en de fles zelf was ook niet helemaal niet goed meer.
Kort daarvoor had ik de lijm nog gebruikt om een eiken kapstok voor mijn zoon te maken. Het viel me toen al op dat de lijmnaden zwart werden en gemorste lijm ook zwarte vlekken gaf op het hout.
Zorgt de (niet zo oude) lijm voor een soort eboniseren?
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Nee, van een negatieve invloed van licht heb ik ook nog nooit gehoord bij witte houtlijm. Ik meen me wel te herinneren dat ik ooit heb gelezen dat vocht invloed kan hebben. Geen idee of, en in welke mate dat effect echt optreedt. Zou het kunnen dat de flessen vocht uit de omgevingslucht hebben opgenomen of dat ze een keer aan vorst zijn blootgesteld?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik vermoed eerder een chemische ''veroudering' dan invloed van licht... En het kan ook nog microbieel ;-)
Dat strookt dan weer niet met eht feit dat al mijn lijmflessen uit dezelfde (oude) emmer komen. Alleen de transparante hebben het probleem.
Wellicht hebben die microbiootjes licht nodig om te ontpoppen tot gluekiller.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
of dat ze een keer aan vorst zijn blootgesteld?
Nope. Nooit in de vorst gestaan.
De minimale temperatuur is ooit weleens 10 graden geweest in de werkplaats.
Maar goed... alléén die transparante flacons dus. Met dezelfde lijm.

Gisteren ook nog wat met die transparante lijm gelijmd. Lijkt toch wel erg vast e zitten.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Zoals Wim en HDV ook al zeggen... witte houtlijm is echt lang houdbaar en geeft nooit geen problemen met bewaren of licht ofzo. En als het wat te dik geworden is, gewoon weer wat verdunnen met (kraan)water. Wellicht zit het probleem in het toegevoegde kraanwater?
Een erg fijn product gewoon.

Ben gewoon nieuwsgierig.

Gisteren ook nog wat met die transparante lijm gelijmd. Lijkt toch wel erg vast te zitten.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Op locatie leek het alsof het niet goed meer lijmde. Er was 1 nacht overheen gegaan met lijmklemmen.

Ik had op locatie Multiplex PowerpleX Bio gebruikt.
Ondanks de lijmvoorschriften heb ik de lijmoppervlaktes niet ontvet. Wellicht zit daar het probleem?
Ik ontvet hout nooit eigenlijk.
1665575578987.png
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Lijm moet kunnen hechten aan oppervlakte. Hoe meer oppervlakte, hoe beter. Op vet hecht gewone lijm niet goed (vandaar de truc om bij lijmnaden was o.i.d. te gebruiken om uitknijp makkelijk te kunnen verwijderen). Oppervlakte vergroten doe je door te te verlijmen vlakken op te schuren — het speelt allemaal op microscopisch niveau. (Of door te profileren, maar dat is een andere tak van sport).
Dat niet ontvet materiaal toch nog goed verlijmt zegt veel over de kwaliteit van moderne lijmen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat niet ontvet materiaal toch nog goed verlijmt zegt veel over de kwaliteit van moderne lijmen.
Of gewoon over de fysische eigenschappen van het oppervlak/de houtsoort. De meeste europese hardhoutsoorten bevatten geen of weinig olie/waterafstotende inhoudsstoffen en hoeven dus sowieso niet ontvet te worden alvorens te lijmen. Wel schoonmaken. Multiplex is veelal ook gemaakt van niet-vettige houtsoorten, maar is bovendien zodanig bewerkt tijdens het lamineerproces dat er van eventuele vettige residuen niks meer over is. Een aantal tropische houtsoorten moet je wel degelijk ontvetten alvorens te lijmen. Sommige zelfs met agressieve oplosmiddelen. En dan nog. Cocobolo bijvoorbeeld moet je met aceton afnemen en dan binnen een minuut of 20 verlijmen, anders migreert er weer zoveel olie van binnen naar het oppervlak dat je weer opnieuw kunt beginnen. Guaiacum en Bulnesiasoorten zijn ook berucht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Update:
Dezelfde lijm uit dezelfde emmer als m'n openingspost verdeeld in 2 bekende gele knijpflacons. Flacons waren beide 100% schoon.
Zoals op de foto's te zien is is de ene nog gewoon wit en de andere een soort van gel-achtig transparant en elastiek-achtig goedje geworden...

1710170504070.png

20240311_152743.jpg

1710170733268.png
Schiet mij maar lek.

Bij een eenvoudig testje lijkt het toch goed te lijmen waarbij het wel wat langer duurde voordat het echt hield.
Aangebracht met een broodmes dmv "scheppen" uit de pot.

Het lijkt dat ik nu een flacon met houtlijm heb waarbij de verwerktijd een stuk langer is dan de normale witte versie. Echter niet (bewust) verder getest.
 
Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Er lijkt toch iets van ontbinding te hebben plaatsgevonden. Er moet dus een chemische reactie zijn geweest. Wellicht de samenstelling van de flacons of evt restanten die er nog in zaten (ondanks uitgewassen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.