toch nog tijd voor een tweede werkstuk MOXON!!

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Hallo houtmak(k)ers,

Er was nog tijd voor een tweede project dat ik al drie keer ter hand heb genomen maar telkens weer weg leg. Dat heeft vooral te maken met het feit dat alle het hout met de hand haaks gemaakt moest worden en op de een of andere manier lukte het niet. Telkens was er wel weer een zijde die niet haaks was en dat was wel essentieel voor dit project. Zoals de titel al aangeeft is het dus een moxon vise. Ik had de benchcrafted hardware al 1,5 jaar liggen maar dus niet gebruikt. Waarom het dan nu wel lukte? waarschijnlijk omdat de kids weg waren en ik eens niet om de tien minuten werd afgeleid. Er moeten nog wat kleine zaken afgewerkt worden en ik twijfel nog over een 45 graden facet op het bewegende deel. Ook moet de Crubber laag nog geplakt worden.
Het hout dat ik heb gebruikt is essen dat ik een tijd geleden uit arnhem (FH) heb meegenomen en het is een vrij simpel ontwerp gebleven omdat ik de moxon wel graag wil kunnen opbergen. Eventuele tips hoor ik graag!

grt niels
 

Bijlagen

  • IMG_8908.JPG
    IMG_8908.JPG
    138,1 KB · Weergaven: 59
  • IMG_8901.JPG
    IMG_8901.JPG
    143,2 KB · Weergaven: 59
  • IMG_8905.JPG
    IMG_8905.JPG
    142,9 KB · Weergaven: 58
  • IMG_8907.JPG
    IMG_8907.JPG
    139,4 KB · Weergaven: 56
  • IMG_8904.JPG
    IMG_8904.JPG
    112,3 KB · Weergaven: 54
  • IMG_8906.JPG
    IMG_8906.JPG
    134,9 KB · Weergaven: 54
  • IMG_8909.JPG
    IMG_8909.JPG
    127,1 KB · Weergaven: 53
  • IMG_8910.JPG
    IMG_8910.JPG
    123,8 KB · Weergaven: 57
  • IMG_8912.JPG
    IMG_8912.JPG
    111,7 KB · Weergaven: 56
  • IMG_8913.JPG
    IMG_8913.JPG
    73,5 KB · Weergaven: 57
  • Leuk
Waarderingen: jaap en rmenkveld

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
106
124
Aerdenhout
Wordt een prachtige moxon vise als ik het zo zie. Als het zo lang heeft gelegen, dan heb je hem in je hoofd al zo vaak gemaakt, dat helpt altijd wel een beetje. Bij mij dan. Vraagje: wel crubber ga je gebruiken en waar heb je het vandaan?
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
39
10
Ollanda
Ik zou het zeker een schuin kantje geven.
Je gebruikt een moxon vice voornamelijk voor het zagen en als het recht is zaag je er sneller in.en ik vindt het mooier met een schuin randje.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
@ dirkie: Het crubber zat bij de set van benchcratfed toen ik hem kocht. Inmiddels hebben ze op hun eigen site staan dat vanwege leverings problemen het kan zijn dat er suède in de kit zit als je die nu aanschaft bij benchcrafted. Misschien vandaar je vraag?
@Handtools: ja en waarschijnlijk ook de zijkanten van de voorste helft maar ieg de bovenkant voorzijde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
Nelus het is een nette functionele moxonvice geworden. Ik heb er vorigjaar ook een gemaakt. Ook niet helemaal perfect. Maar hij werkt wel prima. Ik heb hem flink afgeschuind. Moxon vise
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
106
124
Aerdenhout
@ dirkie: Het crubber zat bij de set van benchcratfed toen ik hem kocht. Inmiddels hebben ze op hun eigen site staan dat vanwege leverings problemen het kan zijn dat er suède in de kit zit als je die nu aanschaft bij benchcrafted. Misschien vandaar je vraag?

Ja, inderdaad. Ben zelf met een werkbank bezig. Maar een oudhollandsch stuk leer gaat ook vast werken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Ik heb ook twee Moxons, de oudste is al een jaar of twaalf oud. Ik gebruik geen bekleding van leder of kurk. Er is nog nooit een stuk hout gekneusd of beschadigd , hoe licht ook, uit een Moxon gekomen. Ook de bekken van de Moxon zelf zijn volledig gelijk als toen ik ze , met de hand, heb geschaafd bij het maken van de Moxons.

Dus om hout te beschermen moet je het niet doen.

Als reden voor een bekleding rest er nog iets als "een betere grip"? Denk het niet, en de ervaring leert dat als er iets in de Moxon wordt geklemd, dit muur werkelijk muurvast zit en onmogelijk tot bewegen is te overhalen.

Er zijn daarvoor wel twee voorwaarden: de binnenkanten van de bekken mogen van boven naar onderen niet bol staan. Indien er geen flexibiliteit zit in op zijn minst één van de twee bekken dan mogen die ook van links naar rechts niet bol staan.
En ten tweede: om hout verbindingen te maken, zwaluwstaarten bijvoorbeeld, dan vertrek je van geschaafd hout. Het hout dat in de Moxon komt zal op zijn minst bekantrecht zijn.
Je zet er bijvoorbeeld geen ruwe tak in.

Het naar voor uitsteken van de draadstang is iets dat ik niet wil. Ik heb steeds gekozen om die aan de achterkant te laten uitsteken.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
ik heb de set inderdaad gekocht bij dieter schmidt en hij is ook van benchcrafted. Het hout is essen
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
Het naar voor uitsteken van de draadstang is iets dat ik niet wil. Ik heb steeds gekozen om die aan de achterkant te laten uitsteken.
hoe vaak ik me al aan die draadstangen gestoten heb ....
steeds wou ik er iets aan doen, jouw bijdrage heeft me ertoe gebracht om eindelijk (bij Ali) een paar flensmoeren te bestellen en het probleem op te lossen (y)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
hoe vaak ik me al aan die draadstangen gestoten heb ....
steeds wou ik er iets aan doen, jouw bijdrage heeft me ertoe gebracht om eindelijk (bij Ali) een paar flensmoeren te bestellen en het probleem op te lossen (y)
Heb je een linkje want ik wel ook wel een andere oplossing. Er zit nu een dichte flensmoer in het achterse deel.
Wil je dit veranderen dan moet je de wielen vastzetten en een doorgaande moer hebben of heb jij dit anders opgelost.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
Heb je een linkje want ik wel ook wel een andere oplossing. Er zit nu een dichte flensmoer in het achterse deel.
Wil je dit veranderen dan moet je de wielen vastzetten en een doorgaande moer hebben of heb jij dit anders opgelost.
ik heb de York trapezoidale spindels en hoop dat deze Ali’s het probleem oplossen (2 voor achteraan en 2 om de wielen vast te zetten). Ben niet 100% zeker, links- of rechtsdraaiend

als link niet werkt, met de zoekwaarden T20 en brass zou je ze ook moeten vinden in Ali. Deze flensmoeren zijn ook hier te vinden maar aan een veelvoud vd prijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.