Theedoos

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik wilde al een tijd een iets grotere theedoos maken dan die we hadden, en ik had nog wat Quilted maple liggen van @MasaveHout, dus aan de slag!

Eerst maar eens een ontwerpje tekenen. Ik wilde het deksel ook deels uit het maple maken maar een theedoos met een ruitje in de bovenkant leek me ook wel leuk.
Dus werd het plan als volgt:

1688245478635.png

Eerst lange L-vormige stukken gemaakt door de 2 planken die ik had 2x in verstek door te zagen en weer aan elkaar te lijmen.

2023-01-18 21.04.18.jpg

Vervolgens de zijdes op lengte en in verstek gezaagd.
2023-01-19 20.02.08.jpg

Dit was het moment dat ik er achter kwam dat het toch handiger geweest was om de sponning voor de bodem en voor het glas te frezen VOOR ik de L-vormen maakte.
Met een beetje creatief freeswerk was dat wel op te lossen gelukkig:

2023-02-02 20.48.13.jpg

Bodem gemaakt van wenge en toen kon alles in in elkaar gelijmd:

2023-02-03 21.01.19.jpg

Voor het mooi nog een paar splines gemaakt van wenge:
2023-06-18 15.34.18.jpg

Vakverdeling gemaakt van wat padoek, wat een rommel maakt dat:
2023-01-14 19.36.19.jpg 2023-06-25 17.11.37.jpg

Likje olie er op en klaar!

2023-07-01 20.55.07.jpg 2023-07-01 20.54.45.jpg
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Het loszagen van het deksen van een kistje gaat bij mij eigenlijk nooit soepel waardoor ik altijd meer dan voorzien moet weghalen of het deksel toch wat kieren heeft.

Heeft iemand nog tips hoe ik dat het beste aan kan pakken?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Het loszagen van het deksen van een kistje gaat bij mij eigenlijk nooit soepel waardoor ik altijd meer dan voorzien moet weghalen of het deksel toch wat kieren heeft.

Heeft iemand nog tips hoe ik dat het beste aan kan pakken?
doe je het loszagen met de hand of op de zaagtafel ?
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als je het op de zaagtafel doet:

1 lange kant en de 2 korte kanten doorzagen, daarna aan iedere losgezaagde kant een shim ter breedte van je zaagblad en de boel met afplaktape vastplakken, daarna de laatste kant loszagen. Op het laatst zou je ook nog op een vlakke ondergrond met wat schuurpapier de boel kunnen vlakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en JochemK

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Mooie theedoos. Ook heel herkenbaar om er halverwege er achter te komen dat een andere volgorde toch handiger geweest zou zijn ;-)
Al zou ik zelf niet snel wengé kiezen voor zoiets. Splintert best makkelijk. Maar misschien ben ik te voorzichtig.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Je bent niet de enige die een doos moet bijwerken na het openzagen. Meestal heb ik de doos dan niet geheel vierkant. Schuren is dan mijn devies.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Bedankt voor de lovende woorden allemaal!

doe je het loszagen met de hand of op de zaagtafel ?
Op de zaagtafel, met het deksel tegen de geleider

Als je het op de zaagtafel doet:

1 lange kant en de 2 korte kanten doorzagen, daarna aan iedere losgezaagde kant een shim ter breedte van je zaagblad en de boel met afplaktape vastplakken, daarna de laatste kant loszagen. Op het laatst zou je ook nog op een vlakke ondergrond met wat schuurpapier de boel kunnen vlakken.
Dat kan ik de volgende keer wel proberen ja!

Mooie theedoos. Ook heel herkenbaar om er halverwege er achter te komen dat een andere volgorde toch handiger geweest zou zijn ;-)
Al zou ik zelf niet snel wengé kiezen voor zoiets. Splintert best makkelijk. Maar misschien ben ik te voorzichtig.
Voor de splines bedoel je? Nadat ik ze afgezaagd had geprobeerd met de bijtel vlak te steken, bij de eerste 2 zorgde dat voor uitgebroken stukken, dus de rest met de schuurmachine vlak gemaakt, dat ging perfect.
Ik heb voor wenge gekozen omdat dat mooi matcht met de bodem.

Gewoon van een goeie kopshoutschaaf gebruiken!
Is dat een low angle? Ik heb nu alleen een #4, waar zou ik naar op zoek moeten voor een goeie?

Je bent niet de enige die een doos moet bijwerken na het openzagen. Meestal heb ik de doos dan niet geheel vierkant. Schuren is dan mijn devies.
Dat zou heel goed het probleem kunnen zijn ja, volgende keer zoals hierboven ook al gesuggereerd maar eens een plaat met schuurpapier er op proberen.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
128
55
Luzy Saint Martin
large_15809168676041.jpg



 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.