Te ruil aangeboden: Taxus plank

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Hallo,

Ik heb hier een hele mooie snijplank liggen, maar kwam er achter dat taxus geen goede houtsoort is voor een snijplank.

Ik zou hem graag willen ruilen tegen een stuk hout van dezelfde afmeting of groter dat wel geschikt is voor voedselbereiding. Dit mag van kops hout zijn, maar ook gewoon een stuk plank of een schijf (zonder schors).

Door de verkoper is de plank ingesmeerd met druivenpitolie. Het heeft geschaafd een mooie rode tekening in het midden met een verloop naar lichter hout aan de zijkanten.

Afmeting: 52.5 bij 28,0 bij 2,5.

Ik hoop dat mijn vraag realistisch is.

1595498360115.png

1595498337218.png
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Weet je heel zeker dat dit taxus is? Die uitgebroken vezels op de 1e foto in het kopshout heb ik zo bij taxus nog nooit gezien, en taxus heeft in het kernhout een donkerder kleur en vaak niet genoeg spinthout om deze planktbreedte te halen. Is het wel hard en zwaar?
1595500448265.pngDit is taxus in de olie zoals ik het ken.
 

Pierewaai

Actieve deelnemer
23 feb 2019
232
58
ED8172BB-6247-41E0-AF38-BA27447EBEFC.jpeg
Onderste deel is taxus bovenste deel niet.
Beide in de olie. Tussenstukje is wengé
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Het is geen zwaar hout, ook niet hard. Het laat zich heel mooi schuren tot een zeer zacht resultaat. Wanneer opgeschuurd of met heet water afgewassen, ruikt het friszoet.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Lijkt me ook een heel groot stuk voor taxus nietwaar? ik heb net een stuk gekregen van ongeveer 15-20 cm diameter en die boom is meer dan 100 jaar oud geweest. Nu ik de foto's heb bekeken twijfel ik of het niet een buxus is ipv een taxus...weet iemand het verschil?
IMG_1901.jpgIMG_1905.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Mijn eerste reactie is dat is toch geen taxus, gelukkig ben ik niet de enige. Ik zou me trouwens niet al te veel zorgen maken als ik een taxus snijplank zou gebruiken. De zaadjes zijn echt giftig maar of er stoffen echt zouden vrijkomen bij het snijden? Misschien een vraag voor Henk Verhaar.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Lijkt me ook een heel groot stuk voor taxus nietwaar? ik heb net een stuk gekregen van ongeveer 15-20 cm diameter en die boom is meer dan 100 jaar oud geweest. Nu ik de foto's heb bekeken twijfel ik of het niet een buxus is ipv een taxus...weet iemand het verschil?

Een taxus heb ik achterin de tuin staan, een die is 12 meter hoog en een naaldboom. Er komen heel veel giftige rode besjes af. Buxus zijn die boompjes die je zo mooi in vorm kunt snoeien. Dat hoor is echt geweldig om te snijden heb ik van Meron gehoord, en op de ODH stond ook een mevrouw die "Zeeuwse Paardenmes" heften hierut sneed. Heel mooi dicht hout, werd vroeger ook gebruikt voor zolen van schaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Meestal is het houtstof dat problemen geeft bij het verwerken (dit geldt voor heel veel houtsoorten).
Vooral voor mensen die er allergisch voor zijn.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Lijkt me ook een heel groot stuk voor taxus nietwaar? ik heb net een stuk gekregen van ongeveer 15-20 cm diameter en die boom is meer dan 100 jaar oud geweest. Nu ik de foto's heb bekeken twijfel ik of het niet een buxus is ipv een taxus...weet iemand het verschil?
Bekijk bijlage 89338Bekijk bijlage 89339

Er zijn verschillende soorten taxus. Sommige zijn meer struiken, dan bomen. Die worden ook niet zo dik. Maar de boomvariant kan behoorlijk dik worden.
De foto die je hebt geplaatst, lijkt in ieder niet op taxus. Als buxus herken ik het ook niet. Dat heeft een zeer fijne structuur, is lichtgeel en heeft groene bast met ook een fijne structuur.

gr,
meron
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Maar ondertussen is dit draadje bijna gekaapt, dus om daar weer op in te gaan. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het taxus is. Het zou dan alleen spinthout zijn, aangezien dat wel saai geel kan zijn. Maar eigenlijk lijkt het daar ook niet op.

gr,
meron
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Dag allemaal,

Bedankt voor de vele reacties! Taxus is het dus zeker niet. Ik heb het nog wel naast een stuk douglas gehouden, maar herkende het niet als dusdanig. Wat het dan wel is, geen idee. Maar als het om schuurstof gaat wanneer hout schadelijk kan zijn, maak ik mij hier geen zorgen over wanneer ik het gebruik als snijplank.

Ik denk dat ik de plank gewoon zelf ga houden, ben wel fan van de tekening van het hout!

Dit topic mag wat mij betreft verwijderd worden door een moderator!
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
931
319
@Nerf, de pitjes zijn giftig, de besjes daarentegen smaken heerlijk.
En dat is meteen ook het enige deel van de taxus dat niet giftig is.
Pitje gewoon uitspugen...;)
Oh ja en ik denk ook niet dat dit taxus is. Ik heb vele bogen van dit hout gebouwd en het lijkt er niet op...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.