Tafelzaag voor inbouwkasten?

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Ik ben beginner en eerste grotere project waar ik naartoe werk is het maken van enkele ingemaakte kasten in MDF. Ik dacht dat ik nu dus niet langer om de aankoop van een tafelzaag heen kon. Maar wat denken jullie:

- alles op maat laten zagen bij doe-het-zelfzaak (heb reeds uitgewerkt in Sketchup)

- of is er zelfs dan allicht nood aan verdere aanpassingen en dus best kleine degelijke tafelzaag kopen (ik dacht aan DeWalt)

- lange panelen alleen accuraat te zagen met paneelzaag? Ik zie af en toe wel tweedehands vrij compacte paneelzagen voorbij komen die in in theorie in mijn werkplaats zouden passen.

Bedankt voor het advies!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
lange panelen worden niet echt mooi met een kleine tafelzaag. Ik zou de lange panelen op maat laten zagen. Met kleine balkjes van ongeveer 60 cm zie ik al ietsje afwijking met mijn DeWalt.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
als je zeker bent van je afmetingen, zou er geen aanpassing meer nodig zijn zodanig dat je het beter laat zagen, en zo wel dan zou je met een invalzaag / cirkelzaag ook verder kunnen
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Zeker als het grotere afmetingen zijn laten zagen bij een houthandel die er de machines voor hebben. Zelf een tafelzaag aanschaffen die een volledige plaat aankan is niet evident. Dan heb je een flinke paneelzaag nodig.De houthandel kan ook nog je scharnieren en eventueel de gaten voor de leggers boren. Voor de kosten hoef je het meestal niet te doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

ben je van 't stad of van de parking ?

als het precies moet zijn, en je lange stukken wil zagen, dan kom je er met een tafelzaag niet, zoals @Henk H aangeeft
een technisch betere oplossing is een zaagmachine op een geleider, zoals @Charel09 & @Emilio aangeven
de beste manier om het zelf te doen is een paneelzaag, zoals @mathieu aangeeft
nu ja, wa wilde in de toekomst nog doen, en hoe dik is de portemonnee ?

wil je het voorzichtig aan doen, dan kan je het precies op maat laten zagen/maken bij martens, segers of van der gucht
verder van 't stad zijn er nog andere, maar zelf ga ik zo ver niet
bij een dhz zou ik niet aankloppen
die hebben hoogstens een horizontale of vertikale paneelzaag staan die een paar mm afwijkt
bij de opgesomde handelaars is het zagen een meerprijs van rond de 25 %

waar komen die mdf-kastjes ?
hoe ga je ze afwerken ?
 
  • Leuk
Waarderingen: flimofly

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Kan je ons zeggen welke maten de kasten worden? Maak je hoge kasten uit 1 stuk of kleinere delen die je op elkaar stapelt? Ik denk namelijk dat je ook op een Dewalt prima frontjes kan zagen als je het met beleid doet. Ik heb al mijn kasten en fronten op een TKS80 gezaagd wat in principe ook een doorontwikkelde bouwzaag is.

Als je alles laat zagen inclusief rijboringen en scharnieren, wat is dan nog de lol? Dan kan je net zo goed naar de IKEA....
 
  • Haha
Waarderingen: Henk H

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
81
34
Waddinxveen
Ik heb niet zoveel ervaring als veel anderen hier, maar ik wil wel mijn ervaringen over het afgelopen jaar delen.

Mijn vrouw heeft mij gevraagd een bureau en een aantal eenvoudige (lage) kasten te maken die aan een muur moeten hangen. Omdat ik niet veel ervaring had/heb (wel techisch inzicht) heb ik alle stappen geoefend.

Ik ga de meubels maken van zwart MDF en de kopsekanten van kasten moet ik onder 45 graden zagen, inclusief de deurtjes. Ik heb lang nagedacht hoe ik dat exact op maat ga maken met perfecte hoeken. Mijn ervaring met het laten zagen in de bouwmarkt is zeer matig, dus heb ik besloten dat zelf doen.

Ik koop hele MDF platen waar ik zelf de benodigde panelen uit ga zagen. Ik zorg dat alle panelen ontdaan worden van fabriekszaagranden en ik zorg dat de panelen perfect haaks wordt met een aanslag op mijn rail. Ik heb hier zeer goede ervaringen mee, om te zorgen dat alle panelen exact even groot worden gebruik ik vervolgens een parallel geleider.
Zagen doe ik met de invalzaag van Makita met geleide rail, één voor haaks en één voor schuinzagen. Wanneer ik kleinere panelen moet zagen doe ik dat met mijn DeWalt tafelzaag.
Grootste uitdaging is het heel thuis krijgen van de grote en zware MDF platen en het zo strak als mogelijk zagen van de 45 graden kanten (verbinden van 45 graden doe ik met een lamello en eventueel hoekjes).

Kortom, je komt echt heel ver met de invalzaag met rail, hoek aanslag en parallel geleiders.
De zaagtafel vind ik meer geschikt voor het kleinere werk tot de genoemde 50 a 60 cm (of moet ik hier mm schrijven 😅)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik heb dit vorig jaar gedaan. En ik kan je zeggen dat het wel een uitdaging is. 45 graden zuiver krijgen over een lengte van 150 cm. Ik wens je er veel succes mee. Ik laat het de volgende keer wel zagen. En ja ik heb een rail van 240 cm maar de platen waren 3050mm. Hoewel ik geen kleine jongen ben was het voor mij erg zwaar om deze platen te verwerken in mijn eentje. Hier een plaatje van het resultaat.IMG-20220712-WA0000.jpeg
IMG20220906180829.jpg
Deze kast is in delen drie hoog gebracht. Ook dat was zwaar vertelde mijn schoonzoon.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
81
34
Waddinxveen
Mooi, dat laat zien dat het wel mogelijk is. Wel eerst 45graden zagen, dan pas de juiste diepte, dan kan je nog eens een fout maken. Bij mij blijft alles op de begane grond, dat scheelt tillen.

Om terug te komen op de vragen van TS:
  • Op maat laten zagen bij een DHZ zaak kan, maar dan wel bij een zaak die er tijd voor neemt of juist alleen op maat gezaagde panelen levert. Je wilt ze exact op maat en haaks. Is wel wat duurder. Genoeg leveranciers te vinden met google.
  • Verdere aanpassingen zijn afhankelijk van de lengte van de benodigde zaagsnede, lang met geleiderail, korter kan met een zaagtafel.
  • Lange panelen kunnen met een geleide rail, al dan niet aan elkaar gekoppeld. Kan ook bij de DHZ zaak, maar risico op brandplekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: flimofly

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Wil je op grote platen die 45 graden zuiver krijgen, dan frezen.
Ik heb gefreesd. Het bleek echter dat mijn rail 240 + 140 enigzins een holle zaagsnede gaf. Ik heb het weggewerkt door aan de buitenkant van de hoeken een kleine 45 gr fase aan te frezen. En er is zwarte polyester plamuur.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik zou het op maat laten zagen. Echter niet bij een DHZ-zaak, maar bij een zaak gericht op professionals. Die hebben meestal een opdeelzaag staan ipv een verticale platenzaag en het resultaat is daardoor veel nauwkeuriger. In mijn werkplaats staat kleine paneelzaag met een roltafel van 1600mm en ik laat zo veel mogelijk zagen door de leveranciers. De reden daarvoor is dat het nauwkeuriger is en meestal niet duurder. Dat laatste klinkt misschien wat vreemd. Door het al op maat te laten zagen past het in mijn auto (een volle plaat past niet in mijn auto), waardoor ik op transportkosten bespaar. En de zaagkosten zijn meestal lager dan de transportkosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en mathieu

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Bedankt al jullie erg nuttige en aanmoedigende reacties! Heb er zin in gekregen :)

Het worden kasten van ongeveer 300cm op 240cm hoog. Ik heb me intussen tweedehands een kleine paneelzaag gevonden, waarmee ik al wat gewerkt heb. Een half MDF-paneel bijzagen lukt hiermee vlot. Alleen de parallelgeleider is niet erg goed dus daar moet ik nog iets op vinden.

Zoals je kan zien zal ik ook nog wel wat met de decoupeerzaag aan de slag moeten voor doorvoeren en een achterwand zal niet overal lukken, waardoor ik nog een beetje aan het uitzoeken ben hoe ik de kastdelen structureel sterker kan maken.


Screenshot 2023-03-02 at 12.17.59.png

Screenshot 2023-03-02 at 12.16.46.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.