Tafelzaag voor inbouwkasten?

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Ik ben beginner en eerste grotere project waar ik naartoe werk is het maken van enkele ingemaakte kasten in MDF. Ik dacht dat ik nu dus niet langer om de aankoop van een tafelzaag heen kon. Maar wat denken jullie:

- alles op maat laten zagen bij doe-het-zelfzaak (heb reeds uitgewerkt in Sketchup)

- of is er zelfs dan allicht nood aan verdere aanpassingen en dus best kleine degelijke tafelzaag kopen (ik dacht aan DeWalt)

- lange panelen alleen accuraat te zagen met paneelzaag? Ik zie af en toe wel tweedehands vrij compacte paneelzagen voorbij komen die in in theorie in mijn werkplaats zouden passen.

Bedankt voor het advies!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
lange panelen worden niet echt mooi met een kleine tafelzaag. Ik zou de lange panelen op maat laten zagen. Met kleine balkjes van ongeveer 60 cm zie ik al ietsje afwijking met mijn DeWalt.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
als je zeker bent van je afmetingen, zou er geen aanpassing meer nodig zijn zodanig dat je het beter laat zagen, en zo wel dan zou je met een invalzaag / cirkelzaag ook verder kunnen
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Zeker als het grotere afmetingen zijn laten zagen bij een houthandel die er de machines voor hebben. Zelf een tafelzaag aanschaffen die een volledige plaat aankan is niet evident. Dan heb je een flinke paneelzaag nodig.De houthandel kan ook nog je scharnieren en eventueel de gaten voor de leggers boren. Voor de kosten hoef je het meestal niet te doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

ben je van 't stad of van de parking ?

als het precies moet zijn, en je lange stukken wil zagen, dan kom je er met een tafelzaag niet, zoals @Henk H aangeeft
een technisch betere oplossing is een zaagmachine op een geleider, zoals @Charel09 & @Emilio aangeven