Suggesties zwarte afwerking

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
15
1
Tilburg
Hoi allen,

Ik ben al een tijdje bezig op mijn houtbewerkingsavontuur en heb wel eens dat ik werkstukken zwart wil afwerken.

Mijn vraag is eigenlijk, wat gebruiken jullie als je je werkstuk (eiken geschuurd tot K180) willen afwerken.

Ik heb zwarte lak gerold, geverfd, gespoten maar heb dan vaak stof in de afwerking, en dat ik mijn werkplaats dagen niet kan gebruiken.

Ik heb osmo zwarte oliebeits en rubio woodcream geprobeerd, allebei niet zwart genoeg (ik verwacht doordat ik het op 180 heb geschuurd).

Verder lijkt mij een goede oplossing om het te spuiten in een spuitcabine, alleen heb ik die nog niet, is dat de investering in ruimte/apparatuur waard?

Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt,
Emiel van de Pol
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Ik heb osmo zwarte oliebeits en rubio woodcream geprobeerd, allebei niet zwart genoeg (ik verwacht doordat ik het op 180 heb geschuurd).
zelf heb ik verleden week mijn zitkist uit multiplex ook met de oliebeits (Osmo 3169) geprobeerd maar niet tevreden met het uitzicht. Dit ligt deels ook aan MP tekening, dus ook een 2de laag aangebracht en dit is dekkend zwart ! Nu nog afwerken met een gewone hardwax olie.
 

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
15
1
Tilburg
zelf heb ik verleden week mijn zitkist uit multiplex ook met de oliebeits (Osmo 3169) geprobeerd maar niet tevreden met het uitzicht. Dit ligt deels ook aan MP tekening, dus ook een 2de laag aangebracht en dit is dekkend zwart ! Nu nog afwerken met een gewone hardwax olie.
Oh echt, ik heb een testje gedaan ook met 2 lagen 180 grit op rood eiken, en dit was niet dekkend. Tot hoeveel grit heb je geschuurd en welke houtsoort als ik vragen mag?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Eiken kan je prima zwart krijgen met ijzerazijn. Staalwol oplossen in azijn. Wel is het resultaat afhankelijk van de stoffen in het eiken. Hierna afwerken met middel naar keuze. Zoek hier op het forum naar ijzerazijn.
Verder gebruik ik van chestnut een spuitbus ebonizer lak waar mee ik mijn eiken pinakels zwart spuit. Ook perenhout kan je op die manier voor ebben laten doorgaan. Meestal in een laag dekkend. en snel droog.
 

jorisvh

Post veel
Heb onlangs op een Rubio Monocoat opleiding gezien dat je om echt zwart te krijgen eerst Precolor Easy Intense Black aanbrengt en dan OilPlus2C Charcoal of Black.
beter resultaat met schuren P120.
dat werd naar mijn mening echt zwart, maar wel met de houttekening nog zichtbaar.
als je dat niet wil, dan wordt het dekkende lak ipv olie, denk ik (maar waarom maak je dan meubels in eikenhout?).
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Oostindische inkt. Gewoon opbrengen met een kwast. Wordt echt zwart en je blijft de tekening van het hout zien.
Ik heb de kast in de bijkeuken zo afgewerkt.
Op eik is ijzerazijn en daarna Osmo ook een goede oplossing.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Heb onlangs op een Rubio Monocoat opleiding gezien dat je om echt zwart te krijgen eerst Precolor Easy Intense Black aanbrengt en dan OilPlus2C Charcoal of Black.
beter resultaat met schuren P120.
dat werd naar mijn mening echt zwart, maar wel met de houttekening nog zichtbaar.
als je dat niet wil, dan wordt het dekkende lak ipv olie, denk ik (maar waarom maak je dan meubels in eikenhout?).
Zeer interessant product dat precolor. Ik ben al fan van rubio monocoat. Ik schrok echter wel van de prijs 51 euro voor een liter precolor en Henk Verhaar melde dat oost indische inkt ook aan de prijs was maar dat is 30 euro per liter. Ijzerazijn is veel goedkoper maar werkt maar op enkele houtsoorten en dan nog ben je afhankelijk van de stoffen in het hout. Je kan dus per stuk een verschillende kleur krijgen. De spuitbus ebonizer spray is zeker niet een goedkope oplossing. Ik gebruik deze dingen meestal als kleur/afwerking voor houtdraaiwerk en dan is de wachttijd bij precolor ook nog een ding. Ik wil opsmeren even wachten en dan afwerken en geen dag wachten.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Waterbeits van Zweihorn aangemaakt met ammoniak van minstens 15% (25% is nog beter)
Voordat je de eerste laag aanbrengt het hout vochtig maken en daarna met spons aanbrengen.
Laten drogen en de opgekomen vezels wegschuren.
Dan tweede laag dik opbrengen met platte kwast. Goed laten drogen en luchten.
Pas weer schuren na aanbrengen van een eerste afwerklaag naar keuze.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Maar is oostindische inkt ook praktisch/betaalbaar voor grote oppervlakken (denk meubels)?
Ach, ik heb al deze panelen 2-zijdig behandeld en m'n flesje van 490ml (€15,-) was nog steeds niet op. Dus het is vrij zuinig in gebruik.
Bij die hoge kast heb ik het bewust wat uitgepoetst zodat er een gemêleerd effect ontstond. Bij de kast bij de wasmachine heb ik dat niet gedaan.

thumbnail_20201207_142500.jpg

thumbnail_20201130_203558.jpg

thumbnail_20210611_163114.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.