Stank olie

WillemObbink

Nieuw lid
8 mei 2024
1
0
Gelderland
Goeiedag,
Ik heb een klein aanrechtblad van eikenfineer op spaanplaat opnieuw in de olie gezet, de olie die ik gebruikt heb is Royl oil 1K clear. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat het blad maar naar de olie blijft stinken. Het blad heeft na het olien zeker 48 uur in de buitenlucht gelegen met mooi weer maar het blijft maar stinken. Gewoon langer laten liggen? of iets anders? Bij voorbaat dank.

Willem Obbink
 

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
41
9
Haarsteeg
Goeiedag,
Ik heb een klein aanrechtblad van eikenfineer op spaanplaat opnieuw in de olie gezet, de olie die ik gebruikt heb is Royl oil 1K clear. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat het blad maar naar de olie blijft stinken. Het blad heeft na het olien zeker 48 uur in de buitenlucht gelegen met mooi weer maar het blijft maar stinken. Gewoon langer laten liggen? of iets anders? Bij voorbaat dank.

Willem Obbink
Goedenavond Willem,

Die 1k oil is eigenlijk een vloerolie en die moet dan heel goed afgenomen worden.
Ik weet niet zo goed wat die op een dunne fineer laag doet. Het is al snel te veel denk ik. Neem eens contact op met Royl.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Een aanrechtblad van eikenfineer op spaanplaat. Brrr!
En dan ook nog een olie afwerking?
Sorry voor de brute reactie maar: sloop alles er uit leg er een geschikt werkblad in.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
264
110
Noardeast-Fryslân
Een aanrechtblad van eikenfineer op spaanplaat. Brrr!
En dan ook nog een olie afwerking?
Sorry voor de brute reactie maar: sloop alles er uit leg er een geschikt werkblad in.
Misschien handig om voor de TS aan te geven wat daar volgens jou niet goed aan is: als hij wist wat jij weet had hij het wellicht niet zo gedaan.
En de volgende vraag is dan: wat is dan wel een goed werkblad?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Misschien handig om voor de TS aan te geven wat daar volgens jou niet goed aan is: als hij wist wat jij weet had hij het wellicht niet zo gedaan.
En de volgende vraag is dan: wat is dan wel een goed werkblad?
Wel: eiken als werkblad voor je keuken si sowieso niet heel praktisch. Messen, al dan niet nat van het afwassen kunnen vlekken geven. Zure ingrediënten zoals citroensap kunnen reageren met het looizuur in eiken. Schoonmaakmiddelen met ook maar een greintje ammoniak er in geven meteen verkleuring.

En dan fineer op spaanplaat voor een werkblad? Het wordt nat, je poetst het af na elke kookbeurt (met schoonmaakmiddel waarvan de samenstelling vaak onduidelijk is)

En ten slotte een olie afwerking op zo’n werkblad wat regelmatig in aanraking met water komt?

Geen ideale combinatie!!

Dus vandaar mijn suggestie om er een bestendig blad op te plaatsen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
471
660
47
Breda
Mijn (dik fineer op mdf) eiken aanrechtblad is behandeld met Skylt 2k vloerlak en is nog steeds in top conditie na 1 jaar intensief gebruik. 😄
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.764
2.604
Gaanderen
Mijn ervaring met houten aanrechtbladen ,daar waar de kraan door het blad gaat, zijn zeer negatief. Op plekken waar geen water komt of een hete pan kan het prima. Zoals al vermeld reageert eiken met zuren en ammoniak.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
821
164
Twello
Ik ben van mening dat als je weet wat je hebt en daar voor gekozen dan heb je daar je gebruik aan aangepast. Onderzetters bewust niet gebruiken bij een pan van het vuur, tjsa dan kan alles stuk.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
471
660
47
Breda
Ik ben van mening dat als je weet wat je hebt en daar voor gekozen dan heb je daar je gebruik aan aangepast. Onderzetters bewust niet gebruiken bij een pan van het vuur, tjsa dan kan alles stuk.
Inderdaad. Ik heb weleens een aanrechtblad van Belgisch hardsteen gehad. Alles wat ook maar een beetje zuur was vrat gaten in het blad. 😵‍💫
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.