Mijn zoon wil graag harp leren spelen. Daarvoor kunnen we bij de harpjuf een harp huren, maar ik was ook alvast naar een lange termijn oplossing aan het zoeken. Maar meine Guete, wat zijn harpen duur! Ik had het een en ander gevonden van echt heel goedkope opties, maar die hebben geen "haakjes" (klemmetjes om een snaar een halve toon hoger te stemmen). Toen ben ik eens op zoek gegaan naar wat het kost om "haakjes" te kopen en zelf een goedkope harp in elkaar te zetten (er zijn wel zelfbouwkits), maar dat bleek ook zo in de honderden Euro's te lopen, de kosten per haakje vallen wel mee, maar met 29 snaren gaat alles heel hard.
Toen kwam ik op Marktplaats een harp tegen die gevallen was. De hals was gebroken, maar het is op zich een harp met haakjes en het juiste aantal snaren. Ik heb de gok genomen en deze voor een zachte prijs gekocht.
Hier de breuk:
Door de spanning op de snaren is de hals op de klankkast getokken
Als je van achter kijkt zie je dat de hals wat krom lijkt te zijn (pennen staan ver weg haaks op de camera, maar dichtbij onder een hoek van ca 80 graden:
De aanhechting van hals en zuil "kiert" ook een beetje, als ik de hals wil vervangen is dat misschien wel goed nieuws, dan is het een begin voor netjes sloopwerk
Ik ben begonnen met alle snaren los te draaien, dat er even geen spanning op staat. Ik had de hoop dat het hout uit zichzelf weer naarmekaar toe zou trekken, maar het is of flink vervormd, of er zat al heel wat spanning in het hout, maar deze kier kan ik alleen met veel kracht dichttrekken:
Ik heb dit nu dus staan:
Waar de zuil aan de klankkast zit zit ook een scheurtje. Hier zit iets speling in de constructie:
Van binnen ziet dat er zo uit, blijkbaar bestaat de zuil uit twee gelijmde stukken, de verbinding met de klankkast is een soort bruislijm die nu los zit.
Zo. Nou. Dat is dus "de huidige situatie". Ik heb een aantal opties bedacht die ik kan gaan doen:
Het doel is een goede oefenharp, het hoeft geen concertharp te worden!
Toen kwam ik op Marktplaats een harp tegen die gevallen was. De hals was gebroken, maar het is op zich een harp met haakjes en het juiste aantal snaren. Ik heb de gok genomen en deze voor een zachte prijs gekocht.
Hier de breuk:
Door de spanning op de snaren is de hals op de klankkast getokken
Als je van achter kijkt zie je dat de hals wat krom lijkt te zijn (pennen staan ver weg haaks op de camera, maar dichtbij onder een hoek van ca 80 graden:
De aanhechting van hals en zuil "kiert" ook een beetje, als ik de hals wil vervangen is dat misschien wel goed nieuws, dan is het een begin voor netjes sloopwerk
Ik ben begonnen met alle snaren los te draaien, dat er even geen spanning op staat. Ik had de hoop dat het hout uit zichzelf weer naarmekaar toe zou trekken, maar het is of flink vervormd, of er zat al heel wat spanning in het hout, maar deze kier kan ik alleen met veel kracht dichttrekken:
Ik heb dit nu dus staan:
Waar de zuil aan de klankkast zit zit ook een scheurtje. Hier zit iets speling in de constructie:
Van binnen ziet dat er zo uit, blijkbaar bestaat de zuil uit twee gelijmde stukken, de verbinding met de klankkast is een soort bruislijm die nu los zit.
Zo. Nou. Dat is dus "de huidige situatie". Ik heb een aantal opties bedacht die ik kan gaan doen:
- plakken: met wat mallen en klemmen de breuk weer bijmekaar trekken, en dicht epoxy-en. Lijkt me niet tof, want er staat dan dus tijdens het lijmen al spanning op de breuk (want die staat nu ook open), en als je de snaren aanspant wordt dat nog erger
- plakken met strikjes: Zelfde als hierboven, maar dan strikjes erin om te zorgen dat de spanning niet alleen door lijm gehouden wordt.
- hals vervangen: Zuil gewoon laten wat het is, maar de hals (bovenste deel) vervangen. Groot voordeel is dat ik de oude hals als "mal" kan gebruiken.
- hals en zuil vervangen: Zie hierboven, maar dan ook meteen een nieuwe zuil maken, zodat die verbinding ook meteen goed is.
- compleet nieuwe harp bouwen. Alle opties hierboven laten de klankkast met rust. Dat is omdat dat het lastigste stuk is, een dunne plank waar flink spanning op komt te staan van de snaren. Als ik een compleet nieuwe harp bouw ben ik sowieso een half jaar bezig, en wordt het waarschijnlijk alsnog een heel duur project. Heeft niet mijn voorkeur, maar wie weet kan het met een bouwplan zoals van Plans - Sligo Harp Shop .
Het doel is een goede oefenharp, het hoeft geen concertharp te worden!