Sieraden kistje (esdoorn en iep)

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Het begon met het feit dat onze tweede telg 15 werd. Nu bijna een jaar geleden, dus de hoogste tijd om aan de slag te gaan. Waar mogelijk werk ik met de hand. Door die en gene uitgedaagd om zoveel als mogelijk met de hand te doen, waarvoor dank.

Het begon met een artikel in 'Holzwerken' waarin ik de foto's zag van 'Japanse' kistjes. Kistjes een holle zijkant en 'uitlopende' bovenkant.
Holschaven vraagt om een passende schaaf. Een bol of wordt het een dolschaaf genoemd?
Via MP kocht ik de schaaf, nooit eerder iets gedaan met ene houten schaaf. De beitel in oogschouw nemend moet die eerst geslepen en gewet worden. Geen idee hoe je een ronde beitel slijpt. Dat werd op goed geluk. Het wetten moest het ook hebben van goed geluk. Redelijk scherp en nog 'enigszins' rond ging ik aan de slag.
IMG_1009.jpeg
Dat kan zoeter. Maar amai, een houten beitel afstellen vergt geduld en vinger gevoel. Niks zo makkelijk als even de bovenfrees een mm hoger zetten ;-)
Oke, dat was oefenen zonder 'geleiding'. En dan wil de schaaf zelf de weg bepalen.

Beide kanten gedaan een dan blijft er een middenrif over. Hoe haal je die dan weg? Met ene beitel, mwah. Schaaf, te breed. Een ronde door de werkplaats levert een .... op. Ziet er uit als 'wel handig'. Maar wat is het? Internet vertelt dat dit een grond schaaf is.
Op het eerste oog, oogt het scherp. Haha foutje, glimmend staal betekend niet scherp staal. Nou bij nadere inspectie is er zeer weinig glimmend staal. Dus op naar de wetstenen. En verdomd dat helpt ook in deze.
IMG_1087.jpeg

En een grondschaaf is dus geknipt voor dit klusje. Alhoewel een noest onderweg de nodig hinder oplevert. Zoet afstellen van een dergelijke grondschaaf is minstens zo uitdagend. Maar goed het zal een kwestie van oefenen zijn.

De verleiding om even het freestafeltje te pakken is groot. Het is dat ik geen bolfreesje heb liggen..😇


De plankjes op gelijke lengte geschaafd. Het kistje wordt rechthoekig (iets anders dus dan vierkant)... En op maat zagen als de schuine kant er nog aan moet.. Al doende leer ik is het moto, ook nu. Met d nodige zelfspot en niet te veel ernst gaat het goed komen. Ik heb nog tot begin april wanneer de tweede telg 16 wordt.
IMG_1097.jpeg

Nu op zoek naar een schaaf die bol kan schaven. Dat zal een profielschaaf zijn met een holle/ half ronde beitel?
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18 en meron

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Voorbeeld van een kistje
767b3e6d61354e98d41d788f2cf4a139.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Gisteren en vandaag verder aan het kistje. Vandaag vlotte het sneller dan gisteren.IMG_1113.jpeg

totdat ik vond dat de beitel van de bolschaaf weer gewet moest worden. Maar moet die niet opnieuw geslepen worden?
Hoe doe je dat, een ronde beitel slijpen? Geen idee dus gewoon op de houder van de slijpsteen plaatsen.
Hoe rond mag het dan worden? Ja euh. Voor de ronding eerst de voor en achterkant van de schaaf aangehouden. Oké, dat oogt best rond en van soort gelijke ronding. Daarna de beitel in de schaaf gestoken. He een geheel andere radius dan de zijkant..
Oke toch eerst even zo testen. Nope niet de juiste radius. Dus de ronding afgetekend als de beitel in de schaaf zit. En verdomd dit is de oplossing, slijpen, passen en nog meer slijpen. En ja ik kwam in de buurt en tot aan de juiste radius van de schaaf. Dus wetten en schaven maar.
Tikje nog een tikje. Nog meer tikjes, ah daar komt de beitel de schaaf uit. Weinig verrassend dat de ronding nu een andere radius heeft dan voor het slijpen.. Gelukkig heb ik op de gedane kant van gisteren nog speling.

Collega heeft een futselplank voor grote werkstukken onder 45 graden gemaakt, ideaal collega's. De 5 glijdt er heerlijk doorheen. Wat een schaaf verbetering, een 5 tov een 4.

Maandag weer lekker verder met schaven, futselen en leren.

IMG_1114.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_1120.jpeg
    IMG_1120.jpeg
    111,7 KB · Weergaven: 52
  • IMG_1119.jpeg
    IMG_1119.jpeg
    98,8 KB · Weergaven: 35
  • 27F05AAE-A538-41C2-929D-68015FDCF3FA.jpeg
    27F05AAE-A538-41C2-929D-68015FDCF3FA.jpeg
    63,5 KB · Weergaven: 34

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het is zo te zien ook een leercurve zo'n kistje maken. Als ik het zo lees, ben je nu nog meer tijd kwijt, aan het gereedschap slijpen en afstellen, dan met het kistje bezig te zijn.

Maar het gaat om het resultaat, en de weg ernaar toe maakt het interessant!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
O zeker dat het leerweg is. Ik gun mezelf er de tijd voor, dat helpt.

Vandaag verder met de kast voor een andere telg. Gevolg is dat ik daar meer gefocust aan kon werken.
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Zou eens op MP kijken voor een enkel stuks hol en bol schaven van bv Nooitgedagt. (Antiek winkel en het Waterloo zou ik links laten liggen die zijn te duur)
Of zoek naar een profiel schaaf ala de Stanley 45
Voor het slijpen van ronde en hole beitels dat kan met een diamant vijltje en een slijpsteen.
Er zijn ook stenen die hol en bol zijn, maar die zijn niet makkelijk te vinden.


Volgens my is de schaaf die u gekocht heeft geen profiel schaaf maar de Deutse varian van een Roffelschaaf.
Deze zijn bedoeld of het hout voor te bewerken.

Pas wel of voor het het dat u straks te veel profiel schaven hebt.
Zo heb ik die van mijn grootvader, vader en die ik nodig had voor mijn opleiding in bezit.
Het merendeel daar doe ik niks mee
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Making a Scrub Plane - Convert your Stanley | Paul Sellers gaat over hoe je een rechte beitel rond slijpt dat is niet helemaal wat Jurriaan9 vroeg denk ik.

Deze how to is van Wood by Wright " How to Sharpen a Molding Plane Iron Or Combination Iron"
Hoe slijp je een beitel met profiel voor de Stanley 45, 46 en 55 (ploeg schaaf)
Hier heb ik wel wat aan gehad, daar ik het zelfde probleem had.




Wood By Wright How To
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Je kunt het maken met een blokschaafje.
Malletje maken,goed aftekenen en schaven.
maak anders even een testje met een plankje.
Dit geldt toch voor de binnenkant van het kistje?
Een malletje maken? Ik zie het niet voor mij. Voor een ronde rand?
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Ik ben wel klaar met de grondschaaf. Dus de freestafel er bij gepakt. Hoe de frees omhoog gekomen is, is mij een raadsel. Nog extra hout achter de hand dus gestart met een nieuwe zijkant. Leren van fouten is zo gek nog niet 😉
 

Bijlagen

  • IMG_1184.jpeg
    IMG_1184.jpeg
    119 KB · Weergaven: 45

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik had het pasgeleden ook in mijn freestafel. Omdat ik de Musclechucks daarna niet helemaal meer vertrouwde heb ik die toch maar weer vervangen door traditionele spantangen. Sindsdien is het niet meer gebeurd.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Waarschijnlijk een combinatie van te losse spanstang/aangedraaide klemschroef en het invreten van het freesje
Ik denk inderdaad dat het freesje zich ingevreten had. Beetje teveel van het goede de freesgang.
Onder tussen genoeg fout gemaakt dat ik besloten heb 2 kistjes 2 maken. 1 kistje van het 'foutenhout' en daarna een 'goedhout' kistje. Ofwel proef versus definitief. Heerlijk om het zo te doen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Verlijmen van het kistje, lukte goed met tape.

Inzagen vond ik wel een ding, nogal grof geschut voor zo’n klein kistje. Pakte goed uit. Daarna subtiel doorgezaagd met de hand.

Best tevreden met het kistje. Er komt nog een vakjes indeling in. De inleg is gemaakt van mahonie.
Scharnierend deksel heb ik voor alsnog gelaten, eerst het kistje überhaupt af maken.
 

Bijlagen

  • IMG_0116.jpeg
    IMG_0116.jpeg
    201 KB · Weergaven: 27
  • IMG_1326.jpeg
    IMG_1326.jpeg
    100,5 KB · Weergaven: 29
  • IMG_1327.jpeg
    IMG_1327.jpeg
    73 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0125.jpeg
    IMG_0125.jpeg
    209,4 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Fraai hoor!

Frezen die zich juist erg vast zetten, of los komen kan wel eens komen doordat ze met de achterkant aanliggen in de bovenfrees, belangrijk om daar een klein beetje ruimte te houden, tijdens de bewerking wordt het geheel warm, en als daar achter de frees wat ruimte zit kan ie uitzetten (overigens wel bij metaal frezen meer een item dan bij hout, maar toch).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.