Seizoentool Winter (metaal)

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
De basis van het hele systeem (gebruikmakend van bestaande Incra t-track plus profielen) bestaat uit 2x 2 onderdelen:
- Geleiderail adapters (guide rail brackets)
- Incra rail stoppers/aanslagen


Geleiderail adapters:

Seneca
seneca 01.jpgseneca 02.jpgseneca 03.jpg

Precision dogs
precision dogs 01.jpgprecision dogs 02.jpg

Rip dogs
ripdogs 01.jpgripdogs 02.jpg

Thingiverse
thingieverse 01.jpgthingieverse 02.jpg


Stopper/aanslag:

Seneca
seneca 04.jpgseneca 05.jpg

Precision dogs
precision dogs 03.jpgprecision dogs 04.jpg

Rip dogs
ripdogs 03.jpgripdogs 04.jpg

Thingiverse
thingieverse 03.jpg


Afmetingen Incra T-track plus profiel: 31,75 x 12,7mm (1-1/4" x 1/2")
Incra - T-track Plus - Dimensions imperial.jpgIncra - T-track Plus - Dimensions.jpg
Die metrische afmetingen zijn (zeer) grof, daar zou ik niet zomaar met verderwerken.

Manual: http://www.incra.com/manuals/ttrackplus_manual.pdf
 
Laatst bewerkt:

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Willen we dan perse dat incra profiel? Meer budget zou het zijn met een standaard c-profiel? Anders is een incra met bijvoorbeeld die thingiverse toch al goed genoeg?
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Dat Incra profiel hoeft niet denk ik, maar is wel 'makkelijk'.

Door de t-slots is het makkelijk om de adapter en stoppers vast te zetten (met een bewezen concept) op het profiel. De adapters kan je nog volledig vastzetten met (meerdere) bouten, maar voor de stoppers moet je een makkelijk aanpasbare methode zien te vinden die toch stevig genoeg blijft om niet te verlopen bij het zagen.
Je hebt er ook meteen die maataanduiding bij waardoor je, mits op de goede plek bevestigd, kan instellen zonder te hoeven meten. Niet hoogstnoodzakelijk, maar wel 'leuk'.

En ja, wie wil er nu geen excuus om eindelijk eens 'iets' van Incra aan te schaffen... komt die LS Positioner weer een stapje dichterbij ;-)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
het voordeel van de Incra T-slots is dat er nogal wat stijfheid in zit. een u profiel klinkt op zich interresant, maar wel u profiel? welke maten, zijn die overal te koop en wat als ze afwijken? Incra is niet overal te koop, maar is wel overal exact hetzelfde.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Incra is zeker het makkelijkste maar is dat ook niet de grootste som van de uiteindelijke totaalprijs?
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Wellicht kan ik de u profielen ook meebestellen.. maar dan zit er weer geen mooi lineaal op.. Is dat een grote meerwaarde? ja toch? Dan kan je ook de lineaal expres taps instellen :)
Maar als ik een U profiel moet meebestellen. Welke maat dan ongeveer? dan krijg ik vast weer maten terug van het metaalbedrijf waar we weer op voort kunnen ontwerpen.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Ik zou dan eerder kijken naar een c-profiel zoals het incra miter maar misschien is het plus profiel qua gebruiksgemak door de liniaal wel het mooiste. Voor 25 dollar heb je er een van 900 mm.. Als het lukt zal ik morgenvroeg wat tekenen. Die thingiverse zijn geen eprint, zijn er leden met een 3d printer? Al lijkt bijvoorbeeld aluminium mij het mooiste
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Persoonlijk ben ik wel voor om voor de incra rail te kiezen. Is wat steviger als c profiel en natuurlijk een liniaal er op. Maar een punt waar we eigenlijk ook iets op moeten verzinnen is dat met de huidige systemen je meestal niet smaller kan zagen als de liniaal breedt is. Als we een oplossing kunnen vinden waarbij de kleinst mogelijke maat bijvoorbeeld 10 of 7 cm is heb je denk ik gelijk een nog veel veelzijdiger hulpstuk.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Even afhankelijk van de uitvoering en prijs heb ik ook interesse.

Een profiel met (mogelijkheid tot) lineaal zou wel hetmeest praktisch zijn. Ik weet niet of er ook "lineaaltape" te koop is ergens, of te printen op stickerfolie? Dan zit je niet vast aan een bepaald type (lees: duur :cool:) profiel maar kan je het op bijvoorbeeld de zijkant van ieder type profiel plakken, om maar even out of the box te denken?

Rob
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je moet sowieso dat meetlint een offset meegeven die gelijk is aan de liniaal + Splinterstrip. En die is weer afhankelijk van de dikte van je zaagblad. Dan lijkt me meebestellen van een standaard profiel + zelfklevend meetlint me ook nog wel een goedkope(re) optie dan de Incra profielen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Je moet sowieso dat meetlint een offset meegeven die gelijk is aan de liniaal + Splinterstrip. En die is weer afhankelijk van de dikte van je zaagblad. Dan lijkt me meebestellen van een standaard profiel + zelfklevend meetlint me ook nog wel een goedkope(re) optie dan de Incra profielen.

ja en nee, een lineaal sticker: https://www.baptist.nl/houtbewerker...inialen/plakmeetlint-120-cm-links-naar-rechts kost bij baptist 5 euro ex verzendkosten. C profiel is afhankelijk van type en leverancier.
zodra je deze hebt geplakt op het profiel zal je altijd dezelfde dikte zaag moeten gebruiken. het voordeel van de incra t-slot met liniaal is dat je deze altijd kan nastellen. sterker nog, mogelijk dat je bij een toekomstige seizoentool wel weer diezelfde incra t-slot kan gebruiken en doordat je de linaal kan afstellen altijd precies kan werken. dat zie ik met een U-strip niet gebeuren.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Maar een punt waar we eigenlijk ook iets op moeten verzinnen is dat met de huidige systemen je meestal niet smaller kan zagen als de liniaal breedt is. Als we een oplossing kunnen vinden waarbij de kleinst mogelijke maat bijvoorbeeld 10 of 7 cm is heb je denk ik gelijk een nog veel veelzijdiger hulpstuk.

Daar heeft de concurrentie al oplossingen voor, zie mijn post #38.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zaagdikte is hierin niet van belang, want je meet de breedte TOT de zaag aan de liniaalkant, dat is ook de kant waar je hem tegen je machine aanzet en tevens de aansluiting op je antisplinterstrip.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Daar heeft de concurrentie al oplossingen voor, zie mijn post #38.

ja inderdaad, zoiets bedoel ik. En ook hun gebruiken weer de incra track dus mij lijkt dat we daar maar voor moeten gaan enige wat nog niet helemaal duidelijk is, is of je de incra liniaal ook zo kan maken/bestellen dat de maat op de liniaal klopt. Dus dan moet de breedte van de liniaal er af.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
ja inderdaad, zoiets bedoel ik. En ook hun gebruiken weer de incra track dus mij lijkt dat we daar maar voor moeten gaan enige wat nog niet helemaal duidelijk is, is of je de incra liniaal ook zo kan maken/bestellen dat de maat op de liniaal klopt. Dus dan moet de breedte van de liniaal er af.

Die maataanduiding wordt m.i. los meegeleverd bij de Incra T-track plus profielen, en kan je zelf (weer verwijderbaar) bevestigen waar je wil. "Adjustable Lexan scale".
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Ik zeg, we gaan voor de parallel geleiders. (is de titel van dit topic te veranderen in Wintertool-Parallel aanslag, anders maak ik liever een nieuw topic aan zodat iedereen die de titel leest gelijk weet waar we t over hebben)
Wie heeft tijd om het te ontwerpen? Voor een gratis exemplaar uiteraard.
En wat zijn de wensen?


Mijn voorkeur heeft om 1 versie te maken. Ook verstuur ik het liefst alles!
Dan zijn er maar twee verschillende facturen. Voor Nederland en Belgie.. (ok iets meer, als iemand meer exemplaren wil.
O.a. was dat vorige keer een heel gedoe met allerlei verschillende vesies.

Ik heb in december weinig tijd.. Dus ik verwacht dat ik vanaf januari een bestelling formulier op m`n site zal zetten waar jullie een order op kunnen plaatsen.
Dan heb ik gelijk alle benodigden gegevens en kun je ideal of paypal betalen. Wie weet dat m`n site dan gelijk een factuur kan genereren. Allemaal factoren waardoor ik het een heel stuk gemakkelijker krijg dan het vorige tool project.

Ik ben benieuwd waar dit topic vanaf nu concreet heen gaat!

Maak je een nieuwe aan of hou je het bij deze? anders schoon ik hem op en pas de titel aan.

En anders een aantal ontwerpen maken door iedereen en dan de mensen laten kiezen wat ze willen via een pol en dat laten maken.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Zaagdikte is hierin niet van belang, want je meet de breedte TOT de zaag aan de liniaalkant, dat is ook de kant waar je hem tegen je machine aanzet en tevens de aansluiting op je antisplinterstrip.

Je hebt een punt, maar omwille van de bouw van moderne zaagbladen is er toch een verschil:

472_248_ds_281.neg.jpg

De kerf (K) is breder dan de plaat (P) die je tegen de machine vastzet. Wanneer je een cirkelzaagblad plaatst met kerf 2,4mm ipv 2,2mm zal je anti-splinterstrip dus 0,1mm verder ingesneden worden.

Ik maak er sowieso een punt van om al mijn zaagbladen met dezelfde kerf breedte te nemen, omnhieromtrend problemen uit te sluiten. Je ziet ook dat de markt (Festool, CMT, ...) hier volledig is op ingespeeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.