Schuurtje verbouwen tot werkplaatsje

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Als je de planken als ze al eens geschuurd zijn, door een vandiktebank gaat halen, zal je al je hout op de maat van de dunste planken moeten schaven. Heel vaak hou je dan maar weinig hout dikte over bij de groeven, waardoor het bovenste deel erg makkelijk afbreekt. Als je eerst gaat leggen, kan je de planken uitzoeken en dan leg je de dunste planken op de minst belastte plekken. Bijvoorbeeld langs de plinten of onder waar kasten komen. De dikste delen leg je in het midden. Als je nu gaat schuren kan je de delen naar elkaar schuren en verlies je de minste dikte.
Oké, duidelijk
Ik denk dat het wel mee zal vallen met de dikte, maar ik zal vanavond eens een aantal (niet allemaal :) ) planken met de schuifmaat op gaan meten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik doe gebruikte delen met de bandschuurmachine op een stel schragen. Zo verlies je het minste hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik begin met korrel 40 en ik heb zo'n rubber blok om de band mee schoon te maken. Ik gebruik een makita 9402 op de lage snelheid. Zo'n was laag met ingebed zand is slopend voor je messen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als ik inzoom heb je best nog wel wat hout boven je groef, dus zal het wel loslopen. Ik zou ze gewoon door de VD gooien, je neemt dan minimaal af want het is alleen de afwerklaag en calibreert gelijk. Enig voorbehoud is dat de achterzijden vlak moeten zijn, anders wordt het lastig.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Als ik inzoom heb je best nog wel wat hout boven je groef, dus zal het wel loslopen. Ik zou ze gewoon door de VD gooien, je neemt dan minimaal af want het is alleen de afwerklaag en calibreert gelijk. Enig voorbehoud is dat de achterzijden vlak moeten zijn, anders wordt het lastig.
Dat denk ik dus ook.
De planken zijn 23mm dik, dus vlees genoeg, ook boven de groef
zodra ik tijd heb ga ik een proef doen
Jullie zien hier wel weer n foto verschijnen:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Even een update
Intussen een heel eind met alle planken op dikte te schaven met mijn Kitty vandiktebankje
Ik had wat oponthoud omdat ik eerst voor mijn afzuiger een provisorische aansluiting heb gemaakt en toen mijn messen bot bleken te zijn en die moest ik eerst laten slijpen.
Nu schaaft hij weer als de beste :)
zojuist meteen maar een set extra messen besteld

Binnenkort zal ik weer n paar foto’s plaatsen
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Vandaag waren de planken klaar om te gaan leggen.
Dat was natuurlijk veel meer werk dan vooraf gedacht (gaat meestal zo als je van iets gebruikt iets moois probeert te maken).
Eerst allemaal door de vandiktebank, daarna een visbekje frezen (daar was weinig tot niks meer van over na het schaven).

Folie op de ondervloer, natuurlijk iets opstaand tegen de wanden zodat er geen vocht onder kan lopen.
Rondom stevig celrubber van 12mm dik zodat de vloer straks de ruimte heeft om te werken
Isolerende (nou ja een beetje dan toch) vloerplaten van 7mm dik zodat de oneffenheden van de ondervloer opgevangen worden (in ieder geval zo goed als...)
IMG_9583.JPG

Het begin is gemaakt, ziet er er wel luxe uit voor een schuurtje nietwaar? :)
032721c6-555b-4113-8dfb-214db19e5a87.jpg

Lekker opgeschoten, maar nog genoeg te doen
IMG_9587.JPG


Als de vloer er helemaal in ligt ga ik er nog een keer licht over heen met de bandschuurmachine en dan wordt de hele vloer in de lak gezet.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
De vloer is inmiddels gelegd
Niet 100% perfect, maar hé...het is maar een schuurtje nietwaar :)

IMG_9609.JPG

Voor het schuren netjes ontvet met thinner
IMG_9611.JPG


1e laklaag zit er op (hier is de vloer nog nat, in werkelijkheid is de vloer véél lichter)
IMG_9614.JPG

Zojuist de 2e laag parketlak er op gezet (natuurlijk geschuurd vooraf)
Morgen of overmorgen de laatste laag
Dan een paar dagen de tijd geven om goed uit te harden, plinten zetten en dan langzamerhand eens op mijn gemak in gaan richten....daar heb ik zin in!
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Intussen heb ik niet stil gezeten, maar wegens omstandigheden ook nog niet echt hard opgeschoten.

Alvast een begin gemaakt met een ophangsysteem met haaklatten.
Daarvoor tijdelijke gereedschapshouders gemaakt omdat dat overal en nergens rond lag te slingeren.
Dit zijn zeker de definitieve houders nog niet, maar dan ben ik voor nu even een groot gedeelte van mijn gereedschap kwijt en ik zie meteen wat wel werkt en wat niet voor ik een hoop tijd ga besteden aan mooiere (waarschijnlijk eiken) houders.

IMG_9751.JPG

De werkbank die je ziet gaat er uit als ik mijn nieuwe werkbanken klaar heb, deze is namelijk veel te groot (± 145x245cm ) voor mijn schuurtje.
Superfijne, en hele zware werkbank op goede en perfect remmende wielen.
Hier hebben we er toen een aantal van gemaakt voor in mijn bedrijfsloods.
Deze gaat óf de verkoop in, óf in neem hem mee naar mijn bedrijf, dat weet ik nog niet

Achterin, waar de Kitty staat, komt een vaste werkbank, maar 65cm diep want dat is de ruimte die ik heb naast de deur die je rechts ziet.
Prima voor mijn kolomboor, mijn (nog te kopen) slijpmachine en voor de Proxxon machinetjes die ik zo nu en dan ook gebruik.

Waar de grote werkbank nu staat, voor in de schuur komt een verrijdbare werkbank met een meubelmakers klem er zeker op.
Basis van de dikke balken die je ziet, met een toplaag van ± 20mm massief eiken (daar heb ik nog genoeg van namelijk :)
IMG_9752.JPG


Voorlopig ben ik druk met allerlei andere (niet hout gerelateerd) dingen bezig en ik ben mezelf autocad aan het aanleren door proberen de (vaste) werkbank netjes op tekening te zetten.
Ik kan je zeggen dat het nog niet zo gemakkelijk is, en dat is een understatement, hahaha
Maar al doende leert men en ik kom er wel denk ik, gewoon blijven oefenen denk ik dan maar.


PS: ik heb wel gruwelijk veel plezier van mijn eiken vloer, wat een genot zeg
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Intussen begonnen met het klaarmaken van de balken voor het frame van de niet verrijdbare werkbank
Alles gezaagd en netjes haaks en op maat geschaafd.

Tussendoor nog bezig geweest met een simpel, zwaar laag (± 300mm hoog) krukje voor mezelf.
Handig als je net als ik niet meer op je knieën kan zitten en toch wat laag bij de grond moet doen.
De onderdelen daarvoor zijn ook klaar, morgen in elkaar zetten.
Overbemeten natuurlijk, kan je gerust met 2 man op je schoot op gaan zitten als het klaar is :)

Op deze foto de balken voor het frame van de niet verrijdbare werkbank
IMG_9789.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Vandaag niet stil gezeten, het frame voor de niet verrijdbare werkbank is klaar.
Aan de achterzijde komt nog een strook underlayment voor de stevigheid, dat zie je straks niet meer en zit niet in de weg omdat het blad achter 2cm over gaat steken.
Voor en links steekt het blad 10cm over zodat je altijd lijmklemmen kwijt kan.
Blad word trouwens 3cm dik multiplex waar ik nog een gebruikt stuk van had staan.

Tot zover heb ik alleen nieuwe bedrading, nieuwe ledpanelen en lak voor de vloer gekocht, de rest is alles gebruikt...lekker duurzaam :)

IMG_9836.JPG

Tussendoor ook nog eiken (oude salontafel) geschaafd en door de vandiktebank gehaald.
Dit is voor het onderstel van mijn antieke zaagtafeltje
IMG_9835.JPG

En nog even een krukje gemaakt......ruim bemeten qua draagkracht schat ik :)
(door een ongeval kan ik een knie niet meer buigen en dan is een krukje handig als je iets laag bij of op de grond moet doen)
Vanavond even in de parketlak zetten

IMG_9798.JPG
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Intussen is de vaste werkbank zo goed als klaar.
Frame van balken 60x70mm, multiplex blad van 30mm
Eerste laklaag zit er op. Bij de eerste laag heb ik alles gehad, achterkant, onderkant etc
Volgende lagen ga ik doen zonder achterkant en onderkant

Haaklatten ook al gemaakt en opgehangen

571586AE-4101-4B46-A126-CF950D15172B.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Een werkbank (de eenvoudigste) is klaar.
Vandaag de 4e laag jachtlak er op gezet, je kan nu mooi je haartjes kamen...geen spiegel nodig ;)

De volgende wordt een meubelmakers werkbank, maar daarvan wordt het blad uiteraard niet zo afgewerkt.

Misschien ga ik eerst maar eens een paar laden blokken maken en de kast voor de afkortzaag.
Kortom, nog zat te doen :)

IMG_9917.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Vandaag de gebruikte parana pine balken en planken (ooit een hele partij ergens gehad) geschaafd en op dikte gebracht voor de te maken meubelmakers werkbank
Wordt een massief blad van 65mm dik, en onderstel uiteraard ook navenant.
Volgende week maar weer verder met de werkbank, ben ook nog niet klaar met de autocad tekening, die probeer ik deze week af te krijgen.
8C7BE92A-5F0C-4F7C-B0B7-1A8BF0D7C5AE.jpeg

En als je veel schaaft heb je ook veel krullen 😉
Iemand nog strooisel voor het kippenhok nodig?
607178C0-2B08-4E97-B650-57AC221CAB83.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.