Dat heb je met heel veel houtsoorten Adré, die tot dezelfde familie behoren, neem afzelia daar heb je ook veel soorten in, wat is de echte afzelia? afzelia doussié, doussié.2. afzelia pachyloba, pachyloba, doussié.2. en 3. afzelia apa.3. afzelia ingue.3. en 5. apa, lingue, aligna, papao.4. afzelia chanfuta, chanfuta, chamfuta.6. bolengu.
Ik heb deze namen van houtinfo, ik ken ze echt niet uit mijn hoofd, zo'n bolleboos ben ik ook weer niet, in de botanische wereld heb je nu eenmaal soorten en onder soorten. Ik ging twijfelen aan de echtheid van het mahoniehouten tafelblad van Jan omdat het gebeitst was, maar ik kan mij vergissen, dan ben ik de eerste die het boetekleed aantrekt
Groet Pel.
Er is toch een wezenlijk verschil Pel, bij het voorbeeld dat je geeft duiden alle benamingen in wezen dezelfde soort aan.
Afzelia africana, Afzelia bipindensis, Afzelia pachyloba en Afzelia quanzensis. Maar, al deze soorten (totaal 8) zijn zelfs onder de loep nauwelijks of niet van elkaar te onderscheiden.
De diverse (handels)namen duiden dan ook geen andere soort aan, maar een welbepaald groeigebied, waaruit de boom afkomstig is. Te vergelijken met de quercus robur of petraea (zomer of wintereik) die men naargelang het groeigebied Frans, Savonisch, Pools, etc... noemt.
Bij de Afrikaanse "mahonie" gaat het wel altijd om verschillende botanische namen, die samen met een 600 tal andere soorten lid zijn van eenzelfde familie. Die "familie" is in feite een verzameling van soorten van "tweezaadlobbige" planten.
De Afrikaanse soorten winnen aan populariteit omdat de "echte" niet meer ingevoerd (mag) worden, en stervensduur geworden is.
De "echte" mahonie zal in de toekomst dus Afrikaans worden inplaats van Cubaans