Scheerzeep bakje, Appelhout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Verhelderend! Scheer me mijn hele leven al met gilette tegenwoordig 3 op een rij... en scheerschuim, al jaren gel, uit een spuitbus. Ik neem aan dat na deze bekentenis jullie nooit meer met mij willen praten.....

Jaap, ik zal je een geheimpje verklappen - chemisch gezien is er niet zo heel veel verschil tussen scheerzeep in blok- of cremevorm en scheerzeep uit de spuitbus. De verschillen tussen zepen onderling en spuitschuimen onderling zijn groter dan de verschillen tussen zepen en spuitschuimen als klassen. HET grote verschil in gebruik, en daarmee 'werkzaamheid' zit m niet in de producten zelf, maar in de wijze waarmee men ermee om gaat.

Scheerzeep heeft wat tijd nodig om maximaal effect te hebben (baard ontvetten, en baardharen hydrateren zodat ze zacht genoeg worden om zonder veel trekwerk afgeschoren te worden). Inzepen met een kwast geeft je die tijd automatisch.

Bij scheerschuim uit een spuitbus, dat instant klaar is en op de kin gebracht kan worden is de bijbehorende aanname dat je dan ook meteen kunt gaan scheren. En die vlieger gaat nou net niet op. Als je dat schuim uit de spuitbus even inmasseert, en een minuut of wat laat inwerken is de scheerervaring ermee net zo goed als met een klassieke zeep (van vergelijkbare basis-samenstelling)...
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Toch wel weer leuk. een bakje draaien voor wat zeep en we hebben een mooi gesprek over zeep en scheren :)

marco: dankje :)

henk: inderdaad, vaak scheren vlak na het douchen is het fijnst ook, als je gezicht nog warm is en de baardharen wat zachter, maar een goeie kwast scheelt ook veel. ik heb een dassenharen kwast (nog een oude, maar ook een keer een gekocht bij marco en daar zelf een handvatje aan gedraaid) en vind ik zelf het fijnst, vooral omdat de laag schuim niet gelijk heel dik hoeft te zijn en je nog kan zien waar je je scheert

jaap: ooh jawel hoor jaap :)

Ik ben op een paar jaar terug overgestap op een klapmes (en meestal een shavette omdat ik te lui ben om dat klapmes scherp te slijpen, hohnen, etc etc ) een shavette is een klapmes met vervangbare mesjes. de overstap voor mij was niet vanwege het scheergemak (al is dat erg groot als je er eenmaal aan gewend bent) maar vooral de kosten. ik kan me 4 of 5 keer scheren met een mesje, maar ze kosten me maar 20 cent per stuk :)

Zo'n ding dus:

large_11658_DV201087-Shavette-Straight-Razor-Stainless-Steel-02.jpg
 
Laatst bewerkt:

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
in nijmegen zit een kappersgroothandel die ook aan consumenten verkoopt. een goede om mee te beginnen is bijvoorbeeld de Tondeo, die is makkelijk te vinden online, en kost bij pro-duo in nijmegen 30 euro ofzo. de mesjes komen in een pak van 10 stuks die je doormidden moet breken. dus je krijgt 20 mesjes voor de prijs van 1 doosje.

de Dovo shavette die hier boven staat kost ongeveer 35 euro en kun je krijgen bij de scheerwinkel.nl online of bij man and shaving.nl


daar heb je een dovo voor een 30 euro.

voordeel is natuurlijk dat je niet hoeft te slijpen en dat de mesjes vlijm en vlijm scherp zijn. en, omdat er maar een klein stukje van het mesje uitsteekt kun je je in het begin nog wel snijden maar lang niet zo venijnig als met een klapmes. Het zijn uitstekende messen om mee te leren scheren met een open mes. wel raad ik je aan om even wat te lezen of wat filmpjes te bekijken van hoe je hier goed mee te scheren zodat je er na het scheren niet uitziet alsof je net ruzie hebt gehad met edward scissorhands :)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Thanks. Ga ik proberen.
Tot nu toe Gilette a la Jaap met gel en zo. Tijdje geleden met Henk gebabbeld en zeep van hem gehad. krabbertje gekocht, mesjes van de Hema. Dassen-knot van HenkV en zelf handvat gedraaid.
Op zich wel goed maar toch ook weer niet helemaal. Dus tijd voor een vervolg actie.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Geef het vooral tijd. Scheren met een shavette is oefenen en gaat in het begin wel een sneetje of twee geven. Maar als je eraaan gewend bent is het super.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.