Scheef geschaafd

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
11
Brabant
Ook de week weer iets nieuws geleerd. Of althans, hoe het niet moet. Ik had wat vuren hout liggen waar ik wat gelamineerde plankjes voor een boekenkast voor wilde maken. Dus door de van dikte bank gedaan en toen ze mooi vlak waren, op maat gezaagd en de zijkanten gevlakt.

Echter, het hout was van zichzelf niet perse kaarsrecht. Dus de aanslag van de schaaf haaks ingesteld en de latten er meermaals langsaf gehaald. Zo op het oog zie je het niet, maar als je een aantal latjes tegen elkaar legt om er een plank van te maken/verbinden zie je ineens dat beiden uiteinden niet even breed zijn. De latjes zijn natuurlijk wel kaarsrecht dus prima te verbinden.

Waarschijnlijk gaat het ook niemand opvallen want als je ze draait maak je hem net zo makkelijk aan beiden zijden recht. Alleen hoe voorkom ik dat dit de volgende keer gebeurd? Idealiter zijn de plankjes op alle zijden even haaks.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
11
Brabant
Oke helder. Doe ik dat de volgende keer. Maar hoe zou dit nu dan voorkomen hebben dat de smalle kant min of meer taps ging lopen?

De achterkant was nu ook mooi vlak toen ik deze tegen de aanslag plaatste. Ze zijkanten zouden bekantrecht zijn maar waren dat mogelijk niet heley
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.140
529
Moordrecht
Zijn ze nou niet even breed, of niet even dik? Nu begrijp ik het niet meer

In ieder geval: alleen de vlakbank kan kanten of zijden niet parallel maken. je maakt eerst iets vlak, of haalt er een holling/scheluw uit, daarna maak je de boel parallel. Planken haaks en parallel maken vergt echt al die stappen, anders gaat het geheid ergens mis. Wat wel evt zou kunnen als allerlaatste stap, is een hele lichte afname van de smalle kant om zaagsporen te verwijderen. Maar heel licht, anders kan je weer opnieuw beginnen
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
11
Brabant
Ze zijn allemaal even dik. Er zijn echter een paar plankjes tussen die bovenin tussen de 5 en 8mm breder zijn dan datzelfde plankje onderin.

Waarschijnlijk met schaven op de ruwe kant misgegaan .

En dank voor de tip. Voortaan zal ik de stappen in de volgorde die jij omschreef doorlopen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Verkeerde werkvolgorde. Eerst vlakken, dan de smalle kant haaks op de gevlakt zijde maken, dan door de vandikte en als laatste de tafelzaag
Een aanvulling hierop (gezien bij Jay Bates): na het vlakken van de breedste maat maak je beide smalle zijden haaks (met natuurlijk de gevlakte breedte tegen de aanslag). Waarom? Als je hierna de plank door de vandikte haalt, heb je twee mogelijke aanslagen voor het op eindbreedte zagen. Je kan dan bijvoorbeeld voor een parallel lopend nerf-beeld kiezen, of kiest voor met de 'kathedraal' meegaand zagen (wat vaak een schonere zaagsnede oplevert).
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.140
529
Moordrecht
Met rechte messen kan dat een uitdaging zijn, omdat je dan tegen de nerf in kan gaan en mogelijk tear out veroorzaakt. Met wat moeilijker hout gaat dat dus niet
 

jorisvh

Post veel
als je een plank gaat samenstellen uit stroken is het m.i niet essentieel dat die stroken aan beide kanten even breed zijn.
als onder- en bovenzijde vlak en parallel zijn en de zijkanten vlak en haaks daarop, komt het goed.
als je de smalle en brede kanten omwisselt, eindig je nog steeds met een min of meer parallel geheel. dat geheel haaks en parallel zagen is de laatste stap. dan heb je 1x verlies ipv bij elke strook.
als de lijmnaden niet 100% parallel lopen vallen ze soms zelfs minder op.

als je van bekantrecht hout vertrekt eindig je normaal gezien sowieso met stroken met constante breedte.
bij boolplanken kan het verschil groter zijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
als je vlak en haaks hout wilt van een bepaalde maat.
eerst vlak dan haaks op de vlakbank.
Dan globaal op breedten zagen en eventueel ook op dikte als er nog veel af moet.
(vlakke kant op tafel haakse tegen de geleider)
dan op breedte en als laatste op dikte met de van dikte
tenzij het erge dunnen plakjes zijn dan eerst op dikte en vervolgens op breedte met een extra hulpstuk of een aantal gelijktijdig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.