Schaal uit wortelknol prunus voorgedraaid

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vorige week heb ik een stuk van de wortelknol uit mijn regenwaterput gehaald. Het hout is niet verder aangetast. Het heeft nu een goede week gedroogd en is terug handelbaar.
Met de kettingzaag en lintzaag op maat gebracht en dan opgespannen op de Union Graduate. Ruwe maat was goed 40 cm diameter en 20 cm dikte. Is tegen het maximum wat de draaibank aankan. Origineel kan er geen 20 cm dikte op, maar ik heb een slof gemaakt om het bed met 7 cm te verlengen.
IMG_9533.JPG
Eerst de voet er aan gedraaid.

IMG_9535.JPG
Een kruiwagen spanen verder.
IMG_9534(1).JPG

Ik heb de schaal daarna op de Killinger gezet om met de Easy Core schalensteker aan de slag te gaan. Dit is eigenlijk tegengevallen omdat ik enkel een 9" mes heb.

IMG_9538.JPGIMG_9540.JPG

Het schaaltje wat er uit komt is klein en weinig bruikbaar.
Ik overweeg een tweede mes te kopen, maar welke maat is aangeraden? Het mes van 11" of 13"? Door voor te draaien op de Union kan ik een vertrekken van een schaal van 40 cm op de Killinger. Iemand ervaring?
De laatste stap van het voordraaien terug op de Union. Voor het draaien van schalen werkt een kopdraaibank echt wel gemakkelijker. Wat een luxe om recht voor je werkstuk te kunnen staan.
IMG_9542.JPG

De schaal is nu zover gereed als mogelijk. Na de zomer kan ik ze gaan afwerken.

IMG_9544(1).JPG
Dadelijk nog even verder met een flink stuk perenhout.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Mooi werkstuk en aanpak. Ik heb de 9” en 11” zodat ik op de Stratos fu 230 (centerhoogte 23 cm) totnogtoe altijd uit de voeten kan. Je gebruikt easycore altijd boven het bed. Groter heeft voor mij geen zin heb ik gedacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ga de 11" bestellen. Die gaat van 24 tot 31 cm. Bij een voorgedraaide (afgewerkte) schaal van 40 cm blijft er nog 5 cm wanddikte over. Minder wordt krap. De 13" gaat van 34 tot 38 cm. Dat is niet mogelijk op mijn draaibank. Nu is het wel zo dat het stuk dat ik uitgestoken heb klein was door de natuurrand. Er was een stuk wat flink uitstak en tegen de houder sloeg.Hierdoor was de hoogte van het uitgestoken stuk klein. Bij een schaal met een vlakke bovenkant gaat het uitgestoken stuk groter zijn bij de 9".
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb het mes van 11 inch ondertussen gekregen. Nu kan ik een tweede, bruikbare schaal steken.

3993F4C1-DE80-4481-A8EB-DB6AF0BECC14.jpeg

Het kleine stuk is met de 9 inch maar is te klein. Tweede is 29 cm. Hopelijk droogt het hout zonder barsten, maar ik heb een beetje schrik dat het niet zo gaat zijn. Met peren heb ik niet zo een goede ervaring.
Nu een flinke brok atlas cedar klaarmaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je twijfelt of het heel blijft (en dat kan ik me prima voorstellen, ik denk dat ook) dan zou je hem dunner kunnen draaien en gelijk af maken, of stomen (hoewel ik dat nooit geprobeerd heb op een schaal met schorsrand).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je twijfelt of het heel blijft (en dat kan ik me prima voorstellen, ik denk dat ook) dan zou je hem dunner kunnen draaien en gelijk af maken, of stomen (hoewel ik dat nooit geprobeerd heb op een schaal met schorsrand).
Het probleem is dat ik nogal veel vers hout heb liggen en weinig tijd om alles te verwerken. Een schaal voordraaien is op een uurtje gebeurd, ze helemaal afwerken enkele dagen.
Roestige spijker heeft in het verleden schalen gekookt, maar zover ik me herinner was het niet helemaal duidelijk of het effect had. Stomen gaat vermoed ik behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Ook weer moeilijk om automatisch te laten lopen. Een optie is misschien om een gesloten vat met glazen deksel in de zon te zetten.
Zou wateren ook kunnen helpen? Dan gooi ik de schalen een tijd in de regenwaterput. Voordeel is dan ook dat ik ze in de winter kan laten drogen wat veel trager gaat zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
In een zak/doos met krullen laten drogen vind ik ook redelijk gaan.
Ik heb ze in een kist met krullen liggen en dat gaat behoorlijk.
Maar peren is nogal wispelturig (net als kersen) en ik heb schrik om een hoopje verwrongen hout en scheuren over te houden. Van de kersen schalen heb ik er verschillende moeten weggooien omdat te vervormd en gescheurd waren.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Kersen/prunus draai ik liefst in een keer af op een mm of vier en dan laten drogen. Geeft vaak heel interessante vervormingen, terwijl het niet scheurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ga denk ik toch nog enkele stukken in mijn regenwaterput steken. Al dan niet voorgedraaid. Dan ga ik tijdens mijn verlof in augustus proberen om een schaal nat af te werken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb enkel weken geleden alle resterende stukken uit de regenwaterput gehaald. het hout heeft er nu drie jaar in gelegen, lang genoeg naar mijn zin. Het is niet verder aangetast, wat ook de bedoeling was.
Van één stuk dadelijk een schaaltje gedraaid. Voorgedraaid en dan een namiddag in de oven op 40° gedroogd. Het is niet vervormd en het resultaat vind ik geslaagd.
IMG_0352.jpegIMG_0324.jpeg

IMG_0325.jpeg
Ik heb nog verschillende stukken waaronder dit grote stuk (60 cm hoog, 50 breed). Ik weet nog niet wat er mee doen. Eerste idee was uiteraard schaal draaien, maar dat vind ik nu een beetje zonde. Misschien de achterkant uithollen en er een lamp van maken?
Of iemand een ander idee?
IMG_0345.jpegIMG_0349.jpegIMG_0348.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_0346.jpeg
    IMG_0346.jpeg
    133,7 KB · Weergaven: 2

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Als jij het niet weet dan neem je hem morgen mee naar de opendag hout en dan weet ik er wel raad mee. ;)
Ik heb ook een Union Graduate. Hoe heb jij deze vastgezet op de vloer? Of staat deze gewoon los. Ik moet namelijk onregelmatige stukken lang onder de 300 toeren houden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als jij het niet weet dan neem je hem morgen mee naar de opendag hout en dan weet ik er wel raad mee. ;)
Ik heb ook een Union Graduate. Hoe heb jij deze vastgezet op de vloer? Of staat deze gewoon los. Ik moet namelijk onregelmatige stukken lang onder de 300 toeren houden.
Zutphen staat niet op de planning vandaag. Grote evenementen met veel drukte en lawaai zijn niet mijn ding. Ik verlies mezelf en genieten of concentreren zit er niet in.
De stabiliteit van de Union Graduate is inderdaat niet optimaal. Ik heb de longbed, die zal waarschijnlijk al iets stabieler zijn. Contructief gezien is de oorzaak waarschijnlijk het bouwconcept. Een relatief smalle voet en topzwaar. Een minimale afwijking in de vloer zorgt ervoor dat de draaibank wiebelt (ze draagt dan op slechts drie punten). Door de constructie wordt dit wiebelen versterkt met trillingen tot gevolg.
Vanwege de stabiliteitsproblemen en gemakkelijk trillen heb ik de draaibank op een volledig vlakke ondergrond geplaatst. Dat zijn twee stukken arduinen vensterbank die ik toevallig in een container puin bij de buren heb gevonden. Tussen de vloer en het arduin zit ramenkit. De kit zit tussen folie om kleven met de vloer te vermijden. Arduin op de kit gelegd en draaibank er op gezet zodoende dat het hele zaakje stabiliseerde. Nu staat de draaibank volledig stabiel zonder wiebelen.
Toerental bij onregelmatige stukken is afhankelijk van werkstuk, maar alleszins beter dan draaibank direct op de vloer.
Vastschroeven heb ik niet gedaan. Werd bij mijn Killinger draaibank ten stelligste afgeraden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Zutphen staat niet op de planning vandaag. Grote evenementen met veel drukte en lawaai zijn niet mijn ding. Ik verlies mezelf en genieten of concentreren zit er niet in.
De stabiliteit van de Union Graduate is inderdaat niet optimaal. Ik heb de longbed, die zal waarschijnlijk al iets stabieler zijn. Contructief gezien is de oorzaak waarschijnlijk het bouwconcept. Een relatief smalle voet en topzwaar. Een minimale afwijking in de vloer zorgt ervoor dat de draaibank wiebelt (ze draagt dan op slechts drie punten). Door de constructie wordt dit wiebelen versterkt met trillingen tot gevolg.
Vanwege de stabiliteitsproblemen en gemakkelijk trillen heb ik de draaibank op een volledig vlakke ondergrond geplaatst. Dat zijn twee stukken arduinen vensterbank die ik toevallig in een container puin bij de buren heb gevonden. Tussen de vloer en het arduin zit ramenkit. De kit zit tussen folie om kleven met de vloer te vermijden. Arduin op de kit gelegd en draaibank er op gezet zodoende dat het hele zaakje stabiliseerde. Nu staat de draaibank volledig stabiel zonder wiebelen.
Toerental bij onregelmatige stukken is afhankelijk van werkstuk, maar alleszins beter dan draaibank direct op de vloer.
Vastschroeven heb ik niet gedaan. Werd bij mijn Killinger draaibank ten stelligste afgeraden.
dat heb je mooi opgelost. Dat geeft inspiratie.

groeten

ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Zutphen staat niet op de planning vandaag. Grote evenementen met veel drukte en lawaai zijn niet mijn ding. Ik verlies mezelf en genieten of concentreren zit er niet in.
De stabiliteit van de Union Graduate is inderdaat niet optimaal. Ik heb de longbed, die zal waarschijnlijk al iets stabieler zijn. Contructief gezien is de oorzaak waarschijnlijk het bouwconcept. Een relatief smalle voet en topzwaar. Een minimale afwijking in de vloer zorgt ervoor dat de draaibank wiebelt (ze draagt dan op slechts drie punten). Door de constructie wordt dit wiebelen versterkt met trillingen tot gevolg.
Vanwege de stabiliteitsproblemen en gemakkelijk trillen heb ik de draaibank op een volledig vlakke ondergrond geplaatst. Dat zijn twee stukken arduinen vensterbank die ik toevallig in een container puin bij de buren heb gevonden. Tussen de vloer en het arduin zit ramenkit. De kit zit tussen folie om kleven met de vloer te vermijden. Arduin op de kit gelegd en draaibank er op gezet zodoende dat het hele zaakje stabiliseerde. Nu staat de draaibank volledig stabiel zonder wiebelen.
Toerental bij onregelmatige stukken is afhankelijk van werkstuk, maar alleszins beter dan draaibank direct op de vloer.
Vastschroeven heb ik niet gedaan. Werd bij mijn Killinger draaibank ten stelligste afgeraden.
De mijne staat op een speciaal gemaakt pallet die heb ik op 4 poten gezet en WP gesteld maar toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Zal hem nog maals stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.