Schaaf experiment.

D

DervishD

Guest
Met een schaaf met de vouw naar beneden, een standaard bankschaaf dus, kun je een achtervouw gebruiken om de snijhoek te veranderen. Maak je daar een achtervouw van 5 graden aan dan kom je uit op een snijhoek van 50 graden (de zogenaamde York pitch). Dat werkt heel goed op bv heel warrig hout met veel kruisdraad om uitscheuren te voorkomen. Zo heb ik een nummer 4 met een extra schaafbeitel met een achtervouw van 5 graden. Eén schaaf, 2 schaafbeitels en dan kun je alles schaven wat je maar wilt. Zo kwam ik ook op het idee om aan de reserveschaafbeitel van mijn lagehoekschaafje een achtervouw te maken. Dit werkt natuurlijk niet als je een rechte keerbeitel hebt. Het moet voor dit gebruik een keerbeitel zijn die bol staat aan de onderkant.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De vrijloophoek is de hoek tussen het hout en de beitel, zeg maar, aan de onderkant bij een schaaf. Het maakt niet uit welke kant de vouw op wijst, naar boven of naar beneden. Bij deze low angle schaven wordt de vrijloophoek gegarandeerd door de hoek van het beitelbed, tenzij je er zoals Dervish beschrijft, een extra achterhoekje aan slijpt.

En die vrijloophoek heb je dus nodig. Hoe dieper je snijdt hoe meer vrijloop hoek je nodig hebt (zoals Trilliwillie schrijft) en als de beitel slijt raak je geleidelijk steeds meer vrijloophoek kwijt. Bovendien als je de vouw bij zo'n low angle schaaf extra steil slijpt, dus een hogere snijhoek creeert, heb je ook meer vrijloophoek nodig. Daarom is het het beste om met een gezonde hoeveelheid te beginnen, vandaar die 12 graden van de low angle schaven. En vandaar het advies om bij de standaard schaven de vouw niet steiler dan 35 graden te schaven (vrijloophoek is 45 -35 = 10 graden).

In het specifieke geval van Dervish (schaven van de zijkant van multiplex) wil ik best geloven dat dat het "chippen" van de beitel helpt voorkomen, omdat er meer staal achter de snede staat. Een geval van een keuze tussen twee kwaden, versneld verlies van de vrijloophoek door de normale slijtage, versus het chippen van de snede door de lijmlagen in het hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.