Rubberwood keukenfronten / kastenwand

Mark Bouwer

Nieuw lid
21 sep 2022
2
0
Nederland
Ik overweeg om van rubberwood een kastenwand in de keuken te maken gezien dit hout ook in de traptreden gebruikt wordt. Nu is dit massief hout wat zal "leven" en dus krom zou kunnen gaan trekken....

Nu zou ik metalen strippen kunnen gaan infrezen. Heeft iemand hier ervaring mee ? hoe zou ik dat het beste kunnen doen (tekeningetje ?) en zijn deregelijke strippen ook ergens te koop ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

het rubberwood dat ik ken, is heel stabiel
dat zijn panelen uit korte stroken die gevingerlast zijn

je kan het ons onbekend ontwerp zo aanpassen dat je overal verbindingen hebben die het hout in een greep houden

wil je toch verstevigen, zoek hier dan naar een recent draadje waar eiken fronten een metalen strip kregen
 

Mark Bouwer

Nieuw lid
21 sep 2022
2
0
Nederland
Bedankt voor de reactie ; ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoeld met : "ontwerp zo aanpassen dat je overal verbindingen hebben die het hout in een greep houden"

Het zouden lange deuren moeten worde ; 60 breed, 200 hoog 20mm dik ; met lamellen in langsrichting. Zover ik weet wordt rubberwood panelen niet kruislings verlijmt....

Maar ik begrijp dat jij het wel zou aandurven om deze deuren te maken zonder ingefreese versteviging in dwarsrichting ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het zouden lange deuren moeten worde ; 60 breed, 200 hoog 20mm dik ; met lamellen in langsrichting.
hiermee wordt een tipje van de sluier rond het ontwerp opgelicht
mogen we de rest van het ontwerp ook zien ?
Maar ik begrijp dat jij het wel zou aandurven om deze deuren te maken zonder ingefreese versteviging in dwarsrichting ?
het blijft afwachten hoe dat rubberhout zich gaat gedragen
20 mm is anders dan 40 mm
en een deur van 2.000 gedraagt zich anders dan een zijpaneel
je kan boven- + onderaan in de kopse kanten een profiel infrezen
dat blijft onzichtbaar
op andere plaatsen wordt het een moeilijk evenwicht tussen infreesdiepte + overblijvende paneeldikte
vermits de panelen reeds verlijmd zijn, kan je de techniek van dwarse staven in een ander draadje, waarnaar ik verwees, niet gebruiken
hier zie ik enkel opliggende latten/profielen mogelijk
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Misschien heb je wat aan deze tip: roestvrijstalen buis erin plaatsen (bij 7:39):

Alleen moet je dan wel vrij precies kunnen boren (weet niet wat voor machines je hebt).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.