Robland K26 vragen

Teun T

Nieuw lid
26 sep 2023
9
1
Wijchen
Beste houtcollega's

Ik heb sinds kort een Robland 5 in 1 machine (uit de erfenis van opa) Heerlijke degelijke machine voor klussen rondom het huis. Nu heb ik hier een paar vragen over.

  • Weten jullie welk type het is? Het lijkt een K26, maar het staat er nergens op... Machine werkt op 220v.
  • Omdat ik de werkplaats een beetje stofvrij wil houden heb ik al een mooi afzuigsysteem. (cycloonfilter met opvangbak). Bij een de vandiktebank zit een afzuigpunt, maar bij de zaagtafel niet. wat is jullie ervaring wat de beste plek op de machine is om af te zuigen?
  • Het zaagblad kan onder een hoek gezet worden, alleen dit gaat maar tot 44 graden. Ik heb alles schoongemaakt en bekeken, maar ik krijg het blad met geen mogelijkgeid op 45 graden. Is dit een bekend iets?


IMG_20230805_153753.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Hallo Teun, welkom op het forum!

Robland is een degelijk merk, waar je veel mee kunt. Waarschijnlijk zit er op de draadstang waarmee de schuinverstelling wordt geregeld een eindstop die je mogelijk kunt verstellen. Zal een soort moer kunnen zijn die met een (imbus)schroef op de draadstang gezekerd is. Je kunt eens onderzoeken of er zoiets aanwezig is.

Een Robland gebruiker uit de VS heeft heel veel info over de Robland op het internet staan, kijk hier maar eens: Robland X31 Stuff Index

Ook is er een Robland forum waar je veel informatie kunt vinden: roblandx31 groups.io Group

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
De zaagafzuiging zit bij mijn K26 op jouw foto gezien op de linker zijwand onderin. De vandiktebank en vlaktafel heeft bij mij 2 losse zelfgemaakte bakken die je op de tafel moet positioneren en dan heb je een goede afzuiging.20210213_153238.jpg
Deze voor vandikte
20210213_153300.jpg20210213_153306.jpg20210213_153314.jpg20210213_153350.jpg
deze is voor de vlakbank

groet Fred
 

Teun T

Nieuw lid
26 sep 2023
9
1
Wijchen
Wat een goed en duidelijke antwoorden! Na wat onderzoek denk ik dat ik een K210 of K260 model heb.

Bij mij zit onder de zaagtafel helemaal niks qua afzuigmogelijkheid. Ik ga van staal een bakje, halve cirkel vorm maken, wat onder het zaagblad zit, dan kan ik daar een stuk ronde buis aanlassen om af te zuigen. Dit bakje hang ik dan aan de ophaning van het spouwmes, dan blijft het bakje mooie parallel met de zaagtafel. Ik denk dat ik dan het meeste zaagsel afvang. Ik zal er foto's van gaan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
Voor de zaag is het oportuun om stofafzuiging te voorzien bovenaan door bijvoorbeeld een afzuigkap te plaatsen op het spouwmes. Het meeste stof ontstaat evenwel onderaan. Een familielid maakte met een 3D printer voor mij dit exemplaar dat ik gemakkelijk op mijn festool stofzuiger aansluit. Het is vastgemaaakt op de steun waar ook het spouwmes op bevestigd is en het beweegt op en neer met de zaag.
 

Bijlagen

  • Stofafzuiging Robland.JPG
    Stofafzuiging Robland.JPG
    58,5 KB · Weergaven: 37
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Teun T

Nieuw lid
26 sep 2023
9
1
Wijchen
Dat is precies hoe ik het wil maken, maar dan van staal. Is het mogelijk de 3d file te delen? Dan kan ik kijken wat het bij bijvoorbeeld Shapeways kost om te laten printen.

En werkt het goed?
 

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
Ja het werkt goed. Het gebeurt wel eens dat er dunne stukjes hout het aansluitingsstuk op de stofzuiger blokkeren. In combinatie met een bovenafzuiging heb je vrijwel geen stof meer. De 3d file heb ik niet in mijn bezit.
Het printen was niet duur.
 

Teun T

Nieuw lid
26 sep 2023
9
1
Wijchen
Vandaag vast even de hele zaagophanging gedemonteerd om overal beter bij te kunnen. De sleuven van de gradenverstelling zaten inderdaad vol zaagsel. Nu haal ik 48 graden, dus dat is prima! Volgende stap is een opvang/afzuig bakje lassen.
 

Teun T

Nieuw lid
26 sep 2023
9
1
Wijchen
Ik heb de messen van de vlakbank laten slijpen. Nu wil ik deze terugplaatsen en stellen, Maar ik heb geen originele stelmal van Robland. Weet iemand hoe hoog de messen boven de rol horen te staan?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Ik had bij mijn machine ook geen gegevens, maar ik heb ze zo gemonteerd dat de schuine kant bij de wals begon. Daar heb ik van die chinesium stelblokjes op af gesteld en dat werkt tot nu toe goed.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de messen van de vlakbank laten slijpen. Nu wil ik deze terugplaatsen en stellen, Maar ik heb geen originele stelmal van Robland. Weet iemand hoe hoog de messen boven de rol horen te staan?
is een standaardvraag, dus los van het type vlakbank
leg aan beide uiteinden van de as een vlakke strook op de afvoertafel, laat de messen omhoog komen tot ze er tegen steunen, draai de bouten/schroeven/enz die je tussen de stroken kan bereiken aan, verwijder de vlakke stroken en draai de bouten/schroeven/enz die er onder zaten aan
controleer de afstelling door een vlakke plaat die minstens bijna even breed als de messen is, op de afvoertafel te leggen
druk niet op die plaat
draai aan de as
als de messen die plaat max 10 mm mee nemen, dan zijn ze goed afgesteld
 

Teun T

Nieuw lid
26 sep 2023
9
1
Wijchen
Ik kan de hoogte van de afvoertafel ook stellen. Dus bovenstaande methode kan ik alleen gebruiken om de messen vlak te stellen. Ik moet een basis instelling zien te vinden. Maar de schuine kant van de messen ongeveer gelijk of iets hoger dan de rol lijkt me een goed begin. Ik heb in iedergeval de aan en afvoertafel vlak gesteld met de rol.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan de hoogte van de afvoertafel ook stellen. Dus bovenstaande methode kan ik alleen gebruiken om de messen vlak te stellen. Ik moet een basis instelling zien te vinden. Maar de schuine kant van de messen ongeveer gelijk of iets hoger dan de rol lijkt me een goed begin. Ik heb in iedergeval de aan en afvoertafel vlak gesteld met de rol.
afvoertafel en messen dienen op mekaar ingesteld te zijn
hoogtes dienen parallel te staan
ook aanvoer- en afvoertafel dienen parallel te staan
standaard stel je de messen op de aanvoertafel in, en niet de aanvoertafel op je messen, tenzij de verschillen te groot zijn
de dikte van de afname bepaal je met de hoogte-instelling van de aanvoertafel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Het is een vlak en vandikte bank. Je wil de messen gelijk met de vandikte tafel hebben, want die kan je bij mij niet stellen. Daarna pas je de vlak tafels aan, want die kan ik wel beide stellen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb de messen van de vlakbank laten slijpen. Nu wil ik deze terugplaatsen en stellen, Maar ik heb geen originele stelmal van Robland. Weet iemand hoe hoog de messen boven de rol horen te staan?
 

Teun T

Nieuw lid
26 sep 2023
9
1
Wijchen
Messen zijn gesteld. Begonnen bij de ondertafel en de rol. Met meetklokje van de draaibank erbij.

Hier wat foto's van de onderafzuiging: IMG_20231004_140902.jpg

IMG_20231007_145612.jpg

Moet komende dagen flink wat eiken balkjes vlakken/zagen dus gaan we het systeem eens goed testen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.