Review van een accu kantenfrees (Makita LXT)

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Goedemiddag,

Onlangs kwam ik tijdens het scrollen op Marktplaats een advertentie tegen van een accu kantenfrees. Na het wat heen-en-weer berichten met de verkoper heb ik besloten de machine aan te schaffen voor een kleine €70,- (ik heb de machine dus niet gekregen voor de review). In de advertentie staat dat de frees geschikt is voor de accu's van Makita (LXT). Ik heb echter geen accu's van Makita maar van Dewalt. Om de frees te kunnen gebruiken met mijn Dewalt accu's heb ik een bijpassende adapter nodig. Ook deze kon geleverd worden tegen een bedrag van €17,50. Verzendkosten waren €3,99 en het pakketje werd via DHL verzonden en werd een dag later al thuisbezorgd. Het pakket zag er goed uit. De doos met de frees er in was netjes verpakt en de ruimte was gevuld met papier om schade te voorkomen.

De frees is besteld via Marktplaats bij DeNico-PoWer

Marktplaats link: ≥ Boven frees kanten frees 5 snelheden voor Makita 18V LXT — Gereedschap | Freesmachines — Marktplaats

Website link: Home

Eigenschappen van de frees:
  • Koolborstelloze machine
  • Wordt geleverd met drie spantangen van 6, 6,35 en 8mm
  • Wordt geleverd met zijgeleider
  • Heldere led verlichting tijdens het frezen
  • Makkelijk freesjes verwisselen met één sleutel
  • Instelbare snelheid van
    • 10.000 tm
    • 15.000 tm
    • 20.000 tm
    • 25.000 tm
    • 30.000 tm
Netjes verpakt en opgestuurd.
image0.jpeg

De inhoud van de doos. Compleet met accu adapter, geleider, freeswissel sleutel, extra spantangen (6mm, 6.35mm en 8mm) en een duidelijke Engelstalige handleiding.
image1.jpegimage10.jpeg

Een rondje om de frees. Wat opvalt is het gewicht. Ik heb ook een Makita RT0700 kantenfrees welke nagenoeg verglijkbaar is, ook qua gewicht. Het enige duidelijk verschil is dat de voet anders is. Bij de Makita is deze van aluminium en bij deze frees geheel van stevig plastic. Het kan ook niet anders voor deze prijs zou je zeggen. Verder zitten inkepingen op de behuizing van de frees maar er is geen tandwieltje op de voet om deze te verstellen. Verstellen gaat ondanks geen tandwiel gemakkelijk en nauwkeurig.
image2.jpegimage3.jpegimage4.jpeg

De adapter sluit mooi aan op zowel de frees als mijn Dewalt accu's. Een leuke verrassing is dat ik nu ook de mogelijkheid heb om een USB kabel te gebruiken. Handig om bijvoorbeeld mijn telefoon op de te laden.
image5.jpegimage6.jpeg
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Het geheel ziet er dan als volgt uit. De adapter maakt het wel iets hoger maar daardoor heb ik niet het idee dat hij onstabieler wordt.
image7.jpeg

Ik had niet het idee dat ik verlichting zo nodig zou hebben. Het is echt heel fijn tijdens het werken met de frees dat er wat extra licht is.
image8.jpeg

In de video zie je dat er eerst op het slotje gedrukt moet worden voordat de machine aangezet kan worden. Wanneer er op het slotje gedrukt wordt, gaat ook meteen de led verlichting aan. Na het frezen staat de machine vrijwel direct stil. Dit is wel erg fijn. Je kan de frees dan meteen wegleggen zonder dat het freesje nog draait.

Afgerond randje met de frees op een stukje vuren.
image9.jpeg

Mijn conclusie is dat de frees doet wat hij hoort te doen. Hij maakt veel minder lawaai dan de stekker versie en staat vrijwel direct stil na het uitzetten. De verlichting en het feit dat de frees "draadloos" is, is erg prettig. Voor een kleine €70,- raad ik de frees dan ook aan.
 

jorisvh

Post veel

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
die lijkt "sterk geïnspireerd op" de accu versie van de Makita RT0700, de DRT50, die kaal >150€ kost.

als je zin hebt om hem zelf uit china te halen en wat langer te wachten, kan je een identiek uitziende set met geleider en spantangen voor 53€ in huis halen.
Klopt inderdaad. Via het bedrijf waar ik heb heb aangeschaft heb je hem sneller in huis en heb je geen gedoe met garantie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De vraag is of die frees van alie niet een namaak is. Ik was laatst op zoek naar een digitale schuifmat van mitutoyo en die van alie waren de helft goedkoper maar namaak. Zelf heel goed als je niet weet waar je kijken moet. Gelukkig is er youtube en daar staan de verschillen. Nu zeg ik niet dat dit bij deze frees ook het geval is maar Makita is niet gelukkig met deze zaken.
 

jorisvh

Post veel
Die frees van Ali is, net zoals die frees van TS, duidelijk gecopieerd van Makita (en waarschijnlijk dus een schending van de rechten van Makita).
Die laatste heeft zelfs de moeite gedaan een kartonnen doos te maken die op een van Makita lijkt.
Ze hoeden zich er wel voor om de toestellen Makita te noemen (enkel “voor Makita accu@ - waardoor je ze dan toch vind als je op Makita zoekt).
Het is allicht geen toeval dat je ze bij Ali niet vanuit een EU land kan laten versturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Wim Kluck

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Het moge wel duidelijk zijn dat het een kopie van de makita is. Desalniettemin werkt hij prima en dat voor een fractie van de makita prijs.
 

jansmits01

Nieuw lid
12 aug 2023
1
0
Amsterdam
Het geheel ziet er dan als volgt uit. De adapter maakt het wel iets hoger maar daardoor heb ik niet het idee dat hij onstabieler wordt.
Bekijk bijlage 134205

Ik had niet het idee dat ik verlichting zo nodig zou hebben. Het is echt heel fijn tijdens het werken met de frees dat er wat extra licht is.
Bekijk bijlage 134206

In de video zie je dat er eerst op het slotje gedrukt moet worden voordat de machine aangezet kan worden. Wanneer er op het slotje gedrukt wordt, gaat ook meteen de led verlichting aan. Na het frezen staat de machine vrijwel direct stil. Dit is wel erg fijn. Je kan de frees dan meteen wegleggen zonder dat het freesje nog draait.

Afgerond randje met de frees op een stukje vuren.
Bekijk bijlage 134207

Mijn conclusie is dat de frees doet wat hij hoort te doen. Hij maakt veel minder lawaai dan de stekker versie en staat vrijwel direct stil na het uitzetten. De verlichting en het feit dat de frees "draadloos" is, is erg prettig. Voor een kleine €70,- raad ik de frees dan ook aan.
Dank voor jouw review.
Zou jij de link willen delen waar je de accu adapter hebt besteld?

Vr dank
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Dank voor jouw review.
Zou jij de link willen delen waar je de accu adapter hebt besteld?

Vr dank
Om de frees te kunnen gebruiken met mijn Dewalt accu's heb ik een bijpassende adapter nodig. Ook deze kon geleverd worden tegen een bedrag van €17,50

 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Eerlijk gezegd vind ik dit zeer dicht tegen oplichting aanleunen. De machines worden gepresenteerd met een Maktia systainer. Wie even niet goed oplet denkt effectief een originele Makita machine gekocht te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en Houtsoort

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Volgens mij wordt deze frees ook vaak onder de merknaam Katsu verkocht, heb die al een paar keer langs zien komen. Van wat ik me kan herinneren over het algemeen best goede reviews, vooral voor de prijs.
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Ik blijf toch maar bij m’n DRT50.
Een freesje rondslingeren met dertigduizend toeren per minuut in een Chinese kloon die niet dezelfde productie controle heeft gehad als het origineel… ik pas
Daarnaast vind ik het niet erg om een fabrikant te sponsoren voor de ontwikkeling van mooi gereedschap. Binnen redelijke grenzen natuurlijk.

Sebastiaan van Gotools heeft onlangs ook een vergelijkende test gedaan tussen deze kloon en de Drt50
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Ik blijf toch maar bij m’n DRT50.
Een freesje rondslingeren met dertigduizend toeren per minuut in een Chinese kloon die niet dezelfde productie controle heeft gehad als het origineel… ik pas
Daarnaast vind ik het niet erg om een fabrikant te sponsoren voor de ontwikkeling van mooi gereedschap. Binnen redelijke grenzen natuurlijk.

Sebastiaan van Gotools heeft onlangs ook een vergelijkende test gedaan tussen deze kloon en de Drt50
Eens op de gotools.de site gezocht, maar ik kan die test niet 1,2,3 vinden. Heb je misschien een linkje?
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
@Rdl Je was me net voor, ik wilde juist het linkje posten.

Helemaal objectief is het filmpje niet. Maar het kijkt wel lekker weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik blijf toch maar bij m’n DRT50.
Een freesje rondslingeren met dertigduizend toeren per minuut in een Chinese kloon die niet dezelfde productie controle heeft gehad als het origineel… ik pas
Daarnaast vind ik het niet erg om een fabrikant te sponsoren voor de ontwikkeling van mooi gereedschap. Binnen redelijke grenzen natuurlijk.

Sebastiaan van Gotools heeft onlangs ook een vergelijkende test gedaan tussen deze kloon en de Drt50
HaHa. ben daar niet zo bang voor.

Een tijdje terug de Performance aangeschaft ook brushless geweldige machine heb hier over ook een postje over gemaakt op dit forum..

Groetnis,

Roeland
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Verschil is dat producten die je bij Aldi/Lidl/Action e.d. koopt aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen. Daar hebben Aliexpress en BangGood en soortgelijken geen "last" van.

Je kunt daar mooie koopjes vandaan halen hoor, maar de veiligheid en betrouwbaarheid is wel iets om rekening mee te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Emilio

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Dankjewel

Ik heb het bekeken maar het is vooral veel gepraat en dat de spullen die je bij de kloon krijgt niet van de beste kwaliteit zijn. Dat kan je wel verwachten voor die prijs natuurlijk.
Maar of de machine, de motor nou zo slecht is? Ja een stukje frezen en dan een wiebellijntje maken. Dat kan met de Makita ook. Haal dan de machines helemaal uit elkaar en laat zien waarom die kloon zo slecht is.
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Dankjewel

Ik heb het bekeken maar het is vooral veel gepraat en dat de spullen die je bij de kloon krijgt niet van de beste kwaliteit zijn. Dat kan je wel verwachten voor die prijs natuurlijk.
Maar of de machine, de motor nou zo slecht is? Ja een stukje frezen en dan een wiebellijntje maken. Dat kan met de Makita ook. Haal dan de machines helemaal uit elkaar en laat zien waarom die kloon zo slecht is.
Wie zegt dat de kloon “zo slecht is”? Omdat er geen Makita op staat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.