Replica werkplaatsdeuren en regen problemen: advies gevraagd

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hallo iedereen,

ik weet niet of dit de juiste plek is om mijn vraag te stellen, maar bij deze: vorig jaar hebben wij een pui laten slopen die in de jaren 60 was geplaatst. Deze winkelpui verving toen de oorspronkelijke wagenmakers / werkplaats pui van 1926. Afgelopen jaar hebben wij deze pui weer zo goed als mogelijk laten reconstrueren en zijn erg blij met het resultaat: replica's van de gietijzeren ramen en replica van de grote werkplaatsdeuren. Die laatse zijn door mijn schoonbroer gemaakt, die is handig met houtbewerking en heeft veel professionele grote apparatuur. Het was een hele klus om ze te bouwen maar ik ben er zeer tevreden over: massief eikenhout, want we wilden graag kwaliteit en duurzaamheid, maar dus wel historisch verantwoord. Het zijn grote paneeldeuren geworden die je nauwelijks met 2 personen kunt tillen.

Nu komt het probleem: het hout blijkt flink te bloeden en werken. De deuren ogen wel volledig recht, maar bij de gefreesde randjes rondom de panelen zit een heel klein kiertje. Hopelijk verduidelijken de foto's dit. Ik zag dit al toen ik de deuren ontving en ging schilderen met lijnolieverf. Ik heb die kiertjes met een damp-open plamuur gevuld op basis van krijt en lijnolie en daarna afgelakt. Dat heb ik afgelopen najaar gedaan. Rond die tijd zijn de deuren ook geplaatst. Enkele weken / maanden later heb ik dat nog eens herhaald omdat ik zag dat het kiertje door werking weer terug kwam. Het gaat om het onderste paneel, hier waait regen tegen de deur en drupt langs het paneel naar beneden en gaat zo het kiertje in van het onderste gefreesde randje van het paneel.

Een ander probleem is dat bij wind met zuidelijk component (bijv. zuid westen wind) de regen onder de kier tussen natuurstenen drempel en deur naar binnen waait. De deur staat op het zuiden en de deur draait naar binnen. (zoals dat bij het originele exemplaar ook het geval was). Ik heb al overlegd met onze aannemer die de muur heeft geplaatst en met mijn schoonbroer, en die heeft nog een weldorpel gemaakt die het probleem heeft verminderd, maar bij flinke wind uit het zuiden / zuid westen blijft het naar binnen waaien en zie je plasjes water, vooral aan de beide zijkanten van de deur en in het midden. Dat zijn ook de plekken waar geen weldorpel zit.

De ge-egaliseerde vloer, die ik nog wil betegelen, kleurt bruin van het bloed uit het hout dat via regenwater binnen komt. Eergisteren zag ik aan de binnenkant van de paneeldeur dat bij het onderste gefreesde randje ook water naar binnnen drupt, heel langzaam. Dat is alleen als het flink waait en regent zoals eergisteren het geval was. Kennelijk drupt het water via de voorzijde van het paneel onderin naar binnen en komt er aan de binnenkant weer uit.

Ik ben nogal een persoon dat de vervelende eigenschap heeft zich overal druk over te maken. Ik wil de deur graag in goede conditie houden, maar dit geeft mij geen heel goed gevoel. In feite zijn er twee problemen:

* water lekt via onderste paneel rand in deur en komt aan binnenkant er weer uit
* water waait tussen drempel en deur naar binnen

Kunnen jullie misschien iets zeggen over wanneer het hout gaat rotten? Kan ik dit nog enkele maanden aanzien tot het droog wordt? Mijn plan is om op droog weer te wachten en de deur uit te laten drogen en dan de dunne kiertjes onderaan de panelen waar water in komt weer dicht te plamuren en weer te lakken. Of hebben jullie betere alternatieven?

En hebben jullie nog tips wat ik tegen het naar binnen waaiende regenwater kan doen?

Hierbij wat afbeeldingen:

20230110_200053_copy_1200x900_resultaat.jpg20230110_200139_resultaat.jpg20230110_200212_copy_1200x900_resultaat.jpg20230110_200224_copy_1200x900_resultaat.jpg20230110_200328_resultaat.jpg20230113_103056_resultaat.jpg20230113_103104_resultaat.jpg20230113_103128_resultaat.jpg20230113_103148_resultaat.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar beide fenomenen zijn onlosmakelijk gevolg van de gekozen oplossingen. Panelen in buitendeuren zullen altijd inwateren. Zaak is dat het water er niet in blijft staan, maar weg kan lopen. Ramen hebben om deze reden altijd glaslatten die kunnen ventileren. En om het inwaaien van regen te voorkomen, wordt bij een moderne voordeur gewoon een rubber profiel toegepast.

Ik weet in ieder geval wel dat ze in 1926 zich niet zo druk maakten om iets wat een werkplaats was.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik zou ook bij deze oplossing een rubber profiel onder de deur plaatsen, dat is in het algemeen wel afdoende.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Bij binnendraaiende deuren zit de opstand van de onderdorpel aan de buitenkant. Daar valt de deur tegen aan. De bovenkant is een klein beetje schuin naar buiten aflopend. De weldorpels vallen daar over heen. De weldorpels sluiten zo goed mogelijk op de neuten aan en op elkaar in het midden door een schuine overlap. De onderkanten van de weldorpels zijn schuin aflopend naar buiten en voorzien van een waterhol aan de straatkant. Bij rechte panelen, zitten de lijsten aan de binnenkant van de deur vast aan het deurhout gefreesd. Aan de buitenkant zijn ze los, net als glaslatten. Meestal worden er een aantal gaten van uit de sponning schuin naar buiten geboord, zodat water wat in de sponning komt naar buiten wordt afgevoerd. Deze gaten komen uit in de weldorpel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
het zijn mooie deuren !
maak je geen zorgen om het eikenhout
onbeschermd kan dat jaren tegen de regen
panelen krimpen en zetten uit met de temperatuur
is jouw plamuur even elastisch als (overschilderbare) kit ?
boringen vanuit de sponning naar de weldorpel, zoals @chevy66 aanstipt, blijven nuttig
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor al jullie reacties en comlimenten! Het was ook wel uitzonderlijk en erg slecht weer de afgelopen tijd, misschien wordt het een record qua neerslag, en de wind was hier in het noorden ook fors, en dan ook regelmatig uit het zuiden, precies op de deur dus...

@ZotVanHout als ik het goed begrijp heeft het vocht dus in die paar maanden geen negatieve invloed op het hout ivm rot, dat is fijn om te horen!

De plamuur is op lijnolie / krijt basis, volgens mij is het van Rubinol. Ik verwacht niet dat het erg elastisch zal zijn. Hebben jullie evt. nog adviezen mbt een flexibel vulmiddel dat ecologisch verantwoord is (liefst zo veel mogelijk op basis van natuurlijk afbreekbare stoffen) en duurzaam? Zelf gebruik ik voor het vullen van hout (bakgoot schroefgaten en kieren e.d.) KochiToon 1toFix, dus ik ga dat bedrijf ook even navragen of ze iets hebben dat flexibel is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Daar zitten de gehengen mee vast. De deuren draaien naar binnen, dus de gehengen zitten aan de binnen kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij gewoon zwarte slotbouten. De dorpel ligt normaal tussen de neuten. Een dorpel verslijt, die wil je kunnen vervangen zonder de neuten weg te moeten halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Hoewel eiken niet gaat rotten op de korte termijn als het nat word. Ik zou wel zorgen dat er zo weinig mogelijk inkomt. Het moet er namelijk ook uit voor je gaat afschilderen. Ik zou het een tijdje alleen in de grondverf laten staan dan kan het vocht eruit. Wel even meten voor je gaat afschilderen moet minder dan 14% zijn.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@wim: dan voor je advies; de deuren zijn met lijnolie verf geverfd, dat zou damp-open moeten zijn, en alle vulmiddelen die ik voor kieren heb gebruikt vorig jaar zijn ook damp open / op natuurlijke basis, dus ik verwacht dat dat nog niet het slechtste is voor uitdrogen als ik het goed begrijp. Ik zal ook even met mijn vochtmeter de vochtigheid opmeten zodra ik wil gaan vullen / schilderen, goede tip! Het is dan eerst maar even geduld hebben (vind ik lastig) en niets doen, totdat het hout die 14% of lager heeft bereikt...
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Ik heb nog wel een nieuwe vraag: ik verwacht dat het nog wel enkele maanden gaat duren voordat ik de kier bij het onderste paneel aan de buitenzijde kan dichten. Tot die tijd blijft er regen in lopen. Is het nog raadzaam een tijdelijke noodmaatregel te nemen zoals een duct-tape er boven overheen plakken? Dat vind ik niet echt fraai om te zien, maar dan wordt het water wel afgevoerd en kant het ook nog ventileren...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Heb je je afgevraagd waarom de boel zo snel is gaan lekken? Is het op de juiste manier aangebracht? Is het juiste product gebruikt? Zijn er beschadigingen ontstaan waardoor er vocht in is gekomen? Ik heb geen verstand van alle "natuurlijke" verfproducten alleen van de "echte" ;) . Wat ik wel weet is dat hele oude lijnolie producten nog best wel flexibel zijn. Ook na 80 jaar. Dan is het wel een binnen toepassing. Mijn ervaring met de natuurlijke producten is dat je ze vaker moet bijwerken c.q. overschilderen. Dit is zeker geen waarde oordeel want ik vind dat olieverfen een hele mooie bolle glans hebben.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
De panelen en de deur zijn volgens mij 2 verschillende materialen daardoor krimpen of werken ze ook anders waardoor de naad tussenin open komt te staan. Hierdoor komt er vocht in wat het erger maakt. Vroeger werd er welpasta voor gebruikt.
Nu word er meestal flexibele kit en glasband gebruikt om beweging op te vangen
Maar vraag me af dat bouten en en eventuele bevestigsmiddelen zijn gebruikt die tegen het looizuur kunnen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
De panelen en de deur zijn volgens mij 2 verschillende materialen daardoor krimpen of werken ze ook anders
zelfs wanneer de kader van de deur en de panelen uit hetzelfde hout zijn, werken ze ongelijk
de regels van de kader (horizontaal) lopen met de draad van het hout mee
de draad van de panelen (vertikaal) staat haaks op die van de regels
hout beweegt meer in de breedte dan in de lengte
horizontaal gezien bewegen de panelen meer dan de regels, waardoor ze de naad open proberen te wrikken
oa om die reden onderbreekt men brede panelen door posten
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ten eerste een prachtig project. Ik heb altijd veel bewondering voor dot soort restauraties.

Ook het streven om zoveel mogelijk met “natuurlijke“ “ouderwetse” producten te werken verdient een pluim.

Ik zou in dit geval echter toch kijken of een moderne kit in het geval van die kieren de oplossing kan brengen.

Wat de dorpel betreft inderdaad earn rubber profiel, eventueel I gefreesd, zodat je het niet ziet. Of anders accepteren, dat dit inwateren bij deze constructie hoort. Dat zal vroeger ook zo geweest zijn. Idem voor het verkleuren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@ZotVanHout dank voor je interessante uitleg mbt werking van het hout van een paneeldeur. Zowel de panelen als de kaders zijn van Europees eikenhout. We wilden niet op kwaliteit en duurzaamheid bezuinigen. We hebben ook bewust voor een redelijk lokaal product gekozen. Het hout komt uit Frankrijk.

@Mickel Moen dank voor je reactie! Ik begrijp je punt, maar ik ben toch eigenwijs en kies zo veel mogelijk voor natuurlijke, damp open materialen. Ik heb inmiddels contact gehad met 1tofix / kochi, een bedrijf dat allerlei houtvulmiddelen maakt die dampopen zijn en meestal natuurlijk en van lokale productie. Heb daar al ervaring mee, maar wil daar iets proberen met fijnere structuur dan het spul dat ik nu heb. Ik geef toe dat het tegen kan vallen (dat het minder flexibel is dan een synthetische kit), maar ik heb een enorme afkeer voor synthetische kitten ontwikkeld doordat de vorige bewoner van ons huis dat heel veel verkeerd heeft toegepast in het hout van de raamkozijnen. Daar komen steeds weer haarscheurtjes en plekjes bij de lijnolieverf. Ik denk dat het te veel afsluit waardoor evt. opgesloten vocht niet uit kan dampen. En persoonlijk vind ik het vreselijk om die kit te verwijderen, het rekt en veert, breekt af, wordt door uv uiteindelijk slecht etc. Volgens mij ben ik 1 van de weinigen met zo'n afkeer voor kit :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Wat velen vergeten is dat je de moderne kitten ook om een bepaalde tijd moet vervangen. Ze worden hard en dan loopt water tussen glas en kit toch het hout in. Ik heb bij klanten regelmatig de kit eruit gesneden. Het was dan ook duidelijk want er zat groene alg tussen glas en kit. Misschien is alg niet het juiste woord.
Zwart komt ook voor dat zal dan wel schimmel zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.