Renovatie werkplaats

knuckle

Nieuw lid
17 nov 2012
6
1
Voor de vloer ben ik zelf helemaal gek van pvc tegels.
Brandwerend, isolerend, vloeistofdicht.
Als je wat laat vallen, amper beschadigingen op je vloer, maar belangrijker op je werkstuk.
Minder vermoeide voeten en benen.

Op internet zijn verschillende systemen te koop, van eenvoudig zelf te leggen dmv kliksysteem(deze zijn zelfs verhuisbaar)
of systemen welke dmv verlijmen en lassen legt.

Prijs valt enigzins mee, zeker in verhouding met epoxy.
 

knuckle

Nieuw lid
17 nov 2012
6
1
NVT-Benelux_10680_image.JPG
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ow, een pijpenmaker, dan is er inderdaad geen werkbank van 100kg nodig. Ik zat met mijn hoofd bij grotere werkstukken :D<br><br>Maar misschien is het wel handig om er een massief werkblad op te leggen, gezien je er je kolomboormachine en andere op wil vastschroeven. Ik weet niet of een spaanderplaat de nodige stabiliteit zullen verzorgen voor je machines. Aan de andere kant heb ik het zelf nog nooit geprobeerd. En voor die prijs, kan je best eens proberen inderdaad :p<br>
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Daar had ik dus ook mijn twijfels over, maar ondertussen staat mijn draaibank al enkele maanden op een stuk van zo'n blad vastgeschroefd, en op die manier vastgeklemd met lijmklemmen op een ruwe, oneffen betonnen plaat. Gaat prima en alles blijft perfect vlak, dus ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in.
Je moet weten, zo'n 3.8cm melamine spaanderplaat van ikea is stevig genoeg om een overhang van 60+cm te hebben en op die overhang 90+kg te dragen zonder doorbuigen (lees: ik die op het aanrecht sta spullen op de bovenkasten te zetten, op een plaats waar er geen kastje maar een vrijstaande afwasmachine onder staat)

Sowieso is 75% van mijn werk handgepriel met schuurpapier en vijlen, dus ik moet eigenlijk voornamelijk comfortabel kunnen zitten en wat dingen neerleggen :)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Heren, vergeet niet dat dit geen werkplaats is om grote meubels en dergelijke te maken. Ik ben pijpmaker, zodoende zijn mijn afgewerkte producten nooit groter dan 25cm (dat is al énorm, meestal zitten we <15cm) en ze wegen nooit meer dan 200gr (meestal eerder 30-40gr).....

Ah, dat je de werkbank gebruikt om pijpen te maken en het feit dat je hem aan de muur schroeft werpt een ander licht op de zaak:D

Iets anders, waarom breng je niet eerst een afwerklaag aan (1 deel cement, 4 zand) om je vloer te vlakken, na het drogen nog een heel dun 'cementpapje' erover en je hebt een vlakke, stofvrije vloer.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ah, dat je de werkbank gebruikt om pijpen te maken en het feit dat je hem aan de muur schroeft werpt een ander licht op de zaak:D

Iets anders, waarom breng je niet eerst een afwerklaag aan (1 deel cement, 4 zand) om je vloer te vlakken, na het drogen nog een heel dun 'cementpapje' erover en je hebt een vlakke, stofvrije vloer.

Goede vraag. Ik denk voornamelijk dat ik niets ga doen aan de vloer. Die wil ik pérfect in orde hebben, dus dat ga ik làten doen. PVC tegelen kan ik uiteraard zelf wel, maar dat hele cementsmurrie gedoe wil ik me niet mee bezig houden. Ik heb net een jaar van verbouwingen achter de rug (nieuwe keuken, badkamer, vloeren, ramen, deuren, behang & verf, binnendeuren, ... terwijl we er woonden, ik en mijn zwangere vrouw) dus van sommige dingen heb ik écht genoeg.
Moest er je iemand weten die dit soort dingen goed kan, hoor ik het graag, want ik heb nog niemand gevonden...
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik kan me goed voorstellen dat je er even genoeg van hebt, ik heb het zelfde gevoel gehad na de renovatie van onze woning uit 1905. Het maken van een afwerkvloertje is echter opmerkelijk eenvoudig, het belangrijkste is geen smurrie te gebruiken maar de mortel erg droog te houden. De klusser die mij heeft laten zien hoe het moet (zijn naam was B. de Haas, maar hij kon werkelijk alles!) zei "pas op dat je niet te nat zand koopt".
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mja ik vrees toch voor mijn kunnen ivm waterpas leggen van de vloer en dan ook nog eens 7mm onder de deurdorpels...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Eindelijk komt er nog wat schot in de zaak. Het is ook zo enorm druk momenteel...

Eerst en vooral heb ik even een ideetje uitgetekend van hoe ik het nu wil gaan inrichten. Op schaal, maar niet precies tot in detail:
werkplaats.jpg

Verder heb ik een vloerder gevonden die me kan helpen met de vloer. Blijkbaar is het verschil tussen dorpel en diepste punt van de beton wel 11cm! Dat is gelukkig goed nieuws, want dat betekent dat er gewoon chappe kan gestort worden.

Ook heeft mijn lieftallige wederhelft helpen budget vrijmaken om beide deuren en het raam (bevatten alle 3 nog enkel glas van 50j oud) te kunnen vervangen door nieuwe PVC deuren en raam.

Wel zit ik nog met wat vragen, ik hoop dan ook dat iemand hier me kan helpen...

We wonen hier nu 2 jaar en de muren zijn zover ik kan zien prima droog langs binnen. Mijn plan voor wandisolatie was dus:
gevelsteen - binnensteen - dampopenfolie - houten raamwerk van 89mm met 90mm bouwplaat 201 (rockwool) - dampdichte folie - OSB platen.

Geen luchtspouw dus, want ik zou de wand willen vastzetten tegen de muur. Dit ook omdat ik (nog) geen plafond heb om anders de bovenste horizontale balk egen te zetten.
Het zou overigens zomaar kunnen dat de muur zelf al een spouw heeft (kan ik dat makkelijk nagaan? ik veronderstel met een gaatje boren).

Is dat een aanvaardbare manier van isoleren? Ik heb het "isolatie werkplaats" topic wel gevolgd, maar daar eigenlijk geen sluitend antwoord gevonden op mijn vraag.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
yep, uiteraard :)

De muren die je ziet in de tekening zijn 3m46 en 2m66, de werkplaats is nu 3m70 bij 2m90. ik reken dus 12cm per laag, 9cm aan isolatie & houten frame & 1.8cm aan OSB platen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Het zou overigens zomaar kunnen dat de muur zelf al een spouw heeft (kan ik dat makkelijk nagaan? ik veronderstel met een gaatje boren).

Kan je zien bij de ramen/deuren. De dikte hier gewoon opmeten. Je kan in het metselwerk zien welke steen gebruikt is, dus welke maat je kan verwachten (half steens of steens). Is de muur dikker dan de steen lang is, dan heb je een spouwmuur.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Gewoonte denk ik, de draaibank staat nu ook op die plek op een oud stenen muurtje met een betonnen plaat... Misschien heb je wel gelijk, bovendien is er aan die kant ook veel meer licht, want de muur die op de foto vooraan ligt bevat het enige raam in de ruimte...

In elk geval het overwegen waard, bedankt voor de tip!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De kolomboor was vroeger mijn meestgebruikte machine, tot ik de metaaldraaibank aangeschaft heb ( een myford Super 7). Sindsdien gebruik ik de kolomboor steeds minder.
Ik heb nog wat liggen puzzelen naar aanleiding van jullie tipes, maar kom toch steeds terug op de huidige configuratie. En wel om de volgende redenen:

- het hoekje rechtsachter is sowieso "verloren ruimte" tenzij als "uitloop" voor de draaibank. Als ik de tailstock van de draaibank wil kunnen halen moet de draaibank sowieso 20+cm van de muur blijven staan, en dan neem ze teveel plaats in als ik ze zet waar nu de slijpmachine staat.

- de kolomboor staat in huidige opzet wel midden op de werkbank, maar daar staat ze het minst in de weg. Meer naar links en ze stoort bij de draaibank, en als ik 'm zet waar nu de slijpmachine staat zit ik weer met de hendels te klooien langs de muur. Rechts van de kolomboor voorzie ik een afzuigtafel waarop ik met de dremel en schuurpapier e.d. aan de slag kan. Nogmaals: ik maak voornamelijk pijpen, dus mijn werkstukken zijn zelden groter dan 20x20 cm. Bovendien zet ik de kolomboor niet vast, die heeft genoeg gewicht uit zichzelf om stabiel te staan. Dus moest ie in de weg gaan staan dan kan ik 'm alsnog verplaatsen.


De belangrijkste elementen van mijn werkruimte zijn:
1) de draaibank
2) de lintzaag
3) de schuurmotor: onder de draaibank
4) de polijstmotor: links van de schuurmotor
5) de afzuigtafel

Op de draaibank & lintzaag na is dus ongeveer al mijn werk (zeker 70% van de tijd) comfortabel zittend op een stoel :)
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
soms maak ik ook wel eens groot spul, maar dat zijn dan eerder de 'steek eens wat in elkaar met schroeven' dingen, en dan jaag ik de auto van mn vrouw weer eens een paar weken uit de garage :-D
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De werken gaan eindelijk beginnen!
Gisteren heb ik met pijn in het hart de werkplaats leeggemaakt :( Nu zijn het alleen nog 4 kale muren en een dank...

Een half uurtje later had ik de lintzaag al weer aangesloten in de garage om te knutselen :p

Deze of volgende week wordt het raam vervangen en de deuren uitgebroken en dan kunnen we echt beginnen! Ondertussen heb ik ook van een bevriende architecte vernomen dat ik gewoon legaal zonder vergunning een zolder mag plaatsen in de werkplaats. Op die manier kan ik mijn plafond geïsoleerd krijgen (nu gaat het dak tot tegen het zadeldak) en krijg ik extra opslagruimte.

De structuur daarvan is ook al helemaal uitgedacht (steunbalken, raveeldragers met kepers van 63x175x2900mm, 18mm osb vloer, 12mm osb onderzijde, 17cm rotswol ertussen) en prijzen voor het hout zijn aangevraagd.
Op die zolder kan ik dan ook 90% van de leidingen laten lopen en de stofafzuiging zetten, zodat deze niet in de werkplaats ruimte inneemt.
Foto's van de lege werkplaats volgen vanavond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.