Problemen met verlijmen met epoxy

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Ik ben bezig met het verlijmen van een handvat voor een japans mes (zeshoekig).
Ivoor-alu-plexiglas zwart-alu- letterhout Dit was de eerste poging met 15 minuten Zap a gap epoxy. Na een dag in de klemmen losgehaald en enige tijd later valt het handvat en breekt op de overgang tussen alu-plexyglas. Met een beitel kon ik de andere zijde van het plexiglas zo lossteken.
Hierna de volgende poging. Plexiglas vervangen door ebbenhout en gelijmd met zap a gap 30 minuten epoxy. Weer gewacht en nu begonnen met schuren.
300mm schuurschijf op de draaibank en nu gaat weer de lijmnaad los. Ik moet wel zeggen dat er bij het schuren wel warmte ontwikkeld. het letterhout schuurt langzaam en het alu geleid de warmte prima.
Alle lijmvlakken zijn zuiver geschuurd en hierna afgenomen met aceton en na korte tijd gelijmd. Inmiddels zit het hand vat weer in de klem met bison epoxy.
IMG-20221014-WA0000.jpeg
Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Het is wel imitatie ivoor "elforyn"
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet gehinderd door feitelijke kennis zou ik idd verwachten dat plexiglas, lig zonder prep, slecht verlijmt met epoxy. Plexiglas voorwerpen (aquariumbakken b.v.) worden verlijmd door de kunststof te verweken met chloroform. Sommige houtsoorten zouden wellicht met aceton ontvet moeten worden, maar afgezien van die plexiglas zie ik geen grote problemen. Wellicht ouwe epoxy?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Niet echt ouder dan een jaar. De tweede keer heb ik geen plexiglas gebruikt maar ebbenhout. Kan de warmte die bij het schuren ontstaat zorgen dat de epoxy loslaat? Het alu wordt best wel warm.
Ik heb het nu met nieuw gekochte epoxy gedaan. Morgen echter geen tijd om er aan te gaan beginnen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
550
157
Zutphen
2 opmerkingen: ik begreep dat epoxy al rond 75 gra den zijn lijmkracht verliest. 2. In mijn ervaring is schoonmaken met aceton niet afdoende; bij polyservice is een schoonmaakmiddel wat wel werkt,kan even niet op de naam komen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Het is begrijp ik een twee componenten lijm met vullende werking. Dat vraagt eigenlijk om geruwde oppervlakken. Pers je de lijm er niet te veel uit? Er moet wel voldoende ruimte=lijm overblijven om de reactie te kunnen maken.
Verschillen in thermische expansie van de gelijmde materialen kunnen kan een lijmnaad snel en effectief mollen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Het is begrijp ik een twee componenten lijm met vullende werking. Dat vraagt eigenlijk om geruwde oppervlakken. Pers je de lijm er niet te veel uit? Er moet wel voldoende ruimte=lijm overblijven om de reactie te kunnen maken.
Verschillen in thermische expansie van de gelijmde materialen kunnen kan een lijmnaad snel en effectief mollen.
De oppervlakten zijn geschuurd met p 120. ik heb weinig lijm gebruikt omdat ik geen lijm in het gat voor de arend van het mes wil. Wel in de klemmen gezet maar er kwam nauwelijks lijm uit.
Dat van de verschillen in expansie zou zo maar kunnen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Ik denk niet dat het in jouw geval het verschil zal maken, maar toch nog deze toevoeging betreffende epoxy als lijm op aluminium.

Als ik bijvoorbeeld maatband op aluminium wil plakken, dan zorg ik ervoor dat ik het aluminium waar de epoxy niet moet komen afplak (o.a. omdat ik het niet zo fraai vind als daar allemaal krassen zichtbaar zijn). Daarna schuur ik de te lijmen delen en ontvet ik ze met industriële activator. Daarna laat ik de boel goed droog worden. Zodra dat het geval is breng ik de epoxy aan. Hiermee wacht ik liefst niet te lang, want anders vormt zich al snel een oxide-laag en die verlijmt echt veel minder goed. Bij het in contact brengen van de te verlijmen delen zorg ik dat alle lucht en vervuiling er tussenuit is, maar druk ik niet zo hard dat de epoxy er tussenuit wordt geduwd. Wat dat betreft heeft @Efvee een terecht punt, want er moet wel voldoende epoxy overblijven om zijn werk goed te kunnen doen. Dat hoeven geen dikke klodders te zijn, maar het dringt niet in (zoals bij het lijmen van hout), dus een dunne laag moet er wel overblijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Ik heb vanochtend de nieuwe lijmnaad getest. In de bankschroef en eraan getrokken. Het bleef zitten. Dan denk je het lek boven te hebben. Het mes erin gedaan omdat het toch iets verschoven was moest ik kloppen om het mes in het handvat te krijgen. Ja liet er een oude lijmnaad los. We gaan dus alle oude verbindingen vernieuwen.
De lijm die ik van bison heb is geen epoxy maar een 2k pu lijm zag ik. Ik zal voorzichtig zijn met klemmen. Dat er lijm uit de naden komen is geen probleem er moet toch nog enkele mm ervan af.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet echt ouder dan een jaar. De tweede keer heb ik geen plexiglas gebruikt maar ebbenhout. Kan de warmte die bij het schuren ontstaat zorgen dat de epoxy loslaat? Het alu wordt best wel warm.
Ik heb het nu met nieuw gekochte epoxy gedaan. Morgen echter geen tijd om er aan te gaan beginnen.
Beetje afhankelijk van het soort epoxy - 5 minuten epoxies verweken vaak al bij 100 graden. Maar structurele epoxies (30 minuten, 2-ton, Bison Kombi-Pro, of bij verre voorkeur UHU endrest 300), zeker als ze bij verhoogde temperatuur zijn uitgehard, kunnen zonder problemen tot 200 graden verhit worden zonder dat de hechting serieus gecompromitteerd wordt. Bij schuren zou de temperatuur, zeker in de bulk, niet boven die 200 graden uit moeten komen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Uitharden bij verhoogde temperatuur? Letterhout is zeer gevoelig voor scheuren bij warmte. Voor pennen gebruik ik het al niet meer. Het scheurt bij mij altijd. Ik ben dus wel huiverig om dit in de oven te gooien.
Er zit een groot prijsverschil tussen de lijmen die ik nu heb en wat jij voorstelt Henk.
Niet dat dit heel erg is letterhout kost ook geld en dat imitatie ivoor is ook niet goedkoop.
Ik ga eens kijken naar dat uhu endfest 300.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Beetje afhankelijk van het soort epoxy - 5 minuten epoxies verweken vaak al bij 100 graden. Maar structurele epoxies (30 minuten, 2-ton, Bison Kombi-Pro, of bij verre voorkeur UHU endrest 300), zeker als ze bij verhoogde temperatuur zijn uitgehard, kunnen zonder problemen tot 200 graden verhit worden zonder dat de hechting serieus gecompromitteerd wordt. Bij schuren zou de temperatuur, zeker in de bulk, niet boven die 200 graden uit moeten komen.
Uhu besteld.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maffe is. Bison en Uhu zijn tegenwoordig beide van griffon en het toepassingsgebied van KombiPro en Endfest 300+ is identiek. En toch is de chemie verschillend en de eigenschappen ook. Endfest is, volgens de specs, de betere lijm, en mijn hengels laten dat ook zien. Helaas kost het wat moeite om het te vinden en is t niet goedkoop - maar KombiPro ook niet…

verwarmen hoeft niet. is wel essentieel voor de hoogste sterkte, maar voor jouw toepassing is dat denk ik geen issue…
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Ja ik had het al gezien. Wij bestelde bison altijd bij perfecta chemie in goes. Later kwam daar Griffon bij of andersom. Ze hadden vroeger al een dhz lijn en een prof line. Inhoud identiek. Echter de marges op de prof artikelen waren erg veel betere en de verkoopprijs vaak zelf goedkoper. Er kwam een keer een een of andere verkoopmanager en die vond het geen goed idee dat deze producten door elkaar stonden en toen zouden wij dat moeten aanpassen of stoppen met bison. Daar werd ik dus wel een beetje boos over. Ik druk mij nu zeer bescheiden uit. Eind van het verhaal was dat ik gewoon door mocht gaan. Kwestie van op de juiste knoppen drukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Hier nog enkele foto's van het handvat nadat het geschuurd is. Uiteindelijk heb ik hem 5 x opnieuw moeten lijmen. (nog niet met endfest van UHU). Er is een heel klein lijmnaadje te zien op sommige foto's.
Geschuurd tot p 1000 en het letterhout tot p 600. Nog niet afgewerkt.

DSC00151.JPGDSC00150.JPG
Als je goed kijkt kan je tekening in het imitatie ivoor zien. En ook de schuursporen p 1000 in het aluminium

Nu afwachten hoe de volgende gaat met UHU
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only en Nova

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
710
738
de buurt van den bosch
Hier nog enkele foto's van het handvat nadat het geschuurd is. Uiteindelijk heb ik hem 5 x opnieuw moeten lijmen. (nog niet met endfest van UHU). Er is een heel klein lijmnaadje te zien op sommige foto's.
Geschuurd tot p 1000 en het letterhout tot p 600. Nog niet afgewerkt.

Bekijk bijlage 124728Bekijk bijlage 124729
Als je goed kijkt kan je tekening in het imitatie ivoor zien. En ook de schuursporen p 1000 in het aluminium

Nu afwachten hoe de volgende gaat met UHU
Mooi stukje werk,ben benieuwd hoe het gaat werken met UHU.
Ben ook op zoek naar goede epoxy lijm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.